Valikko

Ulkoistus tuo rahaa Raskonelle

Hyötyajoneuvojen ylläpito ja korjaaminen on omistajille yhä kalliimpaa ja vaikeampaa. Ulkoistuksesta hyötyy esimerkiksi korjaamoyhtiö Raskone, jonka liikevaihto on neljässä vuodessa nelinkertaistunut.


– Oman korjaamon ylläpito on tullut yrityksille työlääksi. Monet organisaatiot ovat siirtyneet ajoneuvojen hallinnassa ostopalveluihin, sanoo Raskoneen toimitusjohtaja ja osakas Jyrki Kaskinen.

– Me tuotamme hyötyajoneuvojen elinkaaripalveluja, eli tarvittaessa hoidamme koko kaluston ylläpidon asiakkaalle. Uskomme, että erityisesti juuri näiden täyden palvelun leasing-ratkaisujen kysyntä tulee jatkossa kasvamaan voimakkaasti, hän jatkaa.

Raskone onkin kasvanut ripeästi. Yhtiö on nelinkertaistanut liikevaihtonsa vuodesta 2003 vuoteen 2006.

Yhtiö teki viime vuonna kasvusta huolimatta liki kymmenen prosenttia liikevoittoa ja tavoittelee kuluvana vuonnakin yli 25 prosentin kasvua.

Kaskisen mukaan Raskoneen kasvusta on tullut iso osa yritysostojen kautta, mutta myös orgaaninen kasvu on ollut nopeaa.

– Yritysostoilla on rakennettu koko maan kattava korjaamoverkosto. Olemme yrittäneet koota paikallisiin pisteisiin riittävästi toimintoja.

Kasvua haetaan Kaskisen mukaan jatkossa enemmän orgaanisesti ja nykyisen korjaamoverkon tehoa nostamalla. Yhtiön liikevaihdosta kaksi kolmasosaa tulee korjaamopalveluista ja loppu leasing-palveluista ja ajoneuvojen varustelusta.

– Olemme saavuttaneet riittävän kriittisen massan ja keskitymme jatkossa hyödyntämään kattavaa verkostoamme mahdollisimman hyvin, hän sanoo.

Tilaa huoltotoiminnan kasvulle on syntynyt, kun järeän kaluston huolto vaatii järeät investoinnit. Kuorma-autot ovat teknistyneet ja huolto sekä korjaus vaativat entistä enemmän erikoistyökaluja, joita pienet toimijat eivät kykene hankkimaan.

Lisäksi ala ei ole katetasoltaan erityisen houkutteleva. Maahantuojatkin käyttävät mielellään kasvukeskusten ulkopuolella yhteistyökumppania, joka on merkeistä riippumaton, mutta varustetasoltaan tehtaan vaatimukset täyttävä.

– Toimimme monimerkkikonseptilla, jossa saman katon alle kootaan usean päämiehen hyötyajoneuvojen huoltoedustus.

Kaskinen johtaa käytännössä yrittäjämäisellä riskillä ja asenteella omalaatuista valtionyhtiötä.

Valtio omistaa enemmistön Raskone Oy:n osakkeista, sillä yritys sai alkunsa tielaitoksen korjaamo-osastosta vuonna 1994. Vuonna 1999 silloinen liikelaitos yhtiöitettiin ja seuraavana vuonna valtio myi yrityksen omistusta toimivalle johdolle.

Vuonna 2004 Raskone osti Suomen Posti Oyj:ltä Easy Km Oy:n, Postin paketti-ja henkilöautokorjaamon.

Viimeinen suuri yritysosto tapahtui vuonna 2006, kun Raskone osti Panostajalta kuorma-autojen varusteluun ja kuormankäsittelylaitteisiin erikoistuneen Pajakulma Oy:n.

Valtionyhtiöiden kriittinen massa on sysännyt alun perin Raskoneen kovaan kasvuun. Nyt Kaskisen mukaan valtaosa liikevaihdosta tulee kuljetusliikkeiltä valtiosektorin ulkopuolelta. Onkin täysin mahdollista, että jatkossa valtio luopuu koko yrityksestä.

– Nykyinen toiminta on täysin normaalia yritystoimintaa. Jatkossa varmaan mietitään vakavasti, pitääkö valtion olla tässä mukana, Kaskinen sanoo.

Raskone Oy

Kotipaikka: Helsinki
Toimiala: Hyöty-ajoneuvojen leasing- ja korjaamopalvelut
Liikevaihto: 116 Me
Henkilöstö: 900
Tytäryhtiöt: Easy Km Oy ja Pajakulma Oy

Kasvun eväät:
Toimitusjohtaja Jyrki Kaskinen:

– Riittävä koko ja kriittinen massa kapeille markkinoille.
– Kattava toimipisteverkosto
– Ulkoistuksen lisääntyminen ajoneuvojen kunnossapidossa

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää