Kolumni: Huonosti käyttäytyvät toimitusjohtajat

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.
Soittopyyntöihin ja sähköposteihin ei vastata, tapaamisista myöhästytään tai ne perutaan viime tingassa. Palaverin aikana vastataan lukuisiin "kiireellisiin ja tärkeisiin" puheluihin ja näpytellään sähköpostiviestejä.

Ulkopuolisten, mutta myös organisaation omien henkilöiden osaaminen kyseenalaistetaan veetuilutyylillä, joka ehkäisee tehokkaasti rakentavan keskustelun. Omaa ylivertaista asiantuntemusta ja asemaa korostetaan erilaisin sanankääntein.

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa vastata vähempiarvoisiin yhteydenottoihin eikä ole aikaa istua kokouksissa kuuntelemassa tyhmien ihmisten tyhmiä esityksiä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.

Liioittelenko? Ehkä jonkin verran, mutta silti väitän huonojen käytöstapojen yleistyneen organisaatioissa. Toimitusjohtajan nostin otsikkooni siksi, että hän on yrityksensä keulakuva ja tärkein roolimalli.

On tuskallista istua kokouksessa, jossa joutuu tuntemaan myötähäpeää toimitusjohtajan käytöksen takia. On ikävää katsoa voimattomana, kuinka toimitusjohtaja pilaa yrityksensä mainetta. On ennen kaikkea säälittävää, kuinka moni toimitusjohtaja heikentää organisaationsa motivaatiota ja hyvinvointia huonolla käytöksellään.

Kiire on siis yleisimmin käytetty (teko)syy. Parhaan (teko)syykombinaation moukkakäytökselleen saa aikaiseksi yhdistämällä kiireen asiakkaaseen. Törkeäkin käytösrikos lievenee vähäiseksi vahingonteoksi, kun tekijällä on asiakashenkisyyden sädekehä päänsä ympärillä: "Lupasin tarjouksen tärkeälle asiakkaalle, en ole ehtinyt ollenkaan paneutua strategiaan ja itse asiassa minun täytyy lähteä nyt. Tehkää te hyvä strategia."

Asiakkaan suuhun voi sovittaa rankempaakin kritiikkiä: "Emme voi aliarvioida asiakkaitamme esittämällä heille tuollaista sontaa".

Asiakas on niin JULMA olento, että asiakkaalle ei voi sanoa ensi viikolla. Asiakkaalle ei voi sanoa, että minulla on tärkeä sisäinen palaveri tunnin kuluttua. Sen sijaan kaiken tämän voi sanoa tai osoittaa erityisen epäkohteliaalla tavalla omalle organisaatiolle ja kumppaneille.

Asiakasta voi käyttää toistuvasti perusteena käytökselleen, sillä asiakkaaseen vetoaminen on inflaatiosuojattua. Kukaan ei kuitenkaan uskalla kyseenalaistaa omaa asiakashenkisyyttään epäilemällä ääneen asiakkaan tärkeyttä.

Lopuksi haluan pyytää anteeksi kaikilta kollegoilta, kumppaneilta ja myyjiltä, jotka ovat joutuneet oman huonon käytökseni kohteeksi. Olen toivottavasti kasvanut ainakin hitusen tässä suhteessa.

"No hei Kirsti, minulle on juuri sinulle erittäin hyviä uutisia" -lehtimyyjien kanssa en lupaa vielä parantaa tapojani. Niin kypsä ja hyvin käyttäytyvä en ole.

Kirjoittaja on johdon konsultti Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää