Valikko

Kolumni: Huonosti käyttäytyvät toimitusjohtajat

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.
Soittopyyntöihin ja sähköposteihin ei vastata, tapaamisista myöhästytään tai ne perutaan viime tingassa. Palaverin aikana vastataan lukuisiin "kiireellisiin ja tärkeisiin" puheluihin ja näpytellään sähköpostiviestejä.

Ulkopuolisten, mutta myös organisaation omien henkilöiden osaaminen kyseenalaistetaan veetuilutyylillä, joka ehkäisee tehokkaasti rakentavan keskustelun. Omaa ylivertaista asiantuntemusta ja asemaa korostetaan erilaisin sanankääntein.

Kiireellä voi perustella vaikka kuinka moukkamaista käytöstä. Ei ole aikaa vastata vähempiarvoisiin yhteydenottoihin eikä ole aikaa istua kokouksissa kuuntelemassa tyhmien ihmisten tyhmiä esityksiä. Ei ole aikaa käytöstapoihin.

Liioittelenko? Ehkä jonkin verran, mutta silti väitän huonojen käytöstapojen yleistyneen organisaatioissa. Toimitusjohtajan nostin otsikkooni siksi, että hän on yrityksensä keulakuva ja tärkein roolimalli.

On tuskallista istua kokouksessa, jossa joutuu tuntemaan myötähäpeää toimitusjohtajan käytöksen takia. On ikävää katsoa voimattomana, kuinka toimitusjohtaja pilaa yrityksensä mainetta. On ennen kaikkea säälittävää, kuinka moni toimitusjohtaja heikentää organisaationsa motivaatiota ja hyvinvointia huonolla käytöksellään.

Kiire on siis yleisimmin käytetty (teko)syy. Parhaan (teko)syykombinaation moukkakäytökselleen saa aikaiseksi yhdistämällä kiireen asiakkaaseen. Törkeäkin käytösrikos lievenee vähäiseksi vahingonteoksi, kun tekijällä on asiakashenkisyyden sädekehä päänsä ympärillä: "Lupasin tarjouksen tärkeälle asiakkaalle, en ole ehtinyt ollenkaan paneutua strategiaan ja itse asiassa minun täytyy lähteä nyt. Tehkää te hyvä strategia."

Asiakkaan suuhun voi sovittaa rankempaakin kritiikkiä: "Emme voi aliarvioida asiakkaitamme esittämällä heille tuollaista sontaa".

Asiakas on niin JULMA olento, että asiakkaalle ei voi sanoa ensi viikolla. Asiakkaalle ei voi sanoa, että minulla on tärkeä sisäinen palaveri tunnin kuluttua. Sen sijaan kaiken tämän voi sanoa tai osoittaa erityisen epäkohteliaalla tavalla omalle organisaatiolle ja kumppaneille.

Asiakasta voi käyttää toistuvasti perusteena käytökselleen, sillä asiakkaaseen vetoaminen on inflaatiosuojattua. Kukaan ei kuitenkaan uskalla kyseenalaistaa omaa asiakashenkisyyttään epäilemällä ääneen asiakkaan tärkeyttä.

Lopuksi haluan pyytää anteeksi kaikilta kollegoilta, kumppaneilta ja myyjiltä, jotka ovat joutuneet oman huonon käytökseni kohteeksi. Olen toivottavasti kasvanut ainakin hitusen tässä suhteessa.

"No hei Kirsti, minulle on juuri sinulle erittäin hyviä uutisia" -lehtimyyjien kanssa en lupaa vielä parantaa tapojani. Niin kypsä ja hyvin käyttäytyvä en ole.

Kirjoittaja on johdon konsultti Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää