Valikko

Terveys tuli karkkikauppaan

Kotimaiset makeismarkkinat paisuvat, mutta muuttuvat. Suklaalevyjen lisäksi pastillien ja purukumien myynti on kasvanut tänä vuonna eniten.
Kuluttajat hakevat terveellisempiä vaihtoehtoja, perustelee Leafin markkinointijohtaja Minna Cousins.

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Johanna Mäkelän mukaan myös terveellisyyskäsityksissä näkyy muutoksia.

– Asiat, jotka aiemmin luokiteltiin makeisiksi, lähestyvät ateriaa. Kyse ei ole enää siitä, että teki mieli suklaata vaan että sokerit olivat alhaalla, Mäkelä sanoo.

– Tumman suklaankin syöntiä kuulee perusteltavan sillä, että se on terveellistä.

Kaikkiaan makeismyynti kasvoi tammi–elokuussa tutkimusyhtiö AC Nielsenin mukaan kolme prosenttia.

Suurin makeisvalmistaja Cloetta Fazer myi kahdeksan ja markkinakakkonen Leaf yhdeksän prosenttia viime vuotta enemmän. Cloetta Fazerin ilmoittama luku on tammi–kesäkuulta.

Pandasta ja Brunbergiltä kerrotaan, että kokonaismyynti pyörii viime vuoden tasolla. Saksalaisyhtiö Haribon Suomen-myynti kasvoi 20 prosenttia. Yhtiön mukaan pääsyy on pikkupussien menekki.

Myydyin yleistuote on karkkipussi, joka tuo kolmanneksen makeisteollisuuden euroista. Volyymissä pussin osuus on 40 prosenttia.

Irtokarkkien myynti sen sijaan kutistui viime vuodesta nelisen prosenttia. Yksittäisten tuotteiden kestosuosikkina pysyi Fazerin Sininen -suklaalevy.

Makeiskauppa hyrrää uutuuksien voimalla. Cloetta Fazer ja Leaf perustelevat myyntivauhtiaan onnistuneilla tuotelanseerauksilla.

– Kuluttajille pitää jatkuvasti tuoda uutuuksia. Ne vahvistavat myös ydinbrändiä, sanoo Leafin Cousins.

– Kokemus on opettanut, että hyvänmakuinenkin tuote vaatii alleen tunnetun brändin. Hyviä uutuksia tarvitaan, jotta koko tuoteryhmä pysyy mielenkiintoisena, selvittää Cloetta Fazerin toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Hän painottaa, että hyvä tuote käy kaupaksi myös alun myyntipiikin jälkeen. Näin kävi Fazerin salmiakkisuklaalevylle, joka tuli markkinoille toukokuussa ja on nyt Suomen neljänneksi myydyin suklaalevy.

Suklaalevy- ja pakkausuutuudet nostavat parhaillaan myös Pandan myyntiä, varatoimitusjohtaja Ami Wardi vakuuttaa.

Suomalaisten makeiskulutus on kasvanut rajusti kymmenessä vuodessa. EU:n suklaa-, keksi- ja makeisteollisuuden järjestö Caobiscon mukaan jokainen suomalainen popsi viime vuonna yli 13 kiloa makeisia, kun vuonna 1998 määrä oli 10 kiloa.

Kuluttajatutkimuskeskuksen Mäkelä näkee taustalla makeissyönnin arkipäiväistymisen, talouskasvun ja elämänrytmin muutoksen.

– Syöminen on myös välipalaistunut. Sen näkee siitä, kuinka ihmiset juoksevat kahviketjujen mukit kädessään ympäri katuja. Toisessa kädessä on kahvimuki ja toisessa välipalapatukka, hän sanoo.

Kiireiset suorittajat palkitsevat itsensä makealla. Vaurastuneella väellä on myös varaa pikkuherkuilla hemmotteluun.

– Aikaisemmin patukka laskettiin herkuksi tai karkiksi. Nyt se on välipala, joka syödään palkintona hyvällä omallatunnolla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    10. 10

      Lähteet: Shell allekirjoittamassa sopimuksen Iranin suurimmista öljykentistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää