Valikko

Kolumni: Markkinoinnin muuri murtuu

Leikkipaikkavälineitä valmistava Lappset Group hakee tulisieluista markkinointijohtajaa, joka vastaa myös yrityksen tuotekehityksestä. Siinä on viesti, jonka edessä kumarran syvään ja kiitän. Muuri on murtumassa ja markkinointi voi pikkuhiljaa alkaa tuottaa tulosta koko yrityksen arvoketjussa.
Ymmärrän skeptikkojen narinan – eihän yksi Lappset maailmaa muuta. Mutta jonkun on näytettävä tietä.

Lappsetia haluan onnitella kuitenkin jo nyt. Mutta miksi markkinointijohtaja vastaa Lappsetin tuotekehityksestä? Mitä arvoa tuotekehitys tuottaa? Ei mitään, ennen kuin asiakas on siitä valmis maksamaan.

Tuotekehitys, joka ei tunne markkinoita eli asiakasta, ei tuota arvoa. Markkinoinnilla pitää hakea nyt kilpailuetua ja markkinointia on koko arvoketjussa. Hyviä esimerkkejä löytyy läheltä: Igglo tai uuden ajan autokauppa Magneetti.

Kaikissa näissä esimerkeissä suurin oivallus on se, ettei markkinointi ole yhtä kuin se erillinen funktio, markkinointiosasto, joka vastaa pääsääntöisesti mainonnasta. Markkinointia on kaikissa yrityksen arvoketjun osissa. Markkinointia on jakelukanavassa, palvelussa, ihmisissä, myynnissä, tuotekehityksessä – ja joskus jopa mainonnassa.

Sitran innovaatiotoimintaa johtava Mikko Kosonen on tutkinut maailman huippuyritysten kykyä pysyä muutosvauhdissa ja tehdä samalla kannattavaa liiketoimintaa. Kaikissa hänen tutkimissaan yrityksissä oli lisätty keskinäistä riippuvuutta yrityksen sisällä. Johtoryhmän jäsenet eivät enää pysty tekemään päätöksiä ilman yhteistyötä. Tuloksia mitataan kokonaisuutena, ei yksiköittäin. Kaikki tämä kannustaa yhteistyöhön.

On helppo yhtyä tutkimustuloksiin. Yhteiset tavoitteet yrityksessä yleensä kannustavat ihmisiä yhteistyöhön ja turha sisäinen kädenvääntö loppuu. Millaisia tuloksia mahtaakaan tehdä yritys, jossa yhteisten tavoitteiden takana on asiakkaiden valintamotiiveihin perustuva strategia? Millaista tulosta tekee yritys, jonka jokaisella tasolla tiedetään, mitä asiakas haluaa ja kaikki tietävät tekevänsä työtä asiakkaalle yhdessä?

Muurit murtuvat markkinointiosastojen ympäriltä ja markkinointi tulee kiinteämmäksi osaksi yrityksen kaikkea tekemistä. Mitä nopeammin sopeudut muutokseen, sitä paremmin pärjäät.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää