Valikko

Sisältö ei kiinnosta telepakettien ostajia

Telekommunikaatio- ja it-yritykset ovat jo vuosia ennustaneet sisällön muodostuvan alan keskeiseksi kilpailutekijäksi. Ernst & Youngin uuden tutkimuksen mukaan kuluttajat kuitenkin arvostavat enemmän edullista hintaa ja käytön mukavuutta kuin sisältöä paketoiduissa telepalveluissa.
Ernst & Youngin The Bundle Jungle Europe: Navigating the Multi-Play Market -tutkimukseen osallistui yli 12 000 kuluttajaa kahdeksassa Euroopan maassa Suomi mukaan lukien. Vain alle viisi prosenttia vastaajista painotti sisältöä paketin valinnassa, kun 57 prosenttia sanoi kustannusten olevan ensisijainen valintaperuste.

- Sisältö on tällä hetkellä listan hännillä, kun puhutaan kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Siitä huolimatta sisältöpalvelut lisäävät kuluttajien sitoutumista palveluntarjoajiin. Jos kuluttajat saavat haluamaansa sisältöä, se näyttää pitävän heidät varmemmin jatkossakin kyseisen palveluntarjoajan asiakkaana, katsoo Ernst & Youngin Advisory Services -yksikön johtaja Jaakko Hirvola.

Kilpailu paketoituja palveluja tarjoavien yritysten välillä tiivistyy jatkuvasti ja hinnat laskevat kaikkialla Euroopassa. Kun laajakaista- ja kiinteän verkon palvelut yleistyvät ja halpenevat, sisältö voi muuttua jatkossa ratkaisevaksi ostopäätöksen kannalta.

- Alalla tulevat menestymään ne yritykset, jotka pystyvät segmentoimaan markkinat yksityiskohtaisesti ja sen avulla tarjoamaan kuluttajille juuri niitä palveluita ja sisältöä, joita he haluavat, Hirvola ennustaa tiedotteessa.

Tiedotteen ulkopuolelta mainittakoon ennakoitu kehitys, missä käyttäjien itsensä luoma sisältö web 2.0:n hengessä alkaa uhata perinteistä sisällöntuotantoa. Kenties sisältö nousee tätä kautta kuluttajille tärkeämmäksi pakettien valintaperusteeksi, jos palveluntarjoajat osaavat kehittää houkuttelevia web 2.0 -teemaisia palveluja.

Palvelupaketeilla tarkoitetaan operaattorien kiinteällä hinnalla tarjoamia vähintään kahden palvelun yhdistelmiä, joihin voivat kuulua laajakaista-, televisio-, kiinteän verkon puhe- sekä matkapuhelinpalvelut.

Suomessa lähes puolessa talouksista on vain matkapuhelin. Lankaliittymien jatkuva väheneminen rajoittaa palveluntarjoajien mahdollisuuksia tarjota monen palvelun yhdistelmäpaketteja kuluttajille. Suomessa oli tutkituista maista myös vähiten halukkuutta paketoitujen telepalvelujen ostamiseen, ja tuotteen tai palvelutarjoajan brändi nousee merkittävämmäksi ostopäätöksen osalta kuin muissa Euroopan maissa.

- Tämä voidaan tulkita erityisesti vahvojen mobiilibrändien eduksi, sillä suomalaiskuluttajille matkapuhelinpalvelujen merkitys palvelupaketissa on suurempi, Jaakko Hirvola sanoo.

- Lisäksi suomalaiset kuluttajat arvostivat palvelupaketin sisällön selkeyttä, yhtä laskua sekä hyvää keskitettyä asiakaspalvelua. Huonoksi koettu asiakaspalvelu on suomalaiskuluttajille merkittävämpi syy palvelutarjoajan vaihtoon kuin muissa maissa.

Euroopan maissa palvelupakettien hankinnan tärkein peruste on halvempi pakettihinta verrattuna erikseen ostettuihin palveluihin, mutta Suomessa vain yksitoista prosenttia kuluttajista piti tätä tärkeänä tekijänä. Tämä kertoo siitä, että Suomessa on jo nyt hyvin alhaiset lanka- ja matkapuhelinmaksut yksittäisinä palveluina. Täällä tärkeimmäksi palvelupaketin ostokriteeriksi nousi laajakaistan hinta.

Matkapuhelinpalvelut eivät näytä soveltuvan kovin hyvin telealan palvelupaketteihin, Ernst & Young arvioi. Tämä johtuu siitä, että laajakaista-, lankapuhelin- ja televisiopalvelut hankitaan yleensä talouskohtaisesti, kun taas matkapuhelin ja siihen liittyvät palvelut koetaan hyvin henkilökohtaisiksi ja niiden odotetaan olevan jokaiselle kuluttajalle erikseen räätälöidyt.

Kyselyn lisäksi tutkimukseen haastateltiin kolmenkymmenen telealan yrityksen ylintä johtoa ympäri Eurooppaa. Suomalaisyrityksistä mukana olivat TeliaSonera, Elisa ja SWelcom.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Sami Sykkö saa Gloriassa elämänsä tilaisuuden

    9. 9

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    10. 10

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää