Sisältö ei kiinnosta telepakettien ostajia

Telekommunikaatio- ja it-yritykset ovat jo vuosia ennustaneet sisällön muodostuvan alan keskeiseksi kilpailutekijäksi. Ernst & Youngin uuden tutkimuksen mukaan kuluttajat kuitenkin arvostavat enemmän edullista hintaa ja käytön mukavuutta kuin sisältöä paketoiduissa telepalveluissa.


Ernst & Youngin The Bundle Jungle Europe: Navigating the Multi-Play Market -tutkimukseen osallistui yli 12 000 kuluttajaa kahdeksassa Euroopan maassa Suomi mukaan lukien. Vain alle viisi prosenttia vastaajista painotti sisältöä paketin valinnassa, kun 57 prosenttia sanoi kustannusten olevan ensisijainen valintaperuste.

- Sisältö on tällä hetkellä listan hännillä, kun puhutaan kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Siitä huolimatta sisältöpalvelut lisäävät kuluttajien sitoutumista palveluntarjoajiin. Jos kuluttajat saavat haluamaansa sisältöä, se näyttää pitävän heidät varmemmin jatkossakin kyseisen palveluntarjoajan asiakkaana, katsoo Ernst & Youngin Advisory Services -yksikön johtaja Jaakko Hirvola.

Kilpailu paketoituja palveluja tarjoavien yritysten välillä tiivistyy jatkuvasti ja hinnat laskevat kaikkialla Euroopassa. Kun laajakaista- ja kiinteän verkon palvelut yleistyvät ja halpenevat, sisältö voi muuttua jatkossa ratkaisevaksi ostopäätöksen kannalta.

- Alalla tulevat menestymään ne yritykset, jotka pystyvät segmentoimaan markkinat yksityiskohtaisesti ja sen avulla tarjoamaan kuluttajille juuri niitä palveluita ja sisältöä, joita he haluavat, Hirvola ennustaa tiedotteessa.

Tiedotteen ulkopuolelta mainittakoon ennakoitu kehitys, missä käyttäjien itsensä luoma sisältö web 2.0:n hengessä alkaa uhata perinteistä sisällöntuotantoa. Kenties sisältö nousee tätä kautta kuluttajille tärkeämmäksi pakettien valintaperusteeksi, jos palveluntarjoajat osaavat kehittää houkuttelevia web 2.0 -teemaisia palveluja.

Palvelupaketeilla tarkoitetaan operaattorien kiinteällä hinnalla tarjoamia vähintään kahden palvelun yhdistelmiä, joihin voivat kuulua laajakaista-, televisio-, kiinteän verkon puhe- sekä matkapuhelinpalvelut.

Suomessa lähes puolessa talouksista on vain matkapuhelin. Lankaliittymien jatkuva väheneminen rajoittaa palveluntarjoajien mahdollisuuksia tarjota monen palvelun yhdistelmäpaketteja kuluttajille. Suomessa oli tutkituista maista myös vähiten halukkuutta paketoitujen telepalvelujen ostamiseen, ja tuotteen tai palvelutarjoajan brändi nousee merkittävämmäksi ostopäätöksen osalta kuin muissa Euroopan maissa.

- Tämä voidaan tulkita erityisesti vahvojen mobiilibrändien eduksi, sillä suomalaiskuluttajille matkapuhelinpalvelujen merkitys palvelupaketissa on suurempi, Jaakko Hirvola sanoo.

- Lisäksi suomalaiset kuluttajat arvostivat palvelupaketin sisällön selkeyttä, yhtä laskua sekä hyvää keskitettyä asiakaspalvelua. Huonoksi koettu asiakaspalvelu on suomalaiskuluttajille merkittävämpi syy palvelutarjoajan vaihtoon kuin muissa maissa.

Euroopan maissa palvelupakettien hankinnan tärkein peruste on halvempi pakettihinta verrattuna erikseen ostettuihin palveluihin, mutta Suomessa vain yksitoista prosenttia kuluttajista piti tätä tärkeänä tekijänä. Tämä kertoo siitä, että Suomessa on jo nyt hyvin alhaiset lanka- ja matkapuhelinmaksut yksittäisinä palveluina. Täällä tärkeimmäksi palvelupaketin ostokriteeriksi nousi laajakaistan hinta.

Matkapuhelinpalvelut eivät näytä soveltuvan kovin hyvin telealan palvelupaketteihin, Ernst & Young arvioi. Tämä johtuu siitä, että laajakaista-, lankapuhelin- ja televisiopalvelut hankitaan yleensä talouskohtaisesti, kun taas matkapuhelin ja siihen liittyvät palvelut koetaan hyvin henkilökohtaisiksi ja niiden odotetaan olevan jokaiselle kuluttajalle erikseen räätälöidyt.

Kyselyn lisäksi tutkimukseen haastateltiin kolmenkymmenen telealan yrityksen ylintä johtoa ympäri Eurooppaa. Suomalaisyrityksistä mukana olivat TeliaSonera, Elisa ja SWelcom.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää