Valikko

Alko jakaa taas viinakortteja

Alko otti viime viikolla uudelleen käyttöön viinakortin. Tällä kertaa kyse on kampanjasta, jolla haastetaan asiakkaat tarkkailemaan alkoholinkäyttöään.


Alkon myymälöistä voi ottaa mukaansa pahvisen kortin tai korttia voi käyttää sähköisesti internetissä. Toisin kuin vuosina 1943–1970, kortin käyttö on täysin vapaaehtoista.

Kortin sarakkeisiin täytetään kunakin päivänä nautitut alkoholiannokset. Kortin verkkoversiossa luku muuttuu punaiseksi, kun riskiraja ylittyy.

Kampanja on vastuuviestintää kohtuukäytön ja tilanneraittiuden puolesta. Annamme konkreettisia apuvälineitä pelkän tiedon ja opastuksen sijaan, kertoo Alkon viestintäpäällikkö Sari Askola.

Askola selventää, että Alko puhuu tilanneraittiudesta, koska yritys myös markkinoi runsasta tuotevalikoimaansa.

– On kuitenkin tilanteita, joihin alkoholi ei lainkaan sovi, esimerkiksi liikenteeseen.

Viinakorttikampanja liittyy Alkon 75-vuotisjuhlaan. Kaikki tämän vuoden markkinointikampanjat on puettu historialliseen asuun.

Askola ei ole vielä saanut kampanjasta suoraa palautetta asiakkailta, mutta kortteja on ainakin jaettu ahkerasti, sillä myymälät ovat jo tilanneet niitä lisää.

Askola ei osaa arvioida, jaksavatko ihmiset todella täyttää viinakortteja vapaaehtoisesti. Hän kuitenkin uskoo, että sähköisen kortin käyttäminen on tehty riittävän helpoksi ja yksinkertaiseksi.

– Hyvä tavoite on, että ihmiset edes miettivät, kuinka paljon käyttävät alkoholia.

Alkon viinakorttikampanja jatkuu verkossa marraskuuhun asti ja myymälöissä ainakin lokakuun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    4. 4

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    5. 5

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    6. 6

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää