Kotka kahmii autokuljetuksia

Suomalaisautoilijat kiroavat venäläisiä autorekkoja, mutta satamille autokuljetukset ovat houkuttelevaa liiketoimintaa.


Autojen pääreitti on kulkenut Hangon kautta, mutta autokuljetuksiin investoinut Kotkan Satama on kiihdyttänyt rajusti autokuljetuksissa.

Tämän vuoden tammi-elokuussa Kotkan kautta kulki jo 212 000 autoa, 77 prosenttia enemmän kuin viime vuoden samana aikana.

Kotkan Sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski lupaa, että 300 000 auton raja menee tänä vuonna rikki. Naskin ennuste on melko varovainen, koska alkuvuoden kasvuvauhdilla koko vuoden luku kasvaisi jopa 350 000 autoon.

– Autokuljetukset tuovat jo noin 15 prosenttia liikevaihdostamme, sanoo Naski. Kotkan Sataman liikevaihto viime vuonna oli reilut 30 miljoonaa euroa.

Kotka on investoinut autokuljetuksiin muutamassa vuodessa 25 miljoonaa euroa. Uutta autokenttää laiturin vierelle on syntynyt 90 hehtaaria.

Ihan Hangon Sataman tasolle Kotka ei vielä autosatamana lennä, mutta ero pienenee nopeasti. Hangon kautta tuli koko viime vuonna yli 420 000 autoa ja tänä vuonna määrä kasvaa noin puoleen miljoonaan.

Kotkan markkinavaltaus ei siis ole pienentänyt autokuljetuksia Hangosta Venäjälle, koska autovirtaa Venäjälle kasvaa kaikkialta. Suomen kautta kulkee noin kaksi kolmannesta Venäjälle menevistä länsiautoista. Osa autoista kulkee esimerkiksi Baltiasta.

Hangon Satamamestari Jukka Inkiö arvioi, että Hangon Satamista saisi läpi 700 000 autoakin, mutta se vaatisi rautatiekapasiteetin lisäystä.

Naski arvioi Kotkan nykyisen kapasiteetin riittävän jopa 600 000 auton kuljetuksiin. Kotka voi siis mennä Hangosta ohikin, jos Hanko ei saa omia pullonkaulojaan auottua.

Naski ei ole huolissaan siitä, että Venäläiset päättäisivät yhtäkkiä tuoda kaikki autonsa laivalla suoraan Venäjälle. Hän tarjoaa esimerkin lännestä.

– Mikä on Saksan suurin satama? Se on Rotterdam Hollannissa. Venäjä on niin suuri maa, ettei kaikkea sen jakelulogistiikkaa ole välttämättä järkevintä hoitaa sen omista satamista, sanoo Naski.

Satamat saavat erilaisina maksuina vain osan Venäjälle menevien autojen Suomeen tuomista tuloista. Kaikkiaan kuljetukset tuovat suomalaisille tuloa noin sata euroa autolta.

Miljoonaa autoa lähenevä kokonaismäärä siis tarkoittaa liki sadan miljoonan euron vuosiliikevaihtoa suomalaisille kuljetusketjun osille.

Hangon ja Kotkan lisäksi pienempiä määriä autoja tulee muidenkin satamien kautta. Helsingin Vuosaaren uuteen satamaan on myös suunnitteilla autovarasto vanhaan telakka-altaaseen.

Helsingin kautta on tarkoitus kuitenkin kulkea jatkossakin autoja lähinnä pääkaupunkiseudun omien autokauppojen tarpeisiin.

Maa on yksinkertaisesti aivan liian kallista pääkaupunkiseudulla isoihin autokenttiin. Vuosaaren rakenteilla oleva satama näyttää isolta, mutta Kotkan kaltaiset, kaikkiaan 116 hehtaarin autokentät täyttäisivät koko sataman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    9. 9

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    10. 10

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    8. 8

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    9. 9

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää