Valikko

Kotka kahmii autokuljetuksia

Suomalaisautoilijat kiroavat venäläisiä autorekkoja, mutta satamille autokuljetukset ovat houkuttelevaa liiketoimintaa.


Autojen pääreitti on kulkenut Hangon kautta, mutta autokuljetuksiin investoinut Kotkan Satama on kiihdyttänyt rajusti autokuljetuksissa.

Tämän vuoden tammi-elokuussa Kotkan kautta kulki jo 212 000 autoa, 77 prosenttia enemmän kuin viime vuoden samana aikana.

Kotkan Sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski lupaa, että 300 000 auton raja menee tänä vuonna rikki. Naskin ennuste on melko varovainen, koska alkuvuoden kasvuvauhdilla koko vuoden luku kasvaisi jopa 350 000 autoon.

– Autokuljetukset tuovat jo noin 15 prosenttia liikevaihdostamme, sanoo Naski. Kotkan Sataman liikevaihto viime vuonna oli reilut 30 miljoonaa euroa.

Kotka on investoinut autokuljetuksiin muutamassa vuodessa 25 miljoonaa euroa. Uutta autokenttää laiturin vierelle on syntynyt 90 hehtaaria.

Ihan Hangon Sataman tasolle Kotka ei vielä autosatamana lennä, mutta ero pienenee nopeasti. Hangon kautta tuli koko viime vuonna yli 420 000 autoa ja tänä vuonna määrä kasvaa noin puoleen miljoonaan.

Kotkan markkinavaltaus ei siis ole pienentänyt autokuljetuksia Hangosta Venäjälle, koska autovirtaa Venäjälle kasvaa kaikkialta. Suomen kautta kulkee noin kaksi kolmannesta Venäjälle menevistä länsiautoista. Osa autoista kulkee esimerkiksi Baltiasta.

Hangon Satamamestari Jukka Inkiö arvioi, että Hangon Satamista saisi läpi 700 000 autoakin, mutta se vaatisi rautatiekapasiteetin lisäystä.

Naski arvioi Kotkan nykyisen kapasiteetin riittävän jopa 600 000 auton kuljetuksiin. Kotka voi siis mennä Hangosta ohikin, jos Hanko ei saa omia pullonkaulojaan auottua.

Naski ei ole huolissaan siitä, että Venäläiset päättäisivät yhtäkkiä tuoda kaikki autonsa laivalla suoraan Venäjälle. Hän tarjoaa esimerkin lännestä.

– Mikä on Saksan suurin satama? Se on Rotterdam Hollannissa. Venäjä on niin suuri maa, ettei kaikkea sen jakelulogistiikkaa ole välttämättä järkevintä hoitaa sen omista satamista, sanoo Naski.

Satamat saavat erilaisina maksuina vain osan Venäjälle menevien autojen Suomeen tuomista tuloista. Kaikkiaan kuljetukset tuovat suomalaisille tuloa noin sata euroa autolta.

Miljoonaa autoa lähenevä kokonaismäärä siis tarkoittaa liki sadan miljoonan euron vuosiliikevaihtoa suomalaisille kuljetusketjun osille.

Hangon ja Kotkan lisäksi pienempiä määriä autoja tulee muidenkin satamien kautta. Helsingin Vuosaaren uuteen satamaan on myös suunnitteilla autovarasto vanhaan telakka-altaaseen.

Helsingin kautta on tarkoitus kuitenkin kulkea jatkossakin autoja lähinnä pääkaupunkiseudun omien autokauppojen tarpeisiin.

Maa on yksinkertaisesti aivan liian kallista pääkaupunkiseudulla isoihin autokenttiin. Vuosaaren rakenteilla oleva satama näyttää isolta, mutta Kotkan kaltaiset, kaikkiaan 116 hehtaarin autokentät täyttäisivät koko sataman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää