Suomalaiset janoavat luksusta

Elintasonsa noususta nauttivat suomalaiset ovat nyt luksuksen perään. Siksi myös samppanjatalo G. H. Mumm tuo Mumm Grand Cru -luksus- samppanjansa Suomeen lokakuun lopussa. Yhtiön brändijohtaja Pierre-Aymeric du Cray kävi markkinoimassa juomaa Helsingissä.
Vuonna 1827 perustettu Mumm haluaa kouluttaa suomalaisista gourmetjuojia.

– Tavoitteena on tehdä Suomesta yksi Euroopan kymmenestä kärkimarkkinasta, samppanjatalon brändeistä Länsi- ja Pohjois-Euroopassa sekä Amerikassa vastaava Pierre-Aymeric du Cray sanoo.

Suomi ja muut Pohjoismaat kiinnostavat samppanjataloa, koska samppanjankulutus on täällä kasvussa. Ruotsissa puhuttiin syyskuussa jo uhkaavasta samppanjapulasta. Suomessa kaikkien kuohuviinien myynti on noussut tämän vuoden tammi-syyskuussa 18,9 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja samppanjan myynti on kasvanut samaa tahtia.

– Täällä on myös koulutettuja ihmisiä, jotka tietävät jo aika paljon viineistä ja samppanjasta ja haluavat oppia vielä lisää. Lisäksi meistä tuntuu hyvältä se, että Pohjoismaissa ihmiset ovat luonteeltaan varautuneita eivätkä tilaa samppanjaa pröystäilläkseen. He pitävät tuotteistamme niiden itsensä vuoksi, du Cray kiittää.

Globaalisti samppanjan kysyntä on jo niin kovaa, etteivät ranskalaiset samppanjatalot pysy perässä. Kun vuonna 2002 samppanjaa myytiin kaikkiaan 287 miljoonaa pulloa, oli määrä viime vuonna jo 321 miljoonaa. Tänä vuonna myynnin ennustetaan yltävän 330 miljoonaan pulloon.

Ongelma syntyy siitä, että samppanjan tuotannossa tarvittavia rypäleitä saa kasvattaa vain 32 600 hehtaarin suuruisella alueella Champagnen maakunnassa. Sen kapasiteetti riittää asiantuntijoiden mukaan maksimissaan 350 miljoonaan pulloon.

Siksi G. H. Mumminkaan ei tarvitse asettaa tulevalle myynnilleen mitään määrällisiä tavoitteita.

– Mitä emme myy Suomessa, sen myymme muualla, du Cray toteaa.

– Koska emme pysty vastaamaan kaikkeen kysyntään, panostamme laatuun ja yritämme hallita kysynnän ja tarjonnan epätasapainoa mahdollisimman hyvin.

Minkä tahansa luksusbrändin markkinoinnissa on du Crayn mukaan tärkeintä kunnioittaa tuotetta ja sen valmistamiseen käytettyä aikaa. Tämä tarkoittaa kaikenlaisen halpahintaisuuden välttämistä sekä uskollisuutta tuotteen historialle ja perinteille.

Gourmetsamppanjansa markkinoinnissa G. H. Mumm panostaa ennen kaikkea tuotteen asemoinnin ja markkinointipaletin kehittämiseen sekä jakelukanavien hiomiseen. Du Crayn mukaan tavoitteena on saada juoma "ykkösluokan ympäristöihin".

Yhtiönsä markkinointiaktiviteetit du Cray jakaa kolmeen osa-alueeseen: innovatiiviseen gastronomiaan sekä seikkailu-urheilun ja Formula 1 -kilpailujen sponsorointiin.

Innovatiivisella gastronomialla du Cray tarkoittaa esimerkiksi menyykokonaisuuksien rakentamista yhdessä ykkösluokan keittiömestareiden kanssa. Tavoitteena on osoittaa ihmisille, miten monipuolisesti samppanjasta voi nauttia.

– Haluamme osoittaa, että samppanja on viini ja että sitä voi olla pöydässä koko ruokailun ajan, du Cray toteaa.

Seikkailu-urheilun, valtameripurjehduksen ja tutkimusmatkailun tukeminen on kuulunut G. H. Mummin toimintaan ensimmäisistä naparetkistä lähtien. Du Cray kertoo esimerkin ranskalaisesta tutkimusmatkailijasta, kapteeni Charcot'sta, joka vuonna 1904 juhlisti maansa kansallispäivää korkkaamalla pullollisen Mumm Cordon Rouge -samppanjaa Etelämannerta kohti matkatessaan.

Tällä hetkellä G. H. Mummin talliin kuuluu muun muassa eteläafrikkalainen seikkailu-urheilija ja tutkimusmatkailija Mike Horn.

Tärkeisiin sponsorointikohteisiin kuuluu myös Formula 1 -sirkus, jonka palkintokorokkeella suihkutellaan – ja kulautellaan, ainakin jos kyseessä on Kimi Räikkönen – G. H. Mummin samppanjaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Kimiin. Hän on sopiva yhdistelmä todellista Formula 1 -ammattilaista ja ihmistä, joka osaa juhlia ja nautiskella. Markkinointimielessä hyvää on myös se, että Kimistä on helppo kertoa tarinoita, du Cray hymyilee.

Vuonna 2005 ranskalaisen Pernod Ricard -alkoholijätin omistukseen siirtynyt G. H. Mumm on maailman kolmanneksi suurin samppanjantuottaja. Sen samppanjoita myydään lähes kahdeksan miljoonaa pulloa vuodessa. Vientiin niistä menee noin 60 prosenttia.

Suomeen Mumm tuli 1933, jolloin Mumm Cordon Rouge listattiin Alkoon. Mumm Grand Cru -luksussamppanjaa ei Alkon hyllyillä kuitenkaan nähdä, sillä sitä myydään vain ravintoloissa, hotelleissa ja cocktailbaareissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    3. 3

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    4. 4

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    5. 5

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    8. 8

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    9. 9

      Kelan ruuhkista jo lähes sata kantelua oikeusasiamiehelle

    10. 10

      Vienti supistui joulukuussa kolme prosenttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää