Valikko

Suomalaiset janoavat luksusta

Elintasonsa noususta nauttivat suomalaiset ovat nyt luksuksen perään. Siksi myös samppanjatalo G. H. Mumm tuo Mumm Grand Cru -luksus- samppanjansa Suomeen lokakuun lopussa. Yhtiön brändijohtaja Pierre-Aymeric du Cray kävi markkinoimassa juomaa Helsingissä.
Vuonna 1827 perustettu Mumm haluaa kouluttaa suomalaisista gourmetjuojia.

– Tavoitteena on tehdä Suomesta yksi Euroopan kymmenestä kärkimarkkinasta, samppanjatalon brändeistä Länsi- ja Pohjois-Euroopassa sekä Amerikassa vastaava Pierre-Aymeric du Cray sanoo.

Suomi ja muut Pohjoismaat kiinnostavat samppanjataloa, koska samppanjankulutus on täällä kasvussa. Ruotsissa puhuttiin syyskuussa jo uhkaavasta samppanjapulasta. Suomessa kaikkien kuohuviinien myynti on noussut tämän vuoden tammi-syyskuussa 18,9 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja samppanjan myynti on kasvanut samaa tahtia.

– Täällä on myös koulutettuja ihmisiä, jotka tietävät jo aika paljon viineistä ja samppanjasta ja haluavat oppia vielä lisää. Lisäksi meistä tuntuu hyvältä se, että Pohjoismaissa ihmiset ovat luonteeltaan varautuneita eivätkä tilaa samppanjaa pröystäilläkseen. He pitävät tuotteistamme niiden itsensä vuoksi, du Cray kiittää.

Globaalisti samppanjan kysyntä on jo niin kovaa, etteivät ranskalaiset samppanjatalot pysy perässä. Kun vuonna 2002 samppanjaa myytiin kaikkiaan 287 miljoonaa pulloa, oli määrä viime vuonna jo 321 miljoonaa. Tänä vuonna myynnin ennustetaan yltävän 330 miljoonaan pulloon.

Ongelma syntyy siitä, että samppanjan tuotannossa tarvittavia rypäleitä saa kasvattaa vain 32 600 hehtaarin suuruisella alueella Champagnen maakunnassa. Sen kapasiteetti riittää asiantuntijoiden mukaan maksimissaan 350 miljoonaan pulloon.

Siksi G. H. Mumminkaan ei tarvitse asettaa tulevalle myynnilleen mitään määrällisiä tavoitteita.

– Mitä emme myy Suomessa, sen myymme muualla, du Cray toteaa.

– Koska emme pysty vastaamaan kaikkeen kysyntään, panostamme laatuun ja yritämme hallita kysynnän ja tarjonnan epätasapainoa mahdollisimman hyvin.

Minkä tahansa luksusbrändin markkinoinnissa on du Crayn mukaan tärkeintä kunnioittaa tuotetta ja sen valmistamiseen käytettyä aikaa. Tämä tarkoittaa kaikenlaisen halpahintaisuuden välttämistä sekä uskollisuutta tuotteen historialle ja perinteille.

Gourmetsamppanjansa markkinoinnissa G. H. Mumm panostaa ennen kaikkea tuotteen asemoinnin ja markkinointipaletin kehittämiseen sekä jakelukanavien hiomiseen. Du Crayn mukaan tavoitteena on saada juoma "ykkösluokan ympäristöihin".

Yhtiönsä markkinointiaktiviteetit du Cray jakaa kolmeen osa-alueeseen: innovatiiviseen gastronomiaan sekä seikkailu-urheilun ja Formula 1 -kilpailujen sponsorointiin.

Innovatiivisella gastronomialla du Cray tarkoittaa esimerkiksi menyykokonaisuuksien rakentamista yhdessä ykkösluokan keittiömestareiden kanssa. Tavoitteena on osoittaa ihmisille, miten monipuolisesti samppanjasta voi nauttia.

– Haluamme osoittaa, että samppanja on viini ja että sitä voi olla pöydässä koko ruokailun ajan, du Cray toteaa.

Seikkailu-urheilun, valtameripurjehduksen ja tutkimusmatkailun tukeminen on kuulunut G. H. Mummin toimintaan ensimmäisistä naparetkistä lähtien. Du Cray kertoo esimerkin ranskalaisesta tutkimusmatkailijasta, kapteeni Charcot'sta, joka vuonna 1904 juhlisti maansa kansallispäivää korkkaamalla pullollisen Mumm Cordon Rouge -samppanjaa Etelämannerta kohti matkatessaan.

Tällä hetkellä G. H. Mummin talliin kuuluu muun muassa eteläafrikkalainen seikkailu-urheilija ja tutkimusmatkailija Mike Horn.

Tärkeisiin sponsorointikohteisiin kuuluu myös Formula 1 -sirkus, jonka palkintokorokkeella suihkutellaan – ja kulautellaan, ainakin jos kyseessä on Kimi Räikkönen – G. H. Mummin samppanjaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä Kimiin. Hän on sopiva yhdistelmä todellista Formula 1 -ammattilaista ja ihmistä, joka osaa juhlia ja nautiskella. Markkinointimielessä hyvää on myös se, että Kimistä on helppo kertoa tarinoita, du Cray hymyilee.

Vuonna 2005 ranskalaisen Pernod Ricard -alkoholijätin omistukseen siirtynyt G. H. Mumm on maailman kolmanneksi suurin samppanjantuottaja. Sen samppanjoita myydään lähes kahdeksan miljoonaa pulloa vuodessa. Vientiin niistä menee noin 60 prosenttia.

Suomeen Mumm tuli 1933, jolloin Mumm Cordon Rouge listattiin Alkoon. Mumm Grand Cru -luksussamppanjaa ei Alkon hyllyillä kuitenkaan nähdä, sillä sitä myydään vain ravintoloissa, hotelleissa ja cocktailbaareissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää