Valikko

Suksikauppa vetää henkeä

Hiihto- ja lasketteluvälineiden kauppa on käynyt jo useana talvena peräkkäin kuin rajuilma. Tämän vuoden kasvuodotukset sulivat kuitenkin viime kauden vesisateisiin.
Murtomaahiihto on ollut viime vuodet vahvassa myötätuulessa. Lajin ovat löytäneet uudelleen varsinkin keski-ikää lähestyvät kansanjoukot, joilla on ollut sivakonnista lähinnä painajaismaisia muistoja kouluvuosilta.

Välinevalmistajille ja urheilukauppiaille sauvakävelyn ja murtsikan uusi salonkikelpoisuus on ollut ilouutinen.

Se on tiennyt kassakoneen iloista ja alati tiheämpää kilinää, kun himoharrastajien lisäksi myös kevyemmällä asenteella lajiin suhtautuvat harrastajat ovat rynnineet välineostoksille.

Alalla onkin riittänyt auringonpaistetta viime vuodenvaihteeseen asti. Sen jälkeen taivas on ollut pilvessä ja katseet suunnattu uuden kasvun osalta jo kauteen 2008–2009.

Syykin on selvä. Viime talvi oli hiihtosäiden osalta liki katastrofaalinen ja kaupan varastoihin jäi kosolti myymättömiä suksipareja, kertoo Intersport Finlandin tuotepäällikkö Pasi Pulkkinen.

– Viime kaudelta jäänyttä tavaraa ei saatu tyhjennettyä edes kevään alennusmyynneissä. Niinpä uusia sisäänostoja on tehty tänä syksynä 15–20 prosenttia aiempaa vähemmän, kertoo Pulkkinen.

Hän pitääkin selvänä, ettei viime talven notkahdusta saada paikatuksi, vaikka lunta tulisi metrikaupalla ja kauppa kävisi taas takavuosien tahtiin. Katse on suunnattava suoraan seuraaviin vuosiin.

Samaan hengenvetoon Pulkkinen tähdentää, että säistä johtuvia myynnillisiä ylä- ja alamäkiä on koettu alalla ennenkin. Ne eivät suksibisneksessä pidempään toimineita edes yllätä.

– Etelä-Suomessa oli surkeita ja vähälumisia talvia myös 1990-luvun lopulla. Tässä on oikeastaan ollut poikkeuksellisen monta hyvää vuotta peräkkäin, Pulkkinen muistuttaa.

Eteläisellä Suomella on suksikaupassa iso painoarvo, sillä noin puolet välineistä myydään Hanko–Hyvinkää–Porvoo-kolmion sisällä. Toinen kaupan kannalta merkittävä alue on Keski-Suomi ja varsinkin Jyväskylän seutu.

Pulkkisen mukaan myyntilukujen eteen on vedettävä tänäkin talvena miinusmerkkejä, jos lumipeitteen tulo venyy Etelä-Suomessa tammikuun puoleenväliin.

Kaupalle tärkeimmät myyntisesongit osuvat jouluun ja uuteenvuoteen. Tammikuun aikana suksiin on laitettava ensimmäisiä aletarroja ja hiihtolomien jälkeen on tarjottava jo roimiakin alennuksia.

Viime talvena tosin nähtiin, ettei sekään auta, jos säät eivät suosi.

– Innokkaimmat harrastajat ostavat uusia ja kalliita välineitä keleistä huolimatta, sillä he hakeutuvat lumille pitkienkin matkojen päähän. Isot myyntivolyymit tuova, noin 200–300 euron välineillä hiihtävä massa sen sijaan siirtää hankinnat seuraavaan ja kenties lumisempaan talveen, tiivistää Pulkkinen.

Isoa vahinkoa ei toisaalta välineiden osalta ole tulossa. Viime talvena Pohjois- ja Keski-Eurooppaa riivanneet vesisateet näyttävät huuhtoneen suksivalmistajilta suurimman innon tuoda markkinoille uutuusmalleja, kun viime kauden kalustoakin on jäänyt myymättä.

– Isoin mullistus taitaa olla Fischerin siirtyminen sns-siteestä kilpailevaan merkkiin, arvelee Pulkkinen.

– Huonoja talvia on ollut aiemminkin, mutta yleensä jokin markkina on vetänyt. Viime kaudella säät pettivät joka puolella, tunnustaa Amer Sportsin viestintä- ja markkinointijohtaja Max Alfthan.

Yhtiön suksimerkkejä ovat Atomic ja parina viime vuonna hyvää myyntikiriä ottanut Salomon. Kokonaisuudessaan leipäpuuta löytyy enemmän laskettelu- kuin murtomaapuolelta.

Ennakkomyynti on Alfthanin mukaan pudonnut runsaan neljänneksen viime vuoden vastaavasta.

Syy löytyy viime kaudelta kaupan varastoihin jääneistä suksi- ja monopareista.

– Kaupalla näyttää olevan tapana ylireagoida tilanteeseen, hän huomauttaa.

Alfthanin mukaan vientimarkkinoiden logiikka on pitkälti sama kuin viime talvena pääkaupunkiseudulla.

Jos isommissa kaupungeissa tai niiden lähellä olevissa talviurheilukeskuksissa on lunta, käy myös kauppa kitkatta.

Jos maa on sen sijaan mustana, eivät kuluttajatkaan kiinnostu talvilajeista.

Pudotus on ollut selvä myös Rapalan omistaman Normarkin suojissa nykyisin toimivalla Peltosella sekä Karhu Sportsilla.

Molemmat arvioivat kaupan ennakkotilausten jääneen parikymmentä prosenttia viime syksyn lukemista.

Normark Suomen myyntipäällikön Timo Toikan selitykset ovat pitkälti samat kuin Alfthanilla. Säät pettivät ja myynti sakkasi yhtä aikaa sekä kotimaassa että vientimarkkinoilla.

Hänen mielestään sisäänostoja panttaava kauppa elää jo liikaakin kädestä suuhun.

– Jos eteläisin Suomi saa yllättäen kunnon lumipeitteen esimerkiksi itsenäisyyspäivän tienoilla, ei tavaraa välttämättä saada tarpeeksi hyllyihin joulusesongiksi, Toikka varoittelee.

Karhu Sporting Goodsin toimitusjohtaja Pertti Keskitalo huokailee hänkin alkavan kauden surkeutta.

– Sisäänostojen pudotus on 15–20 prosentin luokkaa, mutta meillä sitä tasaa muiden tuotteiden ja varsinkin juoksutossujen parantunut menekki, kertoo Keskitalo Karhu Sporting Goodsilta.

Pulkkisen tavoin hän toteaa huonojen talvien iskevän nimenomaan keskivertoharrastajiin, jotka satsaavat uusiin välineisiin parisataa euroa kerrallaan. He ovat myös Karhulle tärkein asiakaskunta.

Olipa tuleva talvi säiden osalta millainen hyvänsä, uskoo suksitehtailijakolmikko vielä vankasti uuteen nousuun.

Murtomaahiihdon harrastajamäärät ja lajin kuntoiluimago on kuulemma saatu sellaiselle tasolle, ettei suksimarkkina sula alta pariin vetisempään talveen. Se voi päinvastoin tuoda entistä kovemman myyntipiikin, kun varastossa muutaman talven maanneet varusteet uusitaan aikanaan kertaheitolla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    6. 6

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Ekonomisti Italian vaaleista: Marginaali yllättävän iso – voi vaikuttaa markkinaliikkeisiin

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Mikä on halvin tapa lämmittää talo? Selvitimme eri vaihtoehtojen kuluja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää