Lentoaseman lähtöselvitys tökkii

Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöselvitys muistuttaa välillä torikauppaa, kun virkailijat joutuvat huhuilemaan asiakkaita jonosta.


Esimerkiksi Finnairin ja sen kumppaneiden ulkomaan lähtöselvityksessä tiskirivi on niin pitkä, etteivät asiakkaat aina huomaa vapautuvia tiskejä.

Virkailijat huitovat ja huutelevat ”seuraavaa”. Kun ääni ei kuulu, jono jumittaa lisää.

Miten tämä on mahdollista "teknologia-Suomessa", Finnairin maapalvelupäällikkö Mirja Kuovi-Pekkanen?

– Pyrimme siihen, että yksi virkailijoista seisoo opastamassa asiakkaita tiskeille. Resurssipulan vuoksi hän istuu joskus tiskin takana, jolloin se menee vähän huuteluksi, Kuovi-Pekkanen myöntää.

– Tilanahtaus koetaan lentoasemalla kuitenkin isommaksi ongelmaksi. Huhuilupuoli ei ole asiakaspalautteissa noussut merkittäväksi.

Kuovi-Pekkasen mukaan asiakkaat kyselevät joskus numerolappujärjestelmän ja odotustilojen perään. Jonotusaika kuitenkin kasvaisi eikä aseman infrastruktuuri salli istumapaikkojen lisäämistä.

– Olemme ideoineet paljon yhdessä Finavian kanssa eri vaihtoehdoista selvityksen sujuvoittamiseksi, maapalvelupäällikkö kertoo.

– Toisaalta miksi jonottaa fyysisesti lähtöselvityksessä, kun sen voi tehdä itse automaattikioskilla, netissä tai tekstiviestin avulla?

Noin 60 prosenttia Helsinki-Vantaan lentomatkustajista selvitti lähtönsä syyskuussa fyysisesti. Loput hyödynsivät sähköisiä palveluita.

Finnair on panostanut teknologiaan, mutta miksi fyysistä selvitystä ei nopeuteta yksinkertaisella teknologialla? Missä viipyy yksinkertainen numeroitta toimiva lamppujärjestelmä, jossa vapautuvan tiskin valo syttyy?

– Kyllä me mietimme ja otamme vastaan ideoita. On totta, että mitä nopeammin tämäkin osa lähtöselvityksestä sujuu, on se pois seuraavasta jonotustilanteesta, Kuovi-Pekkanen vastaa.

Kaikki ratkaisut vaativat yhteistyötä ilmailulaitos Finavian kanssa. Finaviasta vahvistetaan, että toistaiseksi "torikauppaongelma" ei ole lentoaseman kehitystyön kärkipäässä.

– En ole kuullut, että asiakkailla olisi ollut erityisiä vaikeuksia löytää vapautuvia tiskejä. Olemme panostaneet sähköisten palvelujen kehittämiseen, jotta lähtöselvitys nopeutuisi, kertoo PR-päällikkö Annika Kåla.

Finnairin ja Finavian mukaan virkailijoilta ei juuri tule ärsyyntynyttä palautetta asiakkaiden huhuilemisesta. Asiakaspalaute liittyy henkilöstön määrään.

– Siitä on tullut valituksia, että kaikki tiskit eivät ole miehitettyinä. Olemme korostaneet lentoyhtiöille, että ruuhka-aikana olisi riittävästi ihmisiä palvelemassa, kertoo lentoasemaliiketoiminnan päällikkö Reijo Tasanen Finaviasta.

– Mutta otan tämän vinkkinä ja puheeksi lentoaseman kanssa.

  • Uutinen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää