Valikko

Kuluttajavirasto tukistaa lentoyhtiöitä internet-markkinoinnista

Kuluttajavirasto kertoo, että se on havainnut lentojen internet-markkinoinnissa runsaasti puutteita. Tilanteen korjaamiseksi virasto on linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.


Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkaalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa.

Kuluttajavirasto tähdentää linjauksessaan, että hintaa ei saa pilkkoa osiin. Asiakkaille on ilmoitettava kokonaishinta, joka sisältää verot, viranomaismaksut, palvelu- varaus- tai toimitusmaksut sekä kaikki muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.

Kokonaishintaan ei kuitenkaan viraston mukaan tarvitse laskea mukaan sellaisia maksuja, joita ei peritä kaikilta kuluttajilta tai joiden suuruus vaihtelee matkustajakohtaisesti.

Kuluttajalla on myös oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Jos yritys markkinoi näyttävästi tarjoushintaisia lentoja, kuluttajalla on oikeus odottaa, että hänellä on todella realistiset mahdollisuudet saada niitä. Kuluttajaviraston kokemusten mukaan tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.

Linjauksessa korostetaan, että kuluttajan pitää saada mainosta silmäilemällä realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia, jotta sellaisen voi saada. Jos esimerkiksi tarjoushintaisia lentoja on tarjolla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.

Kuluttajavirasto huomauttaa myös, että yritys ei voi päättää asiakkaan puolesta, ottaako hän ylimääräisiä, vapaaehtoisia vakuutuksia vai ei. Lentoja markkinoivilla internetsivuilla on toisinaan rastitettu valmiiksi kohta, jossa kuluttaja valitsee ottavansa peruutusturva-, hoitokulu- tai konkurssivakuutuksen. Asiakas voi silloin tulla epähuomiossa hankkineeksi lisäpalvelun, jota ei ole alun perin ajatellut ottaa.

Asiakkaan puolesta ei myöskään saa rastittaa valmiiksi kohtaa, jossa pyydetään suostumusta sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen. Kuluttajan on voitava tehdä päätös tietoisesti, esimerkiksi rastittamalla valintaruutu itse.

Kuluttajavirasto on lentojen markkinointia selvittäessään löytänyt myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää