Kuluttajavirasto tukistaa lentoyhtiöitä internet-markkinoinnista

Kuluttajavirasto kertoo, että se on havainnut lentojen internet-markkinoinnissa runsaasti puutteita. Tilanteen korjaamiseksi virasto on linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.


Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkaalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa.

Kuluttajavirasto tähdentää linjauksessaan, että hintaa ei saa pilkkoa osiin. Asiakkaille on ilmoitettava kokonaishinta, joka sisältää verot, viranomaismaksut, palvelu- varaus- tai toimitusmaksut sekä kaikki muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.

Kokonaishintaan ei kuitenkaan viraston mukaan tarvitse laskea mukaan sellaisia maksuja, joita ei peritä kaikilta kuluttajilta tai joiden suuruus vaihtelee matkustajakohtaisesti.

Kuluttajalla on myös oikeus odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Jos yritys markkinoi näyttävästi tarjoushintaisia lentoja, kuluttajalla on oikeus odottaa, että hänellä on todella realistiset mahdollisuudet saada niitä. Kuluttajaviraston kokemusten mukaan tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.

Linjauksessa korostetaan, että kuluttajan pitää saada mainosta silmäilemällä realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia, jotta sellaisen voi saada. Jos esimerkiksi tarjoushintaisia lentoja on tarjolla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.

Kuluttajavirasto huomauttaa myös, että yritys ei voi päättää asiakkaan puolesta, ottaako hän ylimääräisiä, vapaaehtoisia vakuutuksia vai ei. Lentoja markkinoivilla internetsivuilla on toisinaan rastitettu valmiiksi kohta, jossa kuluttaja valitsee ottavansa peruutusturva-, hoitokulu- tai konkurssivakuutuksen. Asiakas voi silloin tulla epähuomiossa hankkineeksi lisäpalvelun, jota ei ole alun perin ajatellut ottaa.

Asiakkaan puolesta ei myöskään saa rastittaa valmiiksi kohtaa, jossa pyydetään suostumusta sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen. Kuluttajan on voitava tehdä päätös tietoisesti, esimerkiksi rastittamalla valintaruutu itse.

Kuluttajavirasto on lentojen markkinointia selvittäessään löytänyt myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    7. 7

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    8. 8

      Neste Oil suitsuttaa jalostuksen kannattavuutta

    9. 9

      Saksa vihjailee suunnitelma B:stä Kreikan varalle

    10. 10

      McDonald’s vaihtaa ranskalaisten paistoöljyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää