Valikko

Tiemaksut tulevat suursuhareille

Kansliapäällikkö Harri Pursiainen muistuttaa, ettei tiemaksuja säädetä vain venäläisiä rekkoja varten.
Liikenteen tiemaksut perustuvat tulevaisuudessa ajettuihin kilometreihin, uskoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Pursiaisen johtama työryhmä on ryhtynyt selvittämään raskaan liikenteen tienkäyttömaksuja. Selvitystyö valmistuu toukokuussa.

Pursiainen panee toivonsa liikenteen älykkäisiin järjestelmiin.

– Kun autossa ja teissä on älyä, herkästi saa pystyyn valvontasysteemin.

Vanhaan kulttuuriin kuuluu järjestelmä, jossa autoilija osti tarran ja kiinnitti sen tuulilasiin.

Tulevissa autoissa on päätelaite ja tietoliikennejärjestelmä kerää tietoa auton liikkeistä.

Viranomaiset voivat periä korvausta ajokilometrien mukaan. Mitä enemmän kuluttaa tietä, sen enemmän joutuu maksamaan tiemaksua.

Julkisessa keskustelussa tiemaksut yhdistetään helposti venäläisiin rekkoihin.

Pursiainen muistuttaa, ettei tiemaksuja voida säätää vain yhtä käyttäjäkuntaa varten. Maksut koskevat koko kauttakulkuliikennettä.

Pursiainen lisää, että venäläiset ovat pieni autoilijaryhmä. Venäläisrekkojen liikevaihto on pari miljoonaa euroa, kun koko kauttakulkuliikenne on arvoltaan vajaa 400 miljoonaa.

– Yleisen käsityksen mukaan venäläiset rekat ovat surkeita kotteroita. Käytäntö ei tue tällaista käsitystä.

Itärajan rekkaruuhkan taustalta Pursiainen näkee positiivisen ilmiön.

– Kymmenen vuotta sitten juhlapuheissa vaadittiin, miten Suomen pitää hyötyä sijainnista Venäjän ja muun maailman välillä. Siinä on ainakin onnistuttu.

Suomi voisi tiemaksuissa ottaa mallia Itävallasta, ehdottaa älykkään liikenteen guru Cees De Wijs. LogicaCMG:n johtajana vaikuttava Wijs oli tiistaina puhumassa älykkään liikenteen päivillä Espoossa.

Itävalta on vilkas kauttakulkuliikenteen maa. Sen kautta ajavat rekat Keski-Euroopasta Italiaan.

Itävalta perii kauttakulkuliikenteeltä tiemaksua. Ajokilometrien lisäksi tiemaksun suuruuteen vaikuttavat ympäristöpäästöt.

Älykkään seurantajärjestelmän rakentaminen Eurooppaan etenee Wijsin mukaan vauhdikkaasti.

EU-komissio on säätänyt direktiivin alan standardeista. Näin autotehtaat ja järjestelmätoimittajat voivat rakentaa kaikkialla Euroopassa toimivia ratkaisuja.

Espanjassa, Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa ja Italiassa on käynnissä tiemaksukokeilu, jossa satelliittijärjestelmä kerää tietoa raskaasta liikenteestä. Kokeilu päättyy helmikuussa. Tulokset vaikuttavat EU-maiden järjestelmävalintoihin.

Väistyvää perinnettä ovat Keski-Euroopasta tutut puomeilla ja lippuluukuilla varustetut tietullit.

– Vanhoilla tietulleilla kerättiin maksuja moottoriteiden rakentamiseen. Tulevaisuudessa tiemaksua peritään auton käytöstä ja ympäristökuormituksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää