Tiemaksut tulevat suursuhareille

Kansliapäällikkö Harri Pursiainen muistuttaa, ettei tiemaksuja säädetä vain venäläisiä rekkoja varten.
Liikenteen tiemaksut perustuvat tulevaisuudessa ajettuihin kilometreihin, uskoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Pursiaisen johtama työryhmä on ryhtynyt selvittämään raskaan liikenteen tienkäyttömaksuja. Selvitystyö valmistuu toukokuussa.

Pursiainen panee toivonsa liikenteen älykkäisiin järjestelmiin.

– Kun autossa ja teissä on älyä, herkästi saa pystyyn valvontasysteemin.

Vanhaan kulttuuriin kuuluu järjestelmä, jossa autoilija osti tarran ja kiinnitti sen tuulilasiin.

Tulevissa autoissa on päätelaite ja tietoliikennejärjestelmä kerää tietoa auton liikkeistä.

Viranomaiset voivat periä korvausta ajokilometrien mukaan. Mitä enemmän kuluttaa tietä, sen enemmän joutuu maksamaan tiemaksua.

Julkisessa keskustelussa tiemaksut yhdistetään helposti venäläisiin rekkoihin.

Pursiainen muistuttaa, ettei tiemaksuja voida säätää vain yhtä käyttäjäkuntaa varten. Maksut koskevat koko kauttakulkuliikennettä.

Pursiainen lisää, että venäläiset ovat pieni autoilijaryhmä. Venäläisrekkojen liikevaihto on pari miljoonaa euroa, kun koko kauttakulkuliikenne on arvoltaan vajaa 400 miljoonaa.

– Yleisen käsityksen mukaan venäläiset rekat ovat surkeita kotteroita. Käytäntö ei tue tällaista käsitystä.

Itärajan rekkaruuhkan taustalta Pursiainen näkee positiivisen ilmiön.

– Kymmenen vuotta sitten juhlapuheissa vaadittiin, miten Suomen pitää hyötyä sijainnista Venäjän ja muun maailman välillä. Siinä on ainakin onnistuttu.

Suomi voisi tiemaksuissa ottaa mallia Itävallasta, ehdottaa älykkään liikenteen guru Cees De Wijs. LogicaCMG:n johtajana vaikuttava Wijs oli tiistaina puhumassa älykkään liikenteen päivillä Espoossa.

Itävalta on vilkas kauttakulkuliikenteen maa. Sen kautta ajavat rekat Keski-Euroopasta Italiaan.

Itävalta perii kauttakulkuliikenteeltä tiemaksua. Ajokilometrien lisäksi tiemaksun suuruuteen vaikuttavat ympäristöpäästöt.

Älykkään seurantajärjestelmän rakentaminen Eurooppaan etenee Wijsin mukaan vauhdikkaasti.

EU-komissio on säätänyt direktiivin alan standardeista. Näin autotehtaat ja järjestelmätoimittajat voivat rakentaa kaikkialla Euroopassa toimivia ratkaisuja.

Espanjassa, Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa ja Italiassa on käynnissä tiemaksukokeilu, jossa satelliittijärjestelmä kerää tietoa raskaasta liikenteestä. Kokeilu päättyy helmikuussa. Tulokset vaikuttavat EU-maiden järjestelmävalintoihin.

Väistyvää perinnettä ovat Keski-Euroopasta tutut puomeilla ja lippuluukuilla varustetut tietullit.

– Vanhoilla tietulleilla kerättiin maksuja moottoriteiden rakentamiseen. Tulevaisuudessa tiemaksua peritään auton käytöstä ja ympäristökuormituksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Trafi: Autoilijoiden asenteet muuttuivat – tämä on suomalaisten mielestä bensan ”sopiva hinta”

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Kommentti: Pitkäaikaistyöttömyys laskee, Sipilä väitti – tilastoharhan takaa paljastuu karu totuus

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää