Asiakas tulee ensin

Tämän päivän ja tulevaisuuden markkinoinnin avainsanaa ei tarvitse kauan miettiä: se on asiakas. Tätä mieltä olivat niin mainostoimistojätti DDB:n luova johtaja Bob Scarpelli kuin muutkin Suomen markkinointiliiton MARKin Idea-päivässä Helsingissä puhuneet visionäärit.


Bob Scarpelli näkee markkinajohtajia yhdistävänä tekijänä sen, että ne ovat onnistuneet luomaan tiiviin vuorovaikutussuhteen asiakkaiden ja brändin välille.

– Kun saat kuluttajat puhumaan tuotteestasi tai palvelustasi, markkinointisi on hyvissä uomissa, Scarpelli sanoi.

Informaatiotulvan keskellä kuluttajat luottavat läheistensä suosituksiin ja mielipiteisiin. Siksi brändien on päästävä kiinni kuluttajien keskinäiseen vuoropuheluun.

– Brändin laajennus on hyvä tapa päästä kaikkien huulille. Tärkeää on tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat.

Tom Kelley innovaatio- ja designfirma Ideosta kiteytti sen, mikä monelle markkinointiviestintää suunnittelevalle on jo tuttua: yritysjohto pitää innovaatioita tärkeinä, mutta rutiinien keskellä niille ei juuri liikene aikaa.

– Jos innovaatiot jättää huomiseen ja taas huomiseen, alalle tulee joku toinen, joka toteuttaa ne, Kelley varoitti.

Kelleyn mukaan enää ei riitä, että tekee innovaatioita silloin tällöin, vaan niihin on panostettava jatkuvasti. Positiivisena esimerkkinä Kelley mainitsi Samsungin, joka määrätietoisen innovaatiotoimintansa seurauksena on kirinyt myynnissä kilpailijansa Sonyn ohi.

Kirjassaan Ten faces of Innovation Kelley esittelee kymmenen innovaatiotoiminnan keskeisintä roolia. Puheessaan hän kiinnitti huomiota etenkin antropologin rooliin.

– Antropologit ovat hyviä löytämään ongelmia, jotka ovat olleet piilossa kauan. Me markkinoijat ja yritysväki olemme usein liian lähellä niitä huomataksemme ongelmakohdat.

Yrityksille Kelleyllä oli selkeä viesti.

– Yritysten tulisi madaltaa innovaatiokynnystä. Innovaatioiden kautta yritys oppii tuntemaan myös omaa toimintaansa entistä paremmin.

Luottokorttiyhtiö American Expressin mediasuhteista ja sponsoroinnista vastaava Adam Rothschild kiinnitti huomion vuosituhannen vaihteessa tapahtuneeseen muutokseen. Vielä viime vuosituhannen lopulla riitti, kun brändi kertoi olemassaolostaan kuluttajille. Nyt kuluttajat haluavat vuorovaikutukseen yritysten ja brändien kanssa.

Rothschild muistutti myös yrityksen jokaisen työntekijän tärkeydestä markkinointityössä.

– On tärkeä muistaa, että brändi arvioidaan jokaisessa asiakaskontaktissa. Jos se ei kykene lunastamaan lupaustaan joka kerta, sen arvo heikkenee.

Rothschildin mielestä uuden ajan haaste on saada kuluttajat puhumaan brändeistä.

– Ihmiset rakastavat tarinoita ja muistavat hyvät tarinat. Tarinoilla voi luoda vuoropuhelua brändin ja kuluttajan välille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    8. 8

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    9. 9

      Moni jättää edelleen turvavyön kiinnittämättä – tai hutiloi

    10. 10

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää