Valikko

Asiakas tulee ensin

Tämän päivän ja tulevaisuuden markkinoinnin avainsanaa ei tarvitse kauan miettiä: se on asiakas. Tätä mieltä olivat niin mainostoimistojätti DDB:n luova johtaja Bob Scarpelli kuin muutkin Suomen markkinointiliiton MARKin Idea-päivässä Helsingissä puhuneet visionäärit.


Bob Scarpelli näkee markkinajohtajia yhdistävänä tekijänä sen, että ne ovat onnistuneet luomaan tiiviin vuorovaikutussuhteen asiakkaiden ja brändin välille.

– Kun saat kuluttajat puhumaan tuotteestasi tai palvelustasi, markkinointisi on hyvissä uomissa, Scarpelli sanoi.

Informaatiotulvan keskellä kuluttajat luottavat läheistensä suosituksiin ja mielipiteisiin. Siksi brändien on päästävä kiinni kuluttajien keskinäiseen vuoropuheluun.

– Brändin laajennus on hyvä tapa päästä kaikkien huulille. Tärkeää on tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat.

Tom Kelley innovaatio- ja designfirma Ideosta kiteytti sen, mikä monelle markkinointiviestintää suunnittelevalle on jo tuttua: yritysjohto pitää innovaatioita tärkeinä, mutta rutiinien keskellä niille ei juuri liikene aikaa.

– Jos innovaatiot jättää huomiseen ja taas huomiseen, alalle tulee joku toinen, joka toteuttaa ne, Kelley varoitti.

Kelleyn mukaan enää ei riitä, että tekee innovaatioita silloin tällöin, vaan niihin on panostettava jatkuvasti. Positiivisena esimerkkinä Kelley mainitsi Samsungin, joka määrätietoisen innovaatiotoimintansa seurauksena on kirinyt myynnissä kilpailijansa Sonyn ohi.

Kirjassaan Ten faces of Innovation Kelley esittelee kymmenen innovaatiotoiminnan keskeisintä roolia. Puheessaan hän kiinnitti huomiota etenkin antropologin rooliin.

– Antropologit ovat hyviä löytämään ongelmia, jotka ovat olleet piilossa kauan. Me markkinoijat ja yritysväki olemme usein liian lähellä niitä huomataksemme ongelmakohdat.

Yrityksille Kelleyllä oli selkeä viesti.

– Yritysten tulisi madaltaa innovaatiokynnystä. Innovaatioiden kautta yritys oppii tuntemaan myös omaa toimintaansa entistä paremmin.

Luottokorttiyhtiö American Expressin mediasuhteista ja sponsoroinnista vastaava Adam Rothschild kiinnitti huomion vuosituhannen vaihteessa tapahtuneeseen muutokseen. Vielä viime vuosituhannen lopulla riitti, kun brändi kertoi olemassaolostaan kuluttajille. Nyt kuluttajat haluavat vuorovaikutukseen yritysten ja brändien kanssa.

Rothschild muistutti myös yrityksen jokaisen työntekijän tärkeydestä markkinointityössä.

– On tärkeä muistaa, että brändi arvioidaan jokaisessa asiakaskontaktissa. Jos se ei kykene lunastamaan lupaustaan joka kerta, sen arvo heikkenee.

Rothschildin mielestä uuden ajan haaste on saada kuluttajat puhumaan brändeistä.

– Ihmiset rakastavat tarinoita ja muistavat hyvät tarinat. Tarinoilla voi luoda vuoropuhelua brändin ja kuluttajan välille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää