Valikko

Sähköauto haastaa vetyauton

Sähköauto saattaa olla energiatehokkaampi kuin vetyauto. "Polttoaineen" jakelu on myös helpompaa, koska se onnistuu sähköverkosta
Sähköauto käyttää tehokkaammin hyväkseen energiaa kuin vetyauto, kirjoittaa Businessweek.

Toisaalta vetyauto voittaa selvästi, kun verrataan polttoaineen tankkaamisen helppoutta. Vetyä voi tankata kuten bensiiniä, koska sitä voidaan varastoida vetyasemille.

Sähköauton "tankkaaminen" ei käy kovinkaan nopeasti. Auto sopii esimerkiksi julkiseen liikenteeseen, jossa auto voi olla yön yli latauksessa. Mutta sitä ei voi nopeasti tankata täyteen kuten vedyllä tai bensiinillä käyvän kulkuneuvon.

Tasoissa vety- ja sähköautot ovat ympäristöystävällisyyden suhteen. Kumpikaan ei tuota juurikaan päästöjä, mutta molempien "polttoaineen" tuottaminen aiheuttaa päästöjä.

Sähköauto ja vetyauto pääsevät vertailussa lähes tasoihin, mutta sähköautoa puoltaa energiatehokkuus ja helpompi "polttoaineen" saatavuus. Vaikka auton lataaminen vie aikaa, keinot sitä varten ovat jo olemassa.

Businessweekin mukaan sähköverkko on niin kattava useimmissa maissa, että sähköauton lataaminen olisi jo suhteellisen helppoa. Vetyautojen tankaamista varten sen sijaan pitäisi rakentaa uusi vetyasemaverkosto. Tämä olisi hyvin kallista.

Vetyauto saattaa olla kuitenkin enemmän öljyteollisuuden mieleen, koska nykyiset asemat voisivat olla sopivia jakelukanavia myös esimerkiksi vedylle. Kun taas sähköautojen käyttö syrjäyttäisi ne. Tämä voi vaikuttaa myös suuriin autonvalmistajiin siten, että ne kallistuvat vetyautojen puolelle, lehti arvelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää