Valikko

Facebook tekee käyttäjistään mainostajia

Yhteisösivusto Facebookin perustaja Mark Zuckerberg käynnisti eilen uuden mainosohjelman. Siinä markkinoijat voivat välittää mainoksiaan yksittäisille Facebookin käyttäjille pohjaten tiedonpalasiin, joita käyttäjät jakavat ystäviensä kanssa palvelussa.


Mainostajille tarjottavat tiedot on jaoteltu yli tusinaan kategoriaan, joihin lukeutuvat iän ja sukupuolen lisäksi muun muassa työhistoria, parisuhdetilanne ja poliittinen suuntautuminen.

Mainostajat voivat myös luoda brändisivuja, joilla Facebookin käyttäjät esimerkiksi arvostelevat tuotteita ja ryhtyvät halutessaan "ystäviksi" brändeille. Myös tuoteostokset ovat mahdollisuuksien rajoissa. Jokaisesta käyttäjän vuorovaikutuksesta brändin kanssa voidaan sitten vääntää mainos käyttäjän kuvan kera. Tämä mainos on sitten välitettävissä käyttäjän Facebook-ystäville, BusinessWeek selvittää.

Lehden mukaan uusi mainossysteemi tekee käytännössä Facebookin käyttäjistä "brändilähettiläitä". Käyttäjät eivät voi kieltäytyä ottamasta osaa Social Ad -ohjelmaan, joskin Zuckerbergin mukaan käyttäjien reaktioita mainontaan tarkkaillaan.

Mainosohjelma sisältää myös ominaisuuden nimeltä Beacon. Se tarkkailee käyttäjien toimia kumppanisivustoilla - esimerkkinä vaikkapa elokuvan vuokraus videoliikkeestä - ja jakaa tiedon Facebookin kontaktien kanssa. Tässä tapauksessa käyttäjillä on mahdollisuus estää tietojensa luovutus ainakin osittain.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää