Valikko

Lumene löysi markkinoita Latinalaisesta Amerikasta

Loistavasti käynnistyneen Chilen-lanseerauksen jälkeen emoyhtiö Fasa suunnittelee jo Lumenen viemistä yksinoikeudella Peruun ja Meksikoon.
Santiagossa tuntuu kotoisalta, sillä Suomen lipulla varustettuja Lumenen mainoksia tulvii joka tuutista valtakunnan päälehti El Mercuriota myöten.

Tienvarsia reunustavissa ulkomainoksissa pellavapäät kylmäveriköt  hymyilevät hillitysti Lumenen ryppyvoiteen siloittamin kasvoin.

Suomalaismerkkiä yksinoikeudella Chilessä edustavan Fasan vähittäiskauppaketju Farmacias Ahumada on voidellut jopa valtakunnallisten tv-kanavien juontajat kehumaan aamulähetyksissään arktisista raaka-aineista kehitettyjä suomalaisia ihmevoiteita, joita pohjoinen kansa sivelee punoittavaan pintaansa uituaan ensin kylmässä järvivedessä.

Lumenen ihonhoitosarja kuuluu maan suurimman apteekkiketjun strategisiin uutuustuotteisiin, jonka lanseeraukseen yhtiö panee rahaa 650 000 dollaria. Myös Lumene Group osallistuu kustannuksiin.

Uutuustuote vaatii Fasan strategisista tuotteista vastaavan johtaja Cristian Troncoson mukaan suurta satsausta maassa, jonne tulee jatkuvasti uusia kansainvälisiä kosmetiikkamerkkejä.

– Vaikka summa on meille huomattava, se vastaa kuitenkin merkin potentiaalia. Luonnon raaka-aineista valmistettujen tuotteiden kysyntä kasvaa nopeasti, uskoo Troncoso.

Lumenen tuotteet ovat myynnissä tällä hetkellä 140 myymälässä, jotka tuovat 95 prosenttia maan suurimman apteekkiketjun kauneustuotekaupasta. Ketjuun kuuluu ympäri maata 360 myymälää, joilla kaikilla on mahdollisuus ottaa Lumene hyllyynsä. Merkin myynti on keskittynyt ainoastaan hyvätuloisten kuluttajien asuinalueille, sillä yhtiö on hinnoitellut tuotteet halpojen massatuotteiden yläpuolelle keskihintakategoriaan.

Lumene-purkkien hinnat pyörivät 10 000 peson eli 15 euron molemmin puolin, mikä vastaa keskivertokuluttajan päiväpalkkaa.

Yhtiön johto on erittäin tyytyväinen Lumenen saamaan vastaanottoon.
– Ensimmäisenä vuonna ennakoimme miljoonan dollarin myyntiä, paljastaa strategiayksikön apulaisjohtaja Ingrid Westermeier.

Paikallinen media on hehkuttanut innolla suomalaisten innovaatiokykyjä, mikä helpottaa  merkin imagon rakentamista ja erottumista kilpailijoista.

– Tuotteet ovat yhdistelmä tiedettä, teknologiaa ja puhtaita luonnon raaka-ainetta, joita saa vain Pohjoismaista, sanoo Westermeier.

Yhtiö on valmis ottamaan seuraavalla kaudella myös Lumenen meikkituotteet myyntivalikoimaansa.

Farmacia Ahumada joutuu etsimään kilpailijoidensa tavoin uutta tulonlähdettä kauneustuotteista, sillä kova kilpailu nakertaa  perinteisen lääkemyynnin katetta. Apteekit muistuttavat jo suomalaista sekatavarakauppaa, josta voi ostaa juomia, makeisia, sanomalehtiä tai kännykkäkortteja.

Fasa suunnittelee suomalaismerkin viemistä myös Peruun ja sen jälkeen Meksikoon, joka johtaa latinomantereen kosmetiikkakauppaa.

Troncoso pitää Peruun menoa todennäköisenä jo pikapuolin, sillä se omistaa maassa 163 apteekin ketjun. Meksikossa sillä on 591 myymälän apteekkiverkko.

– Suuri tavoitteemme on saada Lumene esille yli tuhannessa myymälässä latinomarkkinoilla,  sanoo Troncoso.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää