Valikko

Kirkko nauraa itselleen

Usko toivo rakkaus -imagokampanja on herättänyt runsaasti huomiota. Vaikka se ole vielä päässyt kunnolla käyntiinkään.


Toimituksiin lähetetyt Jesse diggaa sua ehdoitta -julisteet ja homosuhteita puntaroivat What would Jesus do? -t-paidat ovat ylittäneet uutiskynnyksen muun muassa Helsingin Sanomissa, Ylen aamu-tv:ssä, Metrossa ja Uusi Suomi -verkkolehdessä.

Helsingin seurakuntayhtymän nuorille kaupunkilaisille suunnatun kampanjan taustajoukot toivovat, että aiheeseen tarttuisivat myös kohderyhmän omat mediat.

Kampajan toinen vaihe starttaa perjantaina muun muassa Uutislehti 100:n, Nyt-liitteen, Cityn, Ylioppilaslehden ja Papperin sivuilla sekä Subtv:llä, The Voicella ja alueellisesti MTV3-kanavalla.

Sekä printtimainokset että kliseitä laskettelevan nuorisopastorin ympärille rakentuva tv-spotti ohjaavat nuoret nettiin perjantaina avautuvalle uskotoivorakkaus.fi-kampanjasivustolle. Tavoitteena on avata keskusteluyhteys nuoriin, jotta nämä tuntisivat kirkon omakseen. Tällä hetkellä pelkästään Helsingissä kirkosta eroaa joka vuosi tuhansittain nuoria.

– Tutkimusten mukaan nuorten aikuisten arvomaailma on kristillinen, mutta he eivät tunnista sitä kristilliseksi, koska kirkko ei ole osannut kommunikoida arvojaan heille, selittää strategiajohtaja Tommi Laiho kampanjan suunnitelleesta mainostoimisto PHS:stä.

Usko toivo rakkaus -kampanja pyrkii viestimään kristinuskon sanomaa itseironian keinoin.

– Jos kirkko on mielikuvissa saarnaava ja moralisoiva, ei keskusteluyhteyttä nuoriin voi syntyä. Itseironia on mainonnan keinona haastava, mutta tälle kohderyhmälle se toimii, Laiho selittää.

– Uskosta puhumalla ei voi ketään saada uskomaan. Siksi kampanja keskittyy ihmisten ja instituution välisen suhteen kehittämiseen. Kirkon ja nuorten puhetapojen välissä on kuilu, jonka pitää kaventua, jotta keskustelu pääsisi käyntiin, jatkaa copywriter Antti Toivonen.

Seurakuntayhtymän viestintäjohtajan Seppo Simolan mielestä vikaa on muussakin kuin kirkon viestinnässä.

– Kirkko on oman hurskaan sisäpiirinsä vanki. Suurin osa suomalaisista on kaappikristittyjä ja Luojan salarakkaita ja suurin haasteemme on siinä, miten voisimme tukea parhaiten juuri heitä. Hiljentymisen ja rauhoittumisen tarve on tällä hetkellä huutava.

Kampanja on Simolan mukaan otettu kirkossa yllättävän hyvin vastaan, mutta "älämölöä" voi syntyä, kun se pääsee kunnolla vauhtiin.

– Silloin voi monella rohkeus pettää. Numerot kuitenkin osoittavat, että jokin kirkon touhussa mättää ja asialle on tehtävä jotain.

Sekä Simola että Laiho korostavat, että kyseessä on yksittäistä mainoskampanjaa isompi juttu. Tärkeintä on tehdä kirkosta ja uskosta pysyvä puheenaihe.

Kolmivuotinen kampanja maksaa seurakuntayhtymälle 900 000 euroa. Siitäkin tulee varmasti rutinaa, Simola uskoo.

– Aina saa kuulla, että mainontaan käytetyille rahoille olisi varmasti löytynyt muitakin tarvitsijoita. Kirkon tehtävä on kuitenkin tuoda näitä asioita esille, avustusjärjestöjä on muitakin.

– Kirkon perustehtävä on ilosanoman viestiminen. Se on tavallaan Jessen markkinointitoimisto, täydentää Laiho.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Veikkaukseen yhdistyvä RAY jättää jälkeensä 500 miljoonan perinnön

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Lähteet: EKP:n neuvostossa erimielisyyttä satojen miljardien osto-ohjelman jatkosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää