Kirkko nauraa itselleen

Usko toivo rakkaus -imagokampanja on herättänyt runsaasti huomiota. Vaikka se ole vielä päässyt kunnolla käyntiinkään.


Toimituksiin lähetetyt Jesse diggaa sua ehdoitta -julisteet ja homosuhteita puntaroivat What would Jesus do? -t-paidat ovat ylittäneet uutiskynnyksen muun muassa Helsingin Sanomissa, Ylen aamu-tv:ssä, Metrossa ja Uusi Suomi -verkkolehdessä.

Helsingin seurakuntayhtymän nuorille kaupunkilaisille suunnatun kampanjan taustajoukot toivovat, että aiheeseen tarttuisivat myös kohderyhmän omat mediat.

Kampajan toinen vaihe starttaa perjantaina muun muassa Uutislehti 100:n, Nyt-liitteen, Cityn, Ylioppilaslehden ja Papperin sivuilla sekä Subtv:llä, The Voicella ja alueellisesti MTV3-kanavalla.

Sekä printtimainokset että kliseitä laskettelevan nuorisopastorin ympärille rakentuva tv-spotti ohjaavat nuoret nettiin perjantaina avautuvalle uskotoivorakkaus.fi-kampanjasivustolle. Tavoitteena on avata keskusteluyhteys nuoriin, jotta nämä tuntisivat kirkon omakseen. Tällä hetkellä pelkästään Helsingissä kirkosta eroaa joka vuosi tuhansittain nuoria.

– Tutkimusten mukaan nuorten aikuisten arvomaailma on kristillinen, mutta he eivät tunnista sitä kristilliseksi, koska kirkko ei ole osannut kommunikoida arvojaan heille, selittää strategiajohtaja Tommi Laiho kampanjan suunnitelleesta mainostoimisto PHS:stä.

Usko toivo rakkaus -kampanja pyrkii viestimään kristinuskon sanomaa itseironian keinoin.

– Jos kirkko on mielikuvissa saarnaava ja moralisoiva, ei keskusteluyhteyttä nuoriin voi syntyä. Itseironia on mainonnan keinona haastava, mutta tälle kohderyhmälle se toimii, Laiho selittää.

– Uskosta puhumalla ei voi ketään saada uskomaan. Siksi kampanja keskittyy ihmisten ja instituution välisen suhteen kehittämiseen. Kirkon ja nuorten puhetapojen välissä on kuilu, jonka pitää kaventua, jotta keskustelu pääsisi käyntiin, jatkaa copywriter Antti Toivonen.

Seurakuntayhtymän viestintäjohtajan Seppo Simolan mielestä vikaa on muussakin kuin kirkon viestinnässä.

– Kirkko on oman hurskaan sisäpiirinsä vanki. Suurin osa suomalaisista on kaappikristittyjä ja Luojan salarakkaita ja suurin haasteemme on siinä, miten voisimme tukea parhaiten juuri heitä. Hiljentymisen ja rauhoittumisen tarve on tällä hetkellä huutava.

Kampanja on Simolan mukaan otettu kirkossa yllättävän hyvin vastaan, mutta "älämölöä" voi syntyä, kun se pääsee kunnolla vauhtiin.

– Silloin voi monella rohkeus pettää. Numerot kuitenkin osoittavat, että jokin kirkon touhussa mättää ja asialle on tehtävä jotain.

Sekä Simola että Laiho korostavat, että kyseessä on yksittäistä mainoskampanjaa isompi juttu. Tärkeintä on tehdä kirkosta ja uskosta pysyvä puheenaihe.

Kolmivuotinen kampanja maksaa seurakuntayhtymälle 900 000 euroa. Siitäkin tulee varmasti rutinaa, Simola uskoo.

– Aina saa kuulla, että mainontaan käytetyille rahoille olisi varmasti löytynyt muitakin tarvitsijoita. Kirkon tehtävä on kuitenkin tuoda näitä asioita esille, avustusjärjestöjä on muitakin.

– Kirkon perustehtävä on ilosanoman viestiminen. Se on tavallaan Jessen markkinointitoimisto, täydentää Laiho.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää