Kolumni: Onnellinen loppu

Olipa kerran hallitus suuressa suomalaisessa yrityksessä. Se oli pohtinut yrityksen strategisia valintoja. Samalla se oli pohtinut, kuka olisi oikea henkilö yritystä eri strategiavaihtoehtojen pohjalta.


Kun hallitus oli strategiansa valinnut, se valitsi myös toimitusjohtajan. Toimitusjohtajan piti viedä läpi vahvan kasvun strategia, jossa yritys oli aiemmin epäonnistunut. Se oli edelleen kiinni vanhoissa juurissaan, eikä markkina-asemakaan ollut parantunut.

Ilman suurta muutosta yritys olisi omistajalleen huono sijoitus ja suuri joukko suomalaisia menettäisi työnsä.

Uusi toimitusjohtaja tarttui työhönsä innostuneena. Hän tiesi, miksi hänet oli valittu ja mitä häneltä odotettiin.

Mutta matka oli pitkä ja työtä oli paljon. Toimitusjohtaja puhui tuhansille ja tuhansille ihmisille yrityksessä. Erityisesti hän keskusteli johtoryhmänsä kanssa. Hänen oli tärkeä tietää, millaisia vahvuuksia hänen joukoillaan oli ja mitä tarvittaisiin lisää.

Toimitusjohtaja kutsui johtoryhmänsä koolle. "Me tunnemme omat joukkomme ja vahvuutemme, mutta me emme tunne asiakkaitamme. Me emme tiedä, miksi he valitsevat meidät tai mitkä valintamotiivit ovat heille tärkeimpiä. Kuinka me voimme voittaa heidän luottamuksensa, jos emme tiedä mihin se kohdistuu? Kuinka voimme tehdä kannattavaa bisnestä, jos emme tiedä, mistä asiakkaamme ovat valmiit maksamaan?"

Johtoryhmä ryhtyi työhön. Se selvitti asiakkaiden valintamotiivit ja niiden painoarvon. Se pohti niiden merkitystä liiketoiminnalle ja mietti, miten valintamotiivit näkyisivät kaikissa yrityksen arvoketjun osissa. Se laski tarvittavan investoinnin suuruuden ja sille realistisen tuoton.

Kaikille investoinneille täytyi saada kunnollinen tuotto. Erityisesti sellaista vaadittiin markkinointipanostuksilta, koska niihin sisältyi suuri riski.

Hallitus siunasi toimitusjohtajan suunnitelman. Erityisesti se kiitteli lyhyen ja pitkän tähtäimen investointilaskelmia. Nyt hallitus pystyi arvioimaan toimitusjohtajan työtä. Myös kaikilla johtoryhmän jäsenillä oli selvät tavoitteet, jotka perustuivat valittujen asiakastarpeiden täyttämiseen.

Tehtävä ei silti ollut helppo. Haastavinta oli saada kaikki yrityksen tuhannet ihmiset tekemään työtä asiakkaille. Johtoryhmän täytyi yksinkertaistaa omaa sisäistä viestiään monta kertaa. Kaikkien oli opittava pois vanhasta.

Mutta tavoite oli kirkas ja sitä ohjattiin ja mitattiin määrätietoisesti. Koko markkina lähti valtavaan kasvuun ja suurimman hyödyn korjasi yritys itse.

Olipa kerran... onnellinen loppu sekä yritykselle että sen asiakkaille. Ja kaiken lisäksi ihan mahdollista monessa suomalaisessa yrityksessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Euroopan pörssit lähtivät nousuun Italian vaalituloksen jälkeen

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Italian pankkien osakkeet rymylaskussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää