Valikko

Pinkki ei pure naisiin

Useimmat naiset rakastavat ostoksilla käymistä. Kosmetiikkaa, vaatteita, koruja, kotitaloustavaraa ja huonekaluja käydään katsomassa, koettamassa, sovittamassa, vertailemassa ja ihailemassa. Teknisiä laitteita ja tavaroita myyvissä kaupoissa naiset eivät kuitenkaan viihdy.
Kansainvälinen mainostoimistoketju Saatchi & Saatchi selvitti, miten naiset ostavat teknisiä laitteita ja mitä he pitävät ostoskokemuksistaan. Tutkimuksen vetäjän, suunnittelujohtaja Belinda Parmarin mukaan naiset eivät pidä teknisten laitteiden ostamisesta, sillä kaupat eivät houkuttele heitä.

Lady Geek -tutkimus paljasti, että useimmat teknisten laitteiden myyjät viestivät naisille aivan väärällä tavalla.

Kulutuselektroniikan valmistajat ja vähittäiskauppiaat menettävät tänä vuonna yli 800 miljoonaa euroa pelkästään siitä syystä, että ne eivät osaa lähestyä naisia oikein. Britanniassa 65 prosenttia tutkimukseen haastatelluista naisista kertoi, että he käyttäisivät enemmän rahaa kulutuselektroniikkaan, jos heitä ymmärrettäisiin paremmin.

Suomessa lokakuun lopulla esitelmöimässä käynyt Parmar painottaa, että tutkimustulokset olivat samansuuntaiset sekä päätutkimuskohteessa Britanniassa että rinnakkaistutkimuksen osalta Suomessa.

– Teknologiaa myyvät yritykset eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota siihen, että 80 prosenttia naisista ostaa tuotteen tunteiden perusteella ja vain 20 prosenttia tiedon perusteella. Silti markkinointiviestintä teknologiatuotteissa kohdistuu usein vain faktatiedon kertomiseen.

– Markkina-arvo tällä sektorilla on huomattava, sillä naiset käyttävät teknisiin laitteisiin nykyisin jo kolme kertaa enemmän rahaa kuin kosmetiikkaan.

Naiset pitävät Parmarin tutkimuksen mukaan kodintekniikkaa ja viihde-elektroniikkaa myyviä liikkeitä automaatteina, joissa mikään ei vetoa tunteisiin.

– Tutkimus osoitti, että naiset kaipaavat liikkeisiin lisää omiin tarpeisiinsa sopivaa opastusta. Teknologiayritysten kannalta todella merkittävää on se, että moni haastattelussa mukana ollut nainen kertoi poistuvansa kaupasta tyhjin käsin, koska heidän tarpeitaan ei ymmärretä.

Parmarin mukaan naiset eivät uskalla esittää myyjille kysymyksiä, koska kokevat olonsa epämukavaksi. Tästä kertoo myös se, että Suomessa 44 prosenttia naisista haluaa aviomiehen tai miespuolisen ystävän mukaan teknologiaostoksille.

Teknologiayhtiöt ovat samassa tilanteessa kuin autovalmistajat 20 vuotta sitten luottaessaan vanhoihin myytteihin.

Tutkimus rikkoo tyypillisiä naisiin kohdistuvia myyttejä.

Myytti numero yksi tutkimuksen mukaan on se, että naisia ei kiinnosta tekniikka. Tutkimukseen haastatelluista naisista 60 prosenttia sanoi olevansa kiinnostunut kulutuselektroniikasta.

Tutkimus paljastaa myös, ettei stereotyyppinen "naisellisuus" enää vetoa naisiin sen paremmin mainonnassa kuin tuotteissa itsessäänkään.

Vain 9 prosenttia tutkimuksen vastaajista piti tärkeänä sitä, että heidän hankkimansa laitteet näyttävät naisellisilta.

– Naiset haluavat fiksuja vaihtoehtoja, eivät pinkkiä. Me odotamme, että kaupassa saa koskettaa ja kokeilla tavaroita ja laitteita. Teknologiatuotteet ovat usein paketeissa tai lasin takana, jolloin tuotetta ei voi kokeilla. Naiset kuitenkin haluavat tuntea tavaran, jota ovat ostamassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      "Suomi on vähiten epäonnistunut valtio"

    7. 7

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    9. 9

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää