Pinkki ei pure naisiin

Useimmat naiset rakastavat ostoksilla käymistä. Kosmetiikkaa, vaatteita, koruja, kotitaloustavaraa ja huonekaluja käydään katsomassa, koettamassa, sovittamassa, vertailemassa ja ihailemassa. Teknisiä laitteita ja tavaroita myyvissä kaupoissa naiset eivät kuitenkaan viihdy.
Kansainvälinen mainostoimistoketju Saatchi & Saatchi selvitti, miten naiset ostavat teknisiä laitteita ja mitä he pitävät ostoskokemuksistaan. Tutkimuksen vetäjän, suunnittelujohtaja Belinda Parmarin mukaan naiset eivät pidä teknisten laitteiden ostamisesta, sillä kaupat eivät houkuttele heitä.

Lady Geek -tutkimus paljasti, että useimmat teknisten laitteiden myyjät viestivät naisille aivan väärällä tavalla.

Kulutuselektroniikan valmistajat ja vähittäiskauppiaat menettävät tänä vuonna yli 800 miljoonaa euroa pelkästään siitä syystä, että ne eivät osaa lähestyä naisia oikein. Britanniassa 65 prosenttia tutkimukseen haastatelluista naisista kertoi, että he käyttäisivät enemmän rahaa kulutuselektroniikkaan, jos heitä ymmärrettäisiin paremmin.

Suomessa lokakuun lopulla esitelmöimässä käynyt Parmar painottaa, että tutkimustulokset olivat samansuuntaiset sekä päätutkimuskohteessa Britanniassa että rinnakkaistutkimuksen osalta Suomessa.

– Teknologiaa myyvät yritykset eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota siihen, että 80 prosenttia naisista ostaa tuotteen tunteiden perusteella ja vain 20 prosenttia tiedon perusteella. Silti markkinointiviestintä teknologiatuotteissa kohdistuu usein vain faktatiedon kertomiseen.

– Markkina-arvo tällä sektorilla on huomattava, sillä naiset käyttävät teknisiin laitteisiin nykyisin jo kolme kertaa enemmän rahaa kuin kosmetiikkaan.

Naiset pitävät Parmarin tutkimuksen mukaan kodintekniikkaa ja viihde-elektroniikkaa myyviä liikkeitä automaatteina, joissa mikään ei vetoa tunteisiin.

– Tutkimus osoitti, että naiset kaipaavat liikkeisiin lisää omiin tarpeisiinsa sopivaa opastusta. Teknologiayritysten kannalta todella merkittävää on se, että moni haastattelussa mukana ollut nainen kertoi poistuvansa kaupasta tyhjin käsin, koska heidän tarpeitaan ei ymmärretä.

Parmarin mukaan naiset eivät uskalla esittää myyjille kysymyksiä, koska kokevat olonsa epämukavaksi. Tästä kertoo myös se, että Suomessa 44 prosenttia naisista haluaa aviomiehen tai miespuolisen ystävän mukaan teknologiaostoksille.

Teknologiayhtiöt ovat samassa tilanteessa kuin autovalmistajat 20 vuotta sitten luottaessaan vanhoihin myytteihin.

Tutkimus rikkoo tyypillisiä naisiin kohdistuvia myyttejä.

Myytti numero yksi tutkimuksen mukaan on se, että naisia ei kiinnosta tekniikka. Tutkimukseen haastatelluista naisista 60 prosenttia sanoi olevansa kiinnostunut kulutuselektroniikasta.

Tutkimus paljastaa myös, ettei stereotyyppinen "naisellisuus" enää vetoa naisiin sen paremmin mainonnassa kuin tuotteissa itsessäänkään.

Vain 9 prosenttia tutkimuksen vastaajista piti tärkeänä sitä, että heidän hankkimansa laitteet näyttävät naisellisilta.

– Naiset haluavat fiksuja vaihtoehtoja, eivät pinkkiä. Me odotamme, että kaupassa saa koskettaa ja kokeilla tavaroita ja laitteita. Teknologiatuotteet ovat usein paketeissa tai lasin takana, jolloin tuotetta ei voi kokeilla. Naiset kuitenkin haluavat tuntea tavaran, jota ovat ostamassa.

  • Uutinen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    5. 5

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    6. 6

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    7. 7

      Kelan toimihenkilöyhdistys: Maahanmuutto yllätti Kelan – virhearvion syy vanhat tilastot

    8. 8

      114 kaupan lista – katso, mitkä Siwat ja Valintatalot ovat vaarassa

    9. 9

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    10. 10

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    6. 6

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    10. 10

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää