Radiomainos alkaa kuvasta

Suomessa joutuu pinnistelemään, jotta muistaisi hyvän radiomainoksen. Tilanne on kaiketi sama muuallakin, sillä englantilais-amerikkalainen luovan radiomainonnan guru Tony Hertz otetaan kaikkialla vastaan samoin sanoin.
– Kuukausi sitten luennoin mainostajille Santiagossa Chilessä. He sanoivat, että kiva kun olet täällä, sillä radiomainontamme on surkeaa. Samoin kävi neljä kuukautta aiemmin Sri Lankassa, Tony Hertz kertoi RAB Finlandin seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Hertz väittää, että mainokset myös kuulostavat samalta, istuipa hän taksissa Moskovassa, Helsingissä tai Sri Lankassa. Radiomainoksiin on juurtunut tietyntyyppinen ääni ja kerronta, vaikka tärkeimpiä ovat mainoksen henkilöhahmot.

– Äänellä ei ole merkitystä. Esimerkiksi näyttelijä Jude Law'lla on kammottava, kitisevä ääni, mutta hän luo loistavia hahmoja.

Radiomainonta ei ole kehittynyt samalla vauhdilla kuin televisio-, printti- ja ulkomainonta.

– Tv-mainoksia ei tehdä enää samalla tavalla kuin viisi vuotta sitten, koska tyyli on muuttunut ja televisio on muuttunut. Sen sijaan radiomainokset ovat samanlaisia kuin viisi vuotta sitten.

– Mainostajat suosivat printtiä ja televisiota, sillä näihin medioihin luotetaan. Mainostaja uskoo, että kampanja näyttää oikealta ja se toimii. Media ei ole kuitenkaan viesti, vaan viestintäväline. Tärkeämpää on se, mitä sanot, Hertz teroittaa.

Nykyiselle visuaaliselle ajalle on Hertzin mukaan ominaista, että mainoksen designiin ja ulkonäköön satsataan usein viestin kustannuksella.

Mainostajien visuaalinen työkalupakki on valtava ja kaikki on mahdollista.

– Mainoksen voi kuvata vaikka tuossa Aleksanterinkadulla. Katu aukeaa, sieltä nousee norsu, joka juoksee Stockmannille ja ajaa BMW:llä auringonlaskuun. Radiomainonnassa ei voi käyttää kuvia, jolloin mainostajat asiakkaineen tyytyvät tuttuun ja tavalliseen.

Kuvasta tulisi aloittaa Hertzin mielestä myös radiomainoksen suunnittelu, sillä se auttaa luomaan ja kommunikoimaan – eli myymään. Hän kuunteluttaa malliksi pari visuaalisuuteen perustuvaa mainosta, ja yleisö nauraa ihastuksesta.

Alusasuvalmistaja Wonderbran mainoksessa mies on poliisiasemalla tekemässä ilmoitusta tyttöystävästään, joka on kadonnut bensa-asemalla autosta sillä aikaa, kun mies on ollut sisällä maksamassa laskua.

Poliisi tenttaa tuntomerkkejä ja kysyy naisystävän silmien väriä. Mies vaikenee pitkäksi aikaa, kunnes vastaa "en tiedä".

– Radio ei ole paras kanava välittämään informaatiota. Radio toimii parhaiten, kun se luo haluja ja saa ihmiset kiinnostumaan. Silloin ihmiset menevät nettiin hakemaan lisätietoja tai etsivät lehdestä tuotteen hinnan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    8. 8

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    9. 9

      Näin kerrot pomolle, että sinulla on liikaa töitä

    10. 10

      Työkyvyttömiä roikkuu yhä kortistossa – ”70 000:lla ei mitään asiaa työmarkkinoille”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    11. Näytä lisää