Valikko

Radiomainos alkaa kuvasta

Suomessa joutuu pinnistelemään, jotta muistaisi hyvän radiomainoksen. Tilanne on kaiketi sama muuallakin, sillä englantilais-amerikkalainen luovan radiomainonnan guru Tony Hertz otetaan kaikkialla vastaan samoin sanoin.
– Kuukausi sitten luennoin mainostajille Santiagossa Chilessä. He sanoivat, että kiva kun olet täällä, sillä radiomainontamme on surkeaa. Samoin kävi neljä kuukautta aiemmin Sri Lankassa, Tony Hertz kertoi RAB Finlandin seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Hertz väittää, että mainokset myös kuulostavat samalta, istuipa hän taksissa Moskovassa, Helsingissä tai Sri Lankassa. Radiomainoksiin on juurtunut tietyntyyppinen ääni ja kerronta, vaikka tärkeimpiä ovat mainoksen henkilöhahmot.

– Äänellä ei ole merkitystä. Esimerkiksi näyttelijä Jude Law'lla on kammottava, kitisevä ääni, mutta hän luo loistavia hahmoja.

Radiomainonta ei ole kehittynyt samalla vauhdilla kuin televisio-, printti- ja ulkomainonta.

– Tv-mainoksia ei tehdä enää samalla tavalla kuin viisi vuotta sitten, koska tyyli on muuttunut ja televisio on muuttunut. Sen sijaan radiomainokset ovat samanlaisia kuin viisi vuotta sitten.

– Mainostajat suosivat printtiä ja televisiota, sillä näihin medioihin luotetaan. Mainostaja uskoo, että kampanja näyttää oikealta ja se toimii. Media ei ole kuitenkaan viesti, vaan viestintäväline. Tärkeämpää on se, mitä sanot, Hertz teroittaa.

Nykyiselle visuaaliselle ajalle on Hertzin mukaan ominaista, että mainoksen designiin ja ulkonäköön satsataan usein viestin kustannuksella.

Mainostajien visuaalinen työkalupakki on valtava ja kaikki on mahdollista.

– Mainoksen voi kuvata vaikka tuossa Aleksanterinkadulla. Katu aukeaa, sieltä nousee norsu, joka juoksee Stockmannille ja ajaa BMW:llä auringonlaskuun. Radiomainonnassa ei voi käyttää kuvia, jolloin mainostajat asiakkaineen tyytyvät tuttuun ja tavalliseen.

Kuvasta tulisi aloittaa Hertzin mielestä myös radiomainoksen suunnittelu, sillä se auttaa luomaan ja kommunikoimaan – eli myymään. Hän kuunteluttaa malliksi pari visuaalisuuteen perustuvaa mainosta, ja yleisö nauraa ihastuksesta.

Alusasuvalmistaja Wonderbran mainoksessa mies on poliisiasemalla tekemässä ilmoitusta tyttöystävästään, joka on kadonnut bensa-asemalla autosta sillä aikaa, kun mies on ollut sisällä maksamassa laskua.

Poliisi tenttaa tuntomerkkejä ja kysyy naisystävän silmien väriä. Mies vaikenee pitkäksi aikaa, kunnes vastaa "en tiedä".

– Radio ei ole paras kanava välittämään informaatiota. Radio toimii parhaiten, kun se luo haluja ja saa ihmiset kiinnostumaan. Silloin ihmiset menevät nettiin hakemaan lisätietoja tai etsivät lehdestä tuotteen hinnan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    4. 4

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    7. 7

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    8. 8

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    9. 9

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    10. 10

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää