Valikko

Kummasta mainoslehtisestä ostaisit palvelimen

Vaikka Digitoday ja Taloussanomat saavat suurimman osan postista digiaikakauteen sopivasti sähköpostilla, välillä perinteinen etanapostikin tuo yllätyksiä. Toimitukseen saapui kaksi lähes identtistä HP:n ja Intelin logoilla varustettua palvelinmainoslehtistä. Viestit tulivat kuitenkin eri yhtiöitä. Ne tarjosivat täsmälleen samoja tuotteita - eri hinnoin.


Intelin, HP:n ja kahden HP:n preferred partner -ohjelmaan kuuluvan kumppanin lähettämät mainoslehtiset herättävät väkisinkin ihmetystä, sillä mainokset ovat lähes identtiset.

Mainosten etukansista on mahdoton löytää eroavaisuuksia ja takakannessa ainoa muutos on lehtisen lähettäneen kumppanin logo Intelin ja HP:n logojen vieressä.

Pikaisella vilkaisulla varsinainen sisältökin näyttää samalta. Molemmissa on tervehdys mainoksen "hyvälle vastaanottajalle" tai "hyvälle asiakkaalle". Tervehdyksiä lukiessa huomaa äkkiä, että molemmat ovat kirjoitettu samasta pohjasta. Tervehdysten allekirjoittajina tietysti asianomainen HP:n kumppaniyritys.

Varsinaisten kaupattavien tuotteiden osalta lehtiset eivät poikkea muuten kuin hinnoiltaan. Molemmissa tarjotaan aivan samoja HP:n palvelimia samoilla ominaisuuksilla, mutta hintaeroa palvelimilla on mallista riippuen 100-500 euroa.

Esimerkiksi HP:n kahden gigahertsin neliytimisellä Xeon 5130 -suorittimella varustetusta Proliant dl360g5-palvelimesta voi maksaa joko 2 200 euroa tai 1 685 euroa palvelinta kauppaavasta yrityksestä riippuen. Koneilla on täysin identtiset ominaisuudet ja tilausnumerot.

Korkeampihintaisessa mainoksessa kaupataan myös vain kaksiytimisellä Xeonilla varustettua, muuten identtistä mallia 2 100 euron hintaan. Hinnat eivät sisällä kummassakaan lehtisessä arvonlisäveroa.

Suomen HP:n mukaan se tarjoaa preferred partner -kumppaneilleen erilaisia yhteismarkkinointitempauksia, joiden yksi osa-alue on tuotteistettu suorapostitusmateriaali. Tämän materiaalin kumppani voi räätälöidä haluamaan muotoon ja määritellä sopivan kohderyhmän. Kumppanilla on mahdollisuus valita, käyttääkö HP:n tarjoamaa apua.

HP ei kertonut, kuinka moni sen kumppaneista hyödyntää samaa mainossapluunaa. HP:n kotisivujen mukaan preferred partnereita yhtiöllä on Suomessa tuhat.




Mainoslehtisen perusteella kalliimmaksi osoittautuneen yhtiön edustaja yllättyi samanlaisista mainoksista. Sekä kalliimpi että edullisempi HP-kumppani epäili tässä tapauksessa sattuneen jonkin sorttisen postituslistakömmähdyksen. Yhtiöt eivät ole keskenään tekemisissä.

Kalliimpi yritys selitti hinnoittelueroa myös sillä, että HP:n preferred partnerit saavat eri hinnat sen mukaan, kuinka paljon yritys myy HP:n laitteistoja. Se totesikin, että kyseessä on laitekauppakokeilu, sillä yhtiön painopiste on ohjelmistoissa. Sillä on joitain asiakkaita, joille se haluaa myydä myös palvelinkaluston.

Edullisemman yhtiön edustajaan mukaan HP:n lisäksi hintoihin vaikuttaa käytetty tukkuri. Hän yllättyi myös hintaerojen suuruudesta. Yleensä suurempia hintaeroja löytyy vasta kymmenen tuhannen euron raskaasta palvelinkalustosta.

Yhtiö myös oletti, ettei sapluunan puitteissa tule päällekkäisyyksiä vastaanottajien suhteen.

Kyseisiä HP:n kumppaniyhtiöitä haastatellessa molempien yritysten edustajat kysyivät aivan ensimmäiseksi, oliko heidän yhtiönsä se edullisempi. Haastattelujen loppupuolella kalliimpi yhtiö toivoi, ettei sen nimeä mainittaisi. Tasavertaisuuden vuoksi jutusta jätettiin myös edullisemman yrityksen nimi mainitsematta, sillä heille jutun julkisuus kävisi ilmaisesta mainoksesta.

HP perustelee sapluunamarkkinointikeinojaan tehokkuuden ja ammattimaisen mainontamateriaalin tarjoamisella kumppaneilleen ja muistuttaa, ettei palvelinten hinta koostu pelkästään hankintahinnasta, vaan myös erilaisista lisäarvopalveluista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää