Mainostajat tunkevat kilpaa elokuvakankaille

Elokuvamainonta on kovassa kasvuvauhdissa.
Suomen suurimman elokuvaketjun Finnkinon teattereiden mainosaikaa myyvä Clear Channel Finland on jopa joutunut torjumaan innokkaimpia mainostajia, sillä mainostila on ollut loppuunmyytyä syys–lokakuussa. Kasvuluvut ovat hurjia: tammi-syyskuussa elokuvamainontaan on käytetty 75 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Rahamäärät ovat kuitenkin pieniä verrattuna mainonnan koko volyymiin: elokuvamainonta kattaa 01, prosenttia kaikesta mainonnasta.

Vuonna 2006 sen euromääräinen osuus oli 1,4 miljoonaa euroa.

– Kun kasvu lähtee melkein nollasta, niin ovat luvutkin sen mukaisia, sanoo Finnkinon markkinointijohtaja Reijo Jämes.

Finnkino vaihtoi mainosmyyjäänsä vuodenvaihteessa Screenvision Finlandista ulkomainonnasta tuttuun Clear Channel Finlandiin. Jämeksen mukaan uuteen sopimukseen ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, sillä elokuvamainonnan laskeva trendi saatiin katkaistua. Teatteriketju saa myynnistä tietyn prosenttiosuuden.

Elokuvamainonta on saanut vetoapua Finnkinon uusien elokuvakompleksien rakentamisesta, muiden ketjujen lopettamisesta ja suosituista elokuvaensi-illoista.

– Kesällä suuret ensi-illat, kuten Harry Potter ja The Simpsons, houkuttelivat mainostajia. Syksy on ollut kotimaisen elokuvan aikaa. Erityisesti Ganes-elokuva on ollut mainostajien puheissa, kertoo Clear Channelin elokuvamyyntiryhmän päällikkö Tuomas Kurki.

Mainostaminen elokuvissa on yhä useamman yrityksen ulottuvilla myös taloudellisesti. Uusi, digitaalinen tekniikka mahdollistaa televisiomainosten pyörittäminen myös elokuvateattereissa, mikä laskee kustannuksia merkittävästi.

– Mainokset ovat siirtyneet aivan elokuvan alkuun juuri tekniikan takia. Niiden jälkeen pyöritetään leffatrailerit ja elokuva filmiltä, Tuomas Kurki sanoo.

Mainosaika on rajattu kymmeneen minuuttiin, mutta leffateattereiden imua halutaan laajentaa.

Clear Channel on aloittamassa kampanjan, jossa mainokset pyörivät aulojen suurissa televisioruuduissa. Sen lisäksi mainostettavia tuotteita voidaan jakaa elokuvayleisölle.

Kurjen mukaan yhtiö pohtii myös, voisiko Suomessa lanseerata monista Euroopan maista tutun käytännön, jossa mainokset alkavat pyöriä jo ennen varsinaista elokuvan aloitusaikaa.

Mainosten kasvaneesta määrästä on Jämeksen mukaan tullut Finnkinoon palautetta vain vähän.

– Kymmenen minuutin rajaa ei aiota vielä ylittää. Ennen aloitusaikaa näytettävistä mainoksista on ollut puhetta, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty, Jämes toteaa.

Finnkino ja Taloussanomat kuuluvat SanomaWSOY -konserniin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää