Valikko

Mainostajat tunkevat kilpaa elokuvakankaille

Elokuvamainonta on kovassa kasvuvauhdissa.
Suomen suurimman elokuvaketjun Finnkinon teattereiden mainosaikaa myyvä Clear Channel Finland on jopa joutunut torjumaan innokkaimpia mainostajia, sillä mainostila on ollut loppuunmyytyä syys–lokakuussa. Kasvuluvut ovat hurjia: tammi-syyskuussa elokuvamainontaan on käytetty 75 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Rahamäärät ovat kuitenkin pieniä verrattuna mainonnan koko volyymiin: elokuvamainonta kattaa 01, prosenttia kaikesta mainonnasta.

Vuonna 2006 sen euromääräinen osuus oli 1,4 miljoonaa euroa.

– Kun kasvu lähtee melkein nollasta, niin ovat luvutkin sen mukaisia, sanoo Finnkinon markkinointijohtaja Reijo Jämes.

Finnkino vaihtoi mainosmyyjäänsä vuodenvaihteessa Screenvision Finlandista ulkomainonnasta tuttuun Clear Channel Finlandiin. Jämeksen mukaan uuteen sopimukseen ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, sillä elokuvamainonnan laskeva trendi saatiin katkaistua. Teatteriketju saa myynnistä tietyn prosenttiosuuden.

Elokuvamainonta on saanut vetoapua Finnkinon uusien elokuvakompleksien rakentamisesta, muiden ketjujen lopettamisesta ja suosituista elokuvaensi-illoista.

– Kesällä suuret ensi-illat, kuten Harry Potter ja The Simpsons, houkuttelivat mainostajia. Syksy on ollut kotimaisen elokuvan aikaa. Erityisesti Ganes-elokuva on ollut mainostajien puheissa, kertoo Clear Channelin elokuvamyyntiryhmän päällikkö Tuomas Kurki.

Mainostaminen elokuvissa on yhä useamman yrityksen ulottuvilla myös taloudellisesti. Uusi, digitaalinen tekniikka mahdollistaa televisiomainosten pyörittäminen myös elokuvateattereissa, mikä laskee kustannuksia merkittävästi.

– Mainokset ovat siirtyneet aivan elokuvan alkuun juuri tekniikan takia. Niiden jälkeen pyöritetään leffatrailerit ja elokuva filmiltä, Tuomas Kurki sanoo.

Mainosaika on rajattu kymmeneen minuuttiin, mutta leffateattereiden imua halutaan laajentaa.

Clear Channel on aloittamassa kampanjan, jossa mainokset pyörivät aulojen suurissa televisioruuduissa. Sen lisäksi mainostettavia tuotteita voidaan jakaa elokuvayleisölle.

Kurjen mukaan yhtiö pohtii myös, voisiko Suomessa lanseerata monista Euroopan maista tutun käytännön, jossa mainokset alkavat pyöriä jo ennen varsinaista elokuvan aloitusaikaa.

Mainosten kasvaneesta määrästä on Jämeksen mukaan tullut Finnkinoon palautetta vain vähän.

– Kymmenen minuutin rajaa ei aiota vielä ylittää. Ennen aloitusaikaa näytettävistä mainoksista on ollut puhetta, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty, Jämes toteaa.

Finnkino ja Taloussanomat kuuluvat SanomaWSOY -konserniin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää