Eurostar-juna yrittää haastaa lentoyhtiöt

Britannia on siirtynyt lopulta oikeiden luotijunien aikakauteen, kun kanaalin ali Ranskaan ja Belgiaan matkaava Eurostar sai marraskuun puolivälissä käyttöönsä viimeisen nopeista rataosuuksistaan.
Samalla junat ovat siirtyneet Lontoon Waterloosta St Pancrasin asemalle.

– Voimme kiihdyttää suoraan kaupungin keskustasta 300 kilometrin tuntinopeuteen, iloitsee yhtiön toimitusjohtaja Richard Brown.

Lontoon ja mantereen väliset matkat lyhenivät yli 20 minuuttia. Pariisi on nyt kahden tunnin ja vartin ja Bryssel tunnin ja vartin päässä.

– Liikematkustajat pääsevät lähtöselvityksen läpi kymmenessä minuutissa, muut puolessa tunnissa. Hinnoittelumme noudattaa jo halpalentojen mallia: varhainen varaaja saa lippunsa halvimmalla, Brown kertoo.

Eurostarin ja lentoyhtiöiden välinen vauhtikisa on Brownin visioissa vasta luotijunailun alkua. Eurooppalaisten junayhtiöiden Railteam-yhteistyö kehittää luotijunista entistä vakavampaa kilpailijaa lentämiselle.

– Rakennamme nettiin lipunmyyntipaikan, josta matkustaja saa lipun koko matkalle, vaikka siirtyisikin eri yhtiöiden juniin. Toiseksi meille tulee yhteinen kanta-asiakasohjelma ja lisäksi kehitämme vaihtomahdollisuuksia neljässä tärkeässä solmukohdassa, Brown kertoo.

Yhteinen nettimyynti alkaa vuonna 2009. Brown myöntää, että junayhtiöiden palvelut ovat monta vuotta lentoyhtiöistä jäljessä.

– Toisaalta juuri nyt on valmistunut monia nopeita ratayhteyksiä Euroopassa. Brysselin ja Kölnin välinen yhteys on uusi, Saksan ja Ranskan väliset yhteydet ovat parantuneet ja Hollantikin on liittynyt verkkoon.

Ranskan Lille, Belgian Bryssel sekä Saksan Köln, Frankfurt ja Stuttgart varustautuvat uusiksi uljaiksi vaihtoasemiksi. Nykyisellään nopean junamatkailun suurimpia hidasteita ovat junavaihdot, joihin helposti kuluu tunti tai enemmänkin.

– Asiakastutkimustemme mukaan puoli tuntia olisi sopiva vaihtoaika, Brown sanoo.

Junavaihdoista ei kuitenkaan päästä eroon, sillä Euroopan maiden radat ja junat ovat teknisesti niin erilaisia, ettei sama kalusto yleensä voi ylittää valtakuntien rajoja.

Juna on Brownin mukaan liikematkustajille kilpailukykyinen vaihtoehto neljän tunnin matkaan saakka. Vapaa-ajan matkailijat ovat valmiita sietämään kuuden tunnin matkaa ennen kuin haluavat lentää.

– Juniemme hiilidioksidipäästöt ovat matkustajaa kohti vain kymmenesosa lentämisestä. Monissa yrityksissä tämä on tärkeä asia, koska ne joutuvat tekemään oman ympäristötilinpäätöksensä.

Eurostar kosiskelee liikematkustajia myös omalla bisnesluokallaan. Sen junissa on karvalakkivaunujen lisäksi erilliset liikematkustajien ja lomamatkailijoiden ykkösluokat.

– Asiakastutkimuksemme mukaan liikematkustajat eivät halua katsoa lapsia tai rakastuneita pareja. Vapaa-ajan matkustajat eivät puolestaan tykkää kännyköitä ja läppäreitä käyttävistä pukuihmisistä, Brown sanoo.

Nykyisin Eurostar kuljettaa kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuosittain. Viime aikoina se on kasvanut ripeästi. Vuonna 2010 yhtiö aikoo rikkoa kymmenen miljoonan matkustajan rajan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    9. 9

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    10. 10

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää