Valikko

Eurostar-juna yrittää haastaa lentoyhtiöt

Britannia on siirtynyt lopulta oikeiden luotijunien aikakauteen, kun kanaalin ali Ranskaan ja Belgiaan matkaava Eurostar sai marraskuun puolivälissä käyttöönsä viimeisen nopeista rataosuuksistaan.
Samalla junat ovat siirtyneet Lontoon Waterloosta St Pancrasin asemalle.

– Voimme kiihdyttää suoraan kaupungin keskustasta 300 kilometrin tuntinopeuteen, iloitsee yhtiön toimitusjohtaja Richard Brown.

Lontoon ja mantereen väliset matkat lyhenivät yli 20 minuuttia. Pariisi on nyt kahden tunnin ja vartin ja Bryssel tunnin ja vartin päässä.

– Liikematkustajat pääsevät lähtöselvityksen läpi kymmenessä minuutissa, muut puolessa tunnissa. Hinnoittelumme noudattaa jo halpalentojen mallia: varhainen varaaja saa lippunsa halvimmalla, Brown kertoo.

Eurostarin ja lentoyhtiöiden välinen vauhtikisa on Brownin visioissa vasta luotijunailun alkua. Eurooppalaisten junayhtiöiden Railteam-yhteistyö kehittää luotijunista entistä vakavampaa kilpailijaa lentämiselle.

– Rakennamme nettiin lipunmyyntipaikan, josta matkustaja saa lipun koko matkalle, vaikka siirtyisikin eri yhtiöiden juniin. Toiseksi meille tulee yhteinen kanta-asiakasohjelma ja lisäksi kehitämme vaihtomahdollisuuksia neljässä tärkeässä solmukohdassa, Brown kertoo.

Yhteinen nettimyynti alkaa vuonna 2009. Brown myöntää, että junayhtiöiden palvelut ovat monta vuotta lentoyhtiöistä jäljessä.

– Toisaalta juuri nyt on valmistunut monia nopeita ratayhteyksiä Euroopassa. Brysselin ja Kölnin välinen yhteys on uusi, Saksan ja Ranskan väliset yhteydet ovat parantuneet ja Hollantikin on liittynyt verkkoon.

Ranskan Lille, Belgian Bryssel sekä Saksan Köln, Frankfurt ja Stuttgart varustautuvat uusiksi uljaiksi vaihtoasemiksi. Nykyisellään nopean junamatkailun suurimpia hidasteita ovat junavaihdot, joihin helposti kuluu tunti tai enemmänkin.

– Asiakastutkimustemme mukaan puoli tuntia olisi sopiva vaihtoaika, Brown sanoo.

Junavaihdoista ei kuitenkaan päästä eroon, sillä Euroopan maiden radat ja junat ovat teknisesti niin erilaisia, ettei sama kalusto yleensä voi ylittää valtakuntien rajoja.

Juna on Brownin mukaan liikematkustajille kilpailukykyinen vaihtoehto neljän tunnin matkaan saakka. Vapaa-ajan matkailijat ovat valmiita sietämään kuuden tunnin matkaa ennen kuin haluavat lentää.

– Juniemme hiilidioksidipäästöt ovat matkustajaa kohti vain kymmenesosa lentämisestä. Monissa yrityksissä tämä on tärkeä asia, koska ne joutuvat tekemään oman ympäristötilinpäätöksensä.

Eurostar kosiskelee liikematkustajia myös omalla bisnesluokallaan. Sen junissa on karvalakkivaunujen lisäksi erilliset liikematkustajien ja lomamatkailijoiden ykkösluokat.

– Asiakastutkimuksemme mukaan liikematkustajat eivät halua katsoa lapsia tai rakastuneita pareja. Vapaa-ajan matkustajat eivät puolestaan tykkää kännyköitä ja läppäreitä käyttävistä pukuihmisistä, Brown sanoo.

Nykyisin Eurostar kuljettaa kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuosittain. Viime aikoina se on kasvanut ripeästi. Vuonna 2010 yhtiö aikoo rikkoa kymmenen miljoonan matkustajan rajan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Nordea: Vienti ei riitä nostamaan työllisyyttä hallituksen tavoitteisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää