Valikko

Seikku nousi brändijohtajien eliittiin

Kai Seikun kaksivuotiskausi elintarvikekonserni HKScanin johdossa on vakuuttanut kotimaiset markkinointiammattilaiset. Aiemmin liikkeenjohdon konsulttina ja mainostoimistojohtajana työskennellyt Seikku oli tänä vuonna brändijohtajatutkimuksen ylivoimaisesti kovin nousija.
Seikun raikas ote jämähtäneellä lihateollisuusalalla on näkynyt HK:n toimissa. Seikku jätti brändijohtajana taakseen muun muassa edellisten vuosien kestosuosikit, nyt kolmanneksi rankatun Nokian hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan ja viidenneksi tipahtaneen Amer Sportsin toimitusjohtajan Roger Talermon.

Ylivoimaisesti parhaana brändijohtajana markkinointiväki piti edelleen Marimekon pitkäaikaista pääomistajaa ja toimitusjohtajaa Kirsti Paakkasta. Paakkanen ilmoitti syksyllä myyvänsä omistuksensa Mika Ihamuotilalle ja luopuvansa Marimekon vetämisestä. Marimekon uusi vetäjä Ihamuotilakin oli jo noteerattu nousevien brändijohtajien joukkoon.

Nokian vahvaa asemaa suomalaisessa brändikentässä kuvastaa se, että Ollilan kolmossijan lisäksi kärkikymmenikössä oli nyt myös kaksi muuta nokialaista, toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo sekä multimediatoimialan johtaja Anssi Vanjoki.

Uusina listan kärkitiloille nousivat Pauligin brändijohtaja Siru Heino ja kyläkauppias Vesa Keskinen. Viime vuoden menestyjistä paikkansa pitivät Valion myynti- ja markkinointijohtaja Annikka Hurme ja Sammon konsernijohtaja Björn Wahlroos. Myös Taivas-ryhmän hallituksen puheenjohtaja Jussi Nurmio ja Trainers' Housen suuromistaja Jari Sarasvuo saivat useita parhaan brändijohtajan mainintoja.




Viime vuoden kärkinimistä listalta tipahtivat SOK:n entinen pääjohtaja, vuorineuvos Kari Neilimo, Ponssen perustaja Einari Vigren ja Hartwall Areenan pääomistaja Harry Harkimo.

Yrityksinä mainintoja saivat Nokia, Fazer, Finnair ja Stockmann.

Liha-alalle raikkaita tuulahduksia tuonut Kai Seikku uskoo, että kullakin vaiheella on yrityksessä tekijänsä. Hän itse on nyt HK: ssa toteuttamassa yhtä vaihetta.

– Yritysjohto ei saa koskaan sortua siihen, että olisi omissa toimissaan loppusuoralla. Tähtäin tekemisessä pitää olla pitkällä aikavälillä.

Hän muistuttaa, että brändijohtaminen henkilöityy yhtiön toimitusjohtajaan ja siksi kyselyissä mukana on aina myös ansaitsematonta arvonnousua. Yrityksen omistamien tuotemerkkien ja brändien menestyksen takana on todellisuudessa suuri joukko osaavia ihmisiä.

Brändi on Seikun mukaan aina johtajaa suurempia asia. Johtajia tulee ja menee, mutta brändin pitää pysyä ja kehittyä.

– Toimitusjohtajat ovat pätkätyöläisiä. Brändi on pidempiaikainen ilmiö, eikä yksi toimitusjohtaja ehdi saamaan brändeissä aikaan kovin suuria liikahduksia.

Hän kuitenkin uskoo, että johtajan tehtävä on juuri luotsata brändiä oikeaan suuntaan.

– Brändiin panostaminen on aina investointi ja sille on pystyttävä osoittamaan tuottoa, Seikku muistuttaa.

Perinteikkääseen lihataloon Seikku uskoo tuoneensa lisää kuluttajaorientoituneisuutta.

– Uskon, että taustani kautta olen luontevasti pystynyt priorisoimaan brändiin liittyvät asiat johtoryhmä- ja hallitustyöskentelyssä sekä nostanut brändit voimakkaammin yhtiön toiminnan peruskäsitteeksi.

– Pitää ymmärtää, että brändit eivät ole minkään yksittäisen osaston oma asia vaan koko yhtiön ja sen johdon asia, hän sanoo.

Brändijohtaminen on Seikun mukaan ennen kaikkea systematiikkaa. Tuotemerkeille pitää luoda hyvät toimintaedellytykset.

– Brändiin investoitaessa pitää mennä todella liiketoiminnan ytimeen ja pystyä sanomaan sanottavansa hyvin yksinkertaisesti.

Toisaalta tuotemerkkikeskeinen ajattelu keskittyy ennen kaikkea asiakkaaseen. Siksi brändeihin liittyvä toiminta on Seikun mukaan ulospäin näkyvin osa yrityksen toimintaa.

– Yhtiö, jolla on hyvä tasainen kehitys ja vakaa brändi, ei voi välttää menestymistä. Parhaimmillaan brändit ansaitsevat paikkansa ja kuluttajat tuntevat ne omikseen.

– Mutta jos brändi ei kanna, yhtiö ei voi menestyä. Kuluttaja on kuitenkin aina myös arvaamaton, Seikku sanoo.

Hän uskoo, että tuotemerkkien markkinoinnissa yrityksen polku voi olla kuoppainen mutta sen on suuntauduttava kuitenkin aina ylöspäin. Brändin kehittäminen ei voi olla Seikun mukaan koskaan satunnaista kokeilua.

Johtajan tehtävä on löytää oleellinen ja tietää, mikä asia pitää nostaa kulloinkin yli muiden. Isokin firma koostuu siitä, että pieniä asioita tehdään enemmän tai vähemmän oikein ja väärin.

– Tämä on kuitenkin aika selkeää. Realiteetit ovat taseessa ja osaavassa henkilökunnassa. Sitten tulevat markkinoiden päivittäiset tarpeet ja trendimuutokset. Nämä pitää yhdistää, Seikku sanoo.

Hän tunnustaa, että isossa organisaatiossa hitaus ja jähmeys kasvavat. Riittävän suuressa yrityksessä asiat eivät ole koskaan täysin hyvin. Aina on jossain parannettavaa.

– Erityisesti tuotannollisissa yrityksissä on riskinä unohtaa se tosiasia, mistä raha tulee tähän koko tuotantoketjuun. Raha tulee aina asiakkailta.

Haasteita riittää vielä HK:llakin. Ruokailutottumukset muuttuvat ja ihmisten käyttäytyminen eriytyy yhä enemmän. Esimerkiksi alkuviikosta ja viikonloppuna kodeissa syödään aivan eri tavalla.

– Siksi liha- ja makkaratalon juurilta pitää nyt osata ponnistaa valmisruoka- ja välipalataloksi. Koko ajan ruokamarkkinoille tulee uusia painotuksia ja tuotteita. Kehityksessä pitää olla mukana, Seikku sanoo.

Asemien säilyttäminen edellyttää menestymistä erityisesti uusissa tuoteryhmissä. Se vaatii myös yhtiön markkinamielikuvan vähittäistä siirtämistä.

– Kysymys on siitä, mihin HK: n merkki venyy ja onko meillä oikeita tuotteita meneillään olevaan kehitykseen.

Mielikuva HK:sta on Seikun mukaan nyt hivenen kaupunkilainen ja maskuliininen.

HK:n Sininen on juurtunut suomalaiseen ajatteluun syvällisesti, mutta Seikku haluaa mielikuvan laajenevan. Hän haluaa vedota HK:n brändeillä jatkossa yhä enemmän myös nuoriin ja varttuneisiin naisiin.

Myös kaupan rakenteet tuovat valmistavalle teollisuudelle yhä enemmän painetta luoda vahvoja omia tuotemerkkejä. Kauppa haluaa hyllyilleen brändejä ja tunnettuja tuotteita.

– Kauppa ja jakelutiet haluavat tuotemerkkejä, jotka kutsuvat asiakkaita. Tämä vaatii sekä syvää yhteistyötä kauppaportaan kanssa että oman tuotemerkin voimakasta rakentamista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    10. 10

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää