Omnicom mallintaa myyntiä

Markkinointijätti Omnicomin mediatoiminnoista vastaava Omnicom Media Group perustaa uuden myynnin mallinnukseen erikoistuneen yksikön.
BrandScience hyödyntää konsernin OMD-mediatoimistoketjun OMD Metrics -yksikössä vuodesta 1998 kehitettyjä mittaustekniikoita.

BrandScience tarjoaa palvelujaan sekä konsernin omien OMD- ja PHD-ketjujen asiakkaille että muille mainostajille. Perimmäisenä tavoitteena on auttaa asiakasyrityksiä kestävään kasvuun.

– BrandScience lähtee perustarpeesta katsoa markkinoinnin ROI-puolta eli markkinointipanostusten tuottoa. Olemme tehneet sitä ryhmässä pitkään ja hartaasti ja huomanneet, että sen tarve lisääntyy jatkuvasti, sanoo Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Tom Jungell.

Keskustelu markkinointi-investointien tuotosta on vellonut jo vuosia. Omnicomin tutkimusjohtajan Jukka Saarenpään mukaan ROI-käsite on päässyt venymään liikaa.

– ROI on eri asia kuin markkinoinnin tehokkuuden mittaus. Se on talouslaskennan termi, sen avulla lasketaan rahaa, Saarenpää sanoo.

BrandScience keskittyy Saarenpään mukaan varsinaiseen ROI:hin eli markkinointitoimenpiteillä saavutetun lisämyynnin mittaukseen.

Yksikkö rakentaa markkinointitoimenpiteiden ja muiden tekijöiden yhteisvaikutuksista ekonometrisiä malleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi budjetoinnissa, toimenpiteiden ajoituksessa ja kilpailijoiden toiminnan vaikutusten arvioinnissa.

– Käytännössä kaikki myyntiin vaikuttavat tekijät säästä, jakelukanavan muutoksista ja tuotevaihteluista lähtien lykätään samaan matemaattiseen malliin ja katsotaan, mikä vaikuttaa mihinkin. Tavoitteena on vähintään 85 prosentin selitysaste.

Mallinnus toimii Omnicomin mukaan niin lyhyen, keskipitkän kuin pitkänkin tähtäimen investointien optimoinnissa.

Sen avulla lyhyen tähtäimen myyntitavoitteet voidaan yhdistää niin sanottuihin pehmeisiin brändimuuttujiin, joita ei ole aiemmin juurikaan osattu ottaa huomioon ROI:ta mitattaessa. Pehmeitä muuttujia ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja brändimielikuvan kehittyminen.

– Pehmeitä muuttujia ei näe paljaalla silmällä vaan niiden erottamiseen tarvitaan tilastollisia menetelmiä. Kun ne yhdistetään myyntidataan, niillekin voidaan laskea rahallinen arvo, selittää BrandSciencen Kööpenhaminassa toimivan Pohjoismaisen yksikön johtaja Dorthe Knudsen.

Omnicom kutsuu lähestymistapaa markkinoinnin ekologiaksi.

– Maaperä uhkaa köyhtyä, jos sitä viljellään liikaa. Samalla tavoin liiketoiminnasta on helppo riistää kaikki irti, kun yritys pitää saada nopeasti tuloskuntoon. Vastuullinen johto ottaa kuitenkin huomioon myös esimerkiksi brändimielikuvan pitkän aikavälin kehityksen, Saarenpää suomentaa.

– Myynnin mallinnus auttaa markkinoijaa sekä saavuttamaan tulevan vuoden tavoitteet että kylvämään siemenet tulevaisuuden kasvua varten, jatkaa Knudsen.

BrandScience-paikallisyksikköjä on aluksi 12. Uusia on perusteilla ainakin Aasiaan ja Itä-Eurooppaan.

Knudsen kehuu BrandSciencen ja sen edeltäjän OMD Metricsin näkymiä valoisiksi.

– Pelkästään tänä vuonna OMD Metricsin liikevaihto on kasvanut Pohjoismaissa 40 prosenttia, Knudsen kertoo.

Myös Suomessa vastaanotto on ollut hyvä.

– Esimerkiksi metsäteollisuudessa johto on ollut heti kärryillä, kun olemme esitelleet asiaa, Saarenpää toteaa.

Omnicom Media Group on osa maailman suurinta markkinointiviestintäkonsernia Omnicomia. Sen OMD- ja PHD-mediatoimistoketjut toimivat yli sadassa maassa.

Omnicom Media Group Finland työllistää yli 50 henkeä. Sen myyntikate oli viime vuonna 4,3 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää