Valikko

Omnicom mallintaa myyntiä

Markkinointijätti Omnicomin mediatoiminnoista vastaava Omnicom Media Group perustaa uuden myynnin mallinnukseen erikoistuneen yksikön.
BrandScience hyödyntää konsernin OMD-mediatoimistoketjun OMD Metrics -yksikössä vuodesta 1998 kehitettyjä mittaustekniikoita.

BrandScience tarjoaa palvelujaan sekä konsernin omien OMD- ja PHD-ketjujen asiakkaille että muille mainostajille. Perimmäisenä tavoitteena on auttaa asiakasyrityksiä kestävään kasvuun.

– BrandScience lähtee perustarpeesta katsoa markkinoinnin ROI-puolta eli markkinointipanostusten tuottoa. Olemme tehneet sitä ryhmässä pitkään ja hartaasti ja huomanneet, että sen tarve lisääntyy jatkuvasti, sanoo Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Tom Jungell.

Keskustelu markkinointi-investointien tuotosta on vellonut jo vuosia. Omnicomin tutkimusjohtajan Jukka Saarenpään mukaan ROI-käsite on päässyt venymään liikaa.

– ROI on eri asia kuin markkinoinnin tehokkuuden mittaus. Se on talouslaskennan termi, sen avulla lasketaan rahaa, Saarenpää sanoo.

BrandScience keskittyy Saarenpään mukaan varsinaiseen ROI:hin eli markkinointitoimenpiteillä saavutetun lisämyynnin mittaukseen.

Yksikkö rakentaa markkinointitoimenpiteiden ja muiden tekijöiden yhteisvaikutuksista ekonometrisiä malleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi budjetoinnissa, toimenpiteiden ajoituksessa ja kilpailijoiden toiminnan vaikutusten arvioinnissa.

– Käytännössä kaikki myyntiin vaikuttavat tekijät säästä, jakelukanavan muutoksista ja tuotevaihteluista lähtien lykätään samaan matemaattiseen malliin ja katsotaan, mikä vaikuttaa mihinkin. Tavoitteena on vähintään 85 prosentin selitysaste.

Mallinnus toimii Omnicomin mukaan niin lyhyen, keskipitkän kuin pitkänkin tähtäimen investointien optimoinnissa.

Sen avulla lyhyen tähtäimen myyntitavoitteet voidaan yhdistää niin sanottuihin pehmeisiin brändimuuttujiin, joita ei ole aiemmin juurikaan osattu ottaa huomioon ROI:ta mitattaessa. Pehmeitä muuttujia ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja brändimielikuvan kehittyminen.

– Pehmeitä muuttujia ei näe paljaalla silmällä vaan niiden erottamiseen tarvitaan tilastollisia menetelmiä. Kun ne yhdistetään myyntidataan, niillekin voidaan laskea rahallinen arvo, selittää BrandSciencen Kööpenhaminassa toimivan Pohjoismaisen yksikön johtaja Dorthe Knudsen.

Omnicom kutsuu lähestymistapaa markkinoinnin ekologiaksi.

– Maaperä uhkaa köyhtyä, jos sitä viljellään liikaa. Samalla tavoin liiketoiminnasta on helppo riistää kaikki irti, kun yritys pitää saada nopeasti tuloskuntoon. Vastuullinen johto ottaa kuitenkin huomioon myös esimerkiksi brändimielikuvan pitkän aikavälin kehityksen, Saarenpää suomentaa.

– Myynnin mallinnus auttaa markkinoijaa sekä saavuttamaan tulevan vuoden tavoitteet että kylvämään siemenet tulevaisuuden kasvua varten, jatkaa Knudsen.

BrandScience-paikallisyksikköjä on aluksi 12. Uusia on perusteilla ainakin Aasiaan ja Itä-Eurooppaan.

Knudsen kehuu BrandSciencen ja sen edeltäjän OMD Metricsin näkymiä valoisiksi.

– Pelkästään tänä vuonna OMD Metricsin liikevaihto on kasvanut Pohjoismaissa 40 prosenttia, Knudsen kertoo.

Myös Suomessa vastaanotto on ollut hyvä.

– Esimerkiksi metsäteollisuudessa johto on ollut heti kärryillä, kun olemme esitelleet asiaa, Saarenpää toteaa.

Omnicom Media Group on osa maailman suurinta markkinointiviestintäkonsernia Omnicomia. Sen OMD- ja PHD-mediatoimistoketjut toimivat yli sadassa maassa.

Omnicom Media Group Finland työllistää yli 50 henkeä. Sen myyntikate oli viime vuonna 4,3 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää