Valikko

Puolet yrityksistä markkinoi hakusanoilla

Hakukonemarkkinointia käyttävistä yrityksistä joka viides mittaa tuloksia muutoksilla myynnin määrässä. Määrä on noin 10 prosenttia yrityksistä. Samaan aikaan runsas kolmannes yrityksistä ei käytä hakukonemarkkinointi lainkaan.


Suomalaiset markkinoinnin ja myynnin johtajat ja asiantuntijat uskovat hakukonemarkkinoinnin roolin kasvavan ja tulevan keskeiseksi osaksi mediavalintoja ensi vuoden aikana.

Tieto käy ilmi internet-hakukonemarkkinointia käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 167 suomalaista markkinoinnin ja myynnin asiantuntija- tai johtotehtävissä työskentelevää henkilöä useilta eri toimialoilta.

Hakusanamainontaa hyödynnetään tällä hetkellä 48 prosentissa ja hakukoneoptimointia 35 prosentissa vastaajien edustamista yrityksistä. Toisaalta 36 prosentissa yrityksissä hakukoneita ei hyödynnetä vielä lainkaan.

- Valtaosa yrityksistä hyödyntää jo internetin hakukoneita markkinoinnissaan, mutta kokonaan kehityksen ulkopuolellakin on vielä hämmentävän suuri joukko. Kuitenkin peräti 47 prosenttia vastanneista markkinointi- ja myyntiammattilaisista arvioi internet-sivujen merkityksen liiketoiminnalleen erittäin tärkeäksi ja 43 prosenttia melko tärkeäksi. Mitä vahvempi linkki internet-sivuilla on yrityksen myyntiin, sitä merkittävämpi on yrityksen panostus myös hakukonemarkkinointiin, Get It Right Helsinki Oy:n konsultti Markus Varsikko sanoo. Yhtiö osaaminen on keskittynyt hakukoneoptimointiin.

Vastanneista 57 prosenttia työskentelee yli sadan ja 43 prosenttia alle sadan hengen organisaatioissa. Pienten alle 20 hengen organisaatioiden edustajia oli vain 5 prosenttia vastaajista. Kolme neljästä vastanneista yrityksistä tarjoaa tuotteitaan tai palveluitaan toisille yrityksille Suomessa ja kolmannes myös Suomen ulkopuolella. Kotimaisia kuluttajia tavoittelee 41 prosenttia vastaajista.

Verkkomarkkinoinnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy:n web-kysely oli avoinna 29.10. - 2.11.2007. Vastaajat kutsuttiin mukaan sähköpostitse MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

- Internet-sivut toimivat edelleen hyvänä sähköisenä esitteenä, minkä mainitsi yhdeksi sivujen tärkeimmistä tehtävistä kolme neljästä. Nähtävissä on, että internetin roolin pönkittäminen erityisesti myyntikanavana on lopultakin nousussa ja sitä korosti 32 prosenttia vastaajista, Markus Varsikko sanoo.

Hakukonemarkkinointia tehdään yrityksissä pääsääntöisesti omin voimin. 36 prosenttia vastaajien edustamista yrityksistä on ottanut tuekseen hakukonemarkkinointiin erikoistuneen yrityksen. Neljäsosa vastaajista käyttää lisäksi mediatoimiston apua.

Kumppaneita käyttävistä vastaajista 66 prosenttia oli erittäin tai melko tyytyväisiä kumppaninsa osaamisen tasoon. Selvästi tärkein tyytyväisyyteen vaikuttava tekijä on kumppanin tekninen asiantuntemus, toiseksi tärkeimpänä tekijänä erottui markkinoinnin ja myynnin asiantuntemus. Tyytyväisyyteen vaikuttivat lisäksi kustannustaso, raportoinnin selkeys ja yhteydenpidon aktiivisuus.

Hakukonemarkkinoinnin tuloksia seurataan tyypillisesti omille internet-sivuille tulevien vierailijoiden määrällä, jota tarkkailee aktiivisesti 73 prosenttia hakukonemarkkinointia hyödyntävistä vastaajista. Peräti 68 prosenttia on tuloksiin erittäin tai melko tyytyväisiä. Yleisesti käytettyjä seurantakohteita ovat myös klikkausten määrä, avainsanojen toimivuus sekä yhteydenottojen ja yhteydenottopyyntöjen määrä.

Varsikko sanoo, että pisimmälle vietyä mittaria eli syntyneen myynnin määrää seuraa jo 22 prosenttia hakukonemarkkinointia hyödyntävistä vastaajista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    4. 4

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää