Valikko

Aegis alkaa suoramarkkinoida

Markkinointiviestinnän palveluja tarjoava Aegis-konserni perustaa Suomeen uuden media-analytiikkaan ja monikanavaiseen suoramarkkinointiin erikoistuneen liiketoimintayksikön. Sitä alkaa johtaa Jani Engberg.
Vuoden 2008 alussa aloittava Directly palvelee konserniin kuuluvien Carat- ja Vizeum-mediatoimistojen lisäksi myös muita asiakkaita. Tulevaisuudessa toimintamalli on tarkoitus viedä myös muihin Pohjoismaihin.

Vain viikko sitten Omnicom-konsernin mediatoimistoryhmä Omnicom Media Group kertoi perustaneensa uuden, myynnin mallinnukseen erikoistuneen BrandScience-yksikön.

Mediatoimisto MediaCom puolestaan kertoi viime viikolla kehittävänsä toimintaansa aiempaa myyntilähtöisemmän kohderyhmä- ja kanavasuunnittelun suuntaan.

Aegis Media Finlandin toimitusjohtaja Juha Herranen toivottaa kilpailijoiden avaukset tervetulleiksi.

– Mitä enemmän tapahtuu, sitä nopeammin mediatoimistokulttuuri muuttuu. Alaa on vaivannut liika vaatimattomuus, emme ole osanneet kertoa asiakkaille osaamisestamme.

Nyt mediatoimistot ovat Herrasen mukaan löytäneet sisäisen sankarinsa ja lähteneet rohkeasti haastamaan mainostoimistoja markkinointiviestintäprosessin vetäjinä. Käynnissä on siirtymä media- ja idealähtöisestä suunnittelusta kuluttajista kumpuavaan suunnitteluun.

– Mediatoimistot ovat tehneet viimeisen puolen vuoden aikana enemmän alan hyväksi kuin mainostoimistot viidessä vuodessa, Herranen lataa.

Aegis etsii Herrasen mukaan jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa uusille liiketoiminta-alueille. Suoramarkkinointipalvelujen tarjoaminen on hänen mukaansa tästä oiva esimerkki.

– Suoramarkkinoinnin kautta autamme asiakkaitamme kättelemään kuluttajia henkilökohtaisesti, Herranen luonnehtii.

Directlyn johtajana aloittaa asiakkuushallinnan ja -markkinoinnin palveluja tarjoavasta Itella

TGM:stä löytynyt Jani Engberg. Samasta talosta tulee myös suoramarkkinointipalvelujen kehittämisestä vastaava Antti Kaihlanen.

Engberg korostaa kokonaisvaltaisuuden merkitystä mediasuunnittelussa. Tutkimusosaamisen, mittaamisen ja seurannan lisäksi pitää pystyä tunnistamaan ja ennakoimaan asiakassuhteissa tapahtuvia muutoksia. Muuten kuluttajaymmärrys jää puutteelliseksi.

Engbergin mukaan parantamista on etenkin asiakasdatan hyödyntämisessä.

– Tietoja asiakkaiden käyttäytymisestä on jo valtavasti, mutta moni ei osaa katsoa niitä kokonaisuutena.

Datafriikiksi julistautuva Engberg painottaa mainonnan perusmittareiden yhdistämistä aktiviteetti- ja ostodataan.

– Mediatoimiston pitää tietää myös esimerkiksi se, miten paljon yritykseen tulee puheluja tai miten paljon missäkin myymälässä käy väkeä. Myös monikanavainen suoramarkkinointi on ymmärrettävä osaksi media- ja markkinointi-investointeja, Engberg linjaa.

Aegis Media Finlandiin kuuluvat Caratin ja Vizeumin lisäksi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Isobar ja ulkomainontaa suunnitteleva Posterscope. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 125 miljoonaa euroa ja henkilöstöä noin 60.

Directly aloittaa yhdeksän hengen voimin. Määrä on tarkoitus tuplata ensi vuoden loppuun mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää