Aegis alkaa suoramarkkinoida

Markkinointiviestinnän palveluja tarjoava Aegis-konserni perustaa Suomeen uuden media-analytiikkaan ja monikanavaiseen suoramarkkinointiin erikoistuneen liiketoimintayksikön. Sitä alkaa johtaa Jani Engberg.
Vuoden 2008 alussa aloittava Directly palvelee konserniin kuuluvien Carat- ja Vizeum-mediatoimistojen lisäksi myös muita asiakkaita. Tulevaisuudessa toimintamalli on tarkoitus viedä myös muihin Pohjoismaihin.

Vain viikko sitten Omnicom-konsernin mediatoimistoryhmä Omnicom Media Group kertoi perustaneensa uuden, myynnin mallinnukseen erikoistuneen BrandScience-yksikön.

Mediatoimisto MediaCom puolestaan kertoi viime viikolla kehittävänsä toimintaansa aiempaa myyntilähtöisemmän kohderyhmä- ja kanavasuunnittelun suuntaan.

Aegis Media Finlandin toimitusjohtaja Juha Herranen toivottaa kilpailijoiden avaukset tervetulleiksi.

– Mitä enemmän tapahtuu, sitä nopeammin mediatoimistokulttuuri muuttuu. Alaa on vaivannut liika vaatimattomuus, emme ole osanneet kertoa asiakkaille osaamisestamme.

Nyt mediatoimistot ovat Herrasen mukaan löytäneet sisäisen sankarinsa ja lähteneet rohkeasti haastamaan mainostoimistoja markkinointiviestintäprosessin vetäjinä. Käynnissä on siirtymä media- ja idealähtöisestä suunnittelusta kuluttajista kumpuavaan suunnitteluun.

– Mediatoimistot ovat tehneet viimeisen puolen vuoden aikana enemmän alan hyväksi kuin mainostoimistot viidessä vuodessa, Herranen lataa.

Aegis etsii Herrasen mukaan jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa uusille liiketoiminta-alueille. Suoramarkkinointipalvelujen tarjoaminen on hänen mukaansa tästä oiva esimerkki.

– Suoramarkkinoinnin kautta autamme asiakkaitamme kättelemään kuluttajia henkilökohtaisesti, Herranen luonnehtii.

Directlyn johtajana aloittaa asiakkuushallinnan ja -markkinoinnin palveluja tarjoavasta Itella

TGM:stä löytynyt Jani Engberg. Samasta talosta tulee myös suoramarkkinointipalvelujen kehittämisestä vastaava Antti Kaihlanen.

Engberg korostaa kokonaisvaltaisuuden merkitystä mediasuunnittelussa. Tutkimusosaamisen, mittaamisen ja seurannan lisäksi pitää pystyä tunnistamaan ja ennakoimaan asiakassuhteissa tapahtuvia muutoksia. Muuten kuluttajaymmärrys jää puutteelliseksi.

Engbergin mukaan parantamista on etenkin asiakasdatan hyödyntämisessä.

– Tietoja asiakkaiden käyttäytymisestä on jo valtavasti, mutta moni ei osaa katsoa niitä kokonaisuutena.

Datafriikiksi julistautuva Engberg painottaa mainonnan perusmittareiden yhdistämistä aktiviteetti- ja ostodataan.

– Mediatoimiston pitää tietää myös esimerkiksi se, miten paljon yritykseen tulee puheluja tai miten paljon missäkin myymälässä käy väkeä. Myös monikanavainen suoramarkkinointi on ymmärrettävä osaksi media- ja markkinointi-investointeja, Engberg linjaa.

Aegis Media Finlandiin kuuluvat Caratin ja Vizeumin lisäksi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Isobar ja ulkomainontaa suunnitteleva Posterscope. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 125 miljoonaa euroa ja henkilöstöä noin 60.

Directly aloittaa yhdeksän hengen voimin. Määrä on tarkoitus tuplata ensi vuoden loppuun mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    9. 9

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    10. 10

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    4. 4

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    5. 5

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    6. 6

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    9. 9

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää