Valikko

Mainos muuttui palveluksi

Suomeen tarvitaan lisää riskinottoa, puuskahtaa mediatoimisto Dagmarin suunnittelija Sami Salmenkivi.
– Palveluja ei uskalleta lanseerata heti esimerkiksi englanniksi, vaan edetään hissukseen ja odotetaan, josko malli toimisi ensin suomeksi.

Innovatiivisessa verkkomainonnassa uuden keksiminen on kuitenkin pitkälle juuri riskinottoa, sillä tulokset eivät välttämättä näy heti myyntiluvuissa. Salmenkiven mielestä Suomessa on totuttu liikaa siihen, että jokaisen mainoskeinon tehosta on tarkkaan tutkittua faktaa.

– Yhteisöllisistä nettikampanjoista ei ole samanlaisia tilastoennusteita kuin esimerkiksi banneri- tai televisiomainoksista. Yhteisöllinen markkinointi voi kuitenkin tavoittaa mitä tahansa 20 tai 20 miljoonan ihmisen väliltä. Riski on mahdollisuus.

Salmenkivi ei ole huolestunut suomalaisten mediatalojen jäämisestä kansainvälisten kilpailijoidensa jalkoihin. Hänen mukaansa perustyö on hyvällä mallilla.

Sisältöyhteistyötä, kuten sisällön sponsorointia, on jo aloitettu ja bannerimainonnassa videot ja erikoisemmatkin animoinnit ovat arkipäivää. Uudet, innovatiiviset asiat kuitenkin uupuvat.

– Koko selaimen tilaa voisi käyttää vielä rohkeammin ja keskittyä selkeästi muutamaan kampanjaan sälän sijaan. Suurimmat mahdollisuudet ovat kuitenkin sosiaalisessa mediassa, erilaisissa verkostoissa ja yhteisöissä.

Ajatus johdattaa kuin varkain Salmenkiven kirjaan Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, jonka hän julkaisi loppuvuodesta Niko Nymanin kanssa.

Siinä kirjoittajat vakuuttavat, että pelkästään bannereista ja mainoskampanjoista puhuminen alkaa olla verkkomainonnassa auttamattoman vanhanaikaista.

– Tulevaisuuden verkkomainonnassa on paljon enemmän kohdennettuja sisältöjä. Kuluttajat ovat kranttuja, haluavat viihtyä, osallistua ja saada hyötyä. Tämä toteutuu parhaiten netin yhteisöissä.

Salmenkiven mukaan on tultu siihen tilanteeseen, että kuluttajat tietävät tuotteesta jopa enemmän kuin itse yritys.

Kuluttajasta on tullut markkinointiin osallistuja ja jopa sen tuottaja.

– Markkinointi siirtyy siihen, että ihmiset haluavat olla mainosten kanssa tekemisissä, koska kokevat, että ne palvelevat tiedontarvetta tai viihtymistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää