Mainos muuttui palveluksi

Suomeen tarvitaan lisää riskinottoa, puuskahtaa mediatoimisto Dagmarin suunnittelija Sami Salmenkivi.
– Palveluja ei uskalleta lanseerata heti esimerkiksi englanniksi, vaan edetään hissukseen ja odotetaan, josko malli toimisi ensin suomeksi.

Innovatiivisessa verkkomainonnassa uuden keksiminen on kuitenkin pitkälle juuri riskinottoa, sillä tulokset eivät välttämättä näy heti myyntiluvuissa. Salmenkiven mielestä Suomessa on totuttu liikaa siihen, että jokaisen mainoskeinon tehosta on tarkkaan tutkittua faktaa.

– Yhteisöllisistä nettikampanjoista ei ole samanlaisia tilastoennusteita kuin esimerkiksi banneri- tai televisiomainoksista. Yhteisöllinen markkinointi voi kuitenkin tavoittaa mitä tahansa 20 tai 20 miljoonan ihmisen väliltä. Riski on mahdollisuus.

Salmenkivi ei ole huolestunut suomalaisten mediatalojen jäämisestä kansainvälisten kilpailijoidensa jalkoihin. Hänen mukaansa perustyö on hyvällä mallilla.

Sisältöyhteistyötä, kuten sisällön sponsorointia, on jo aloitettu ja bannerimainonnassa videot ja erikoisemmatkin animoinnit ovat arkipäivää. Uudet, innovatiiviset asiat kuitenkin uupuvat.

– Koko selaimen tilaa voisi käyttää vielä rohkeammin ja keskittyä selkeästi muutamaan kampanjaan sälän sijaan. Suurimmat mahdollisuudet ovat kuitenkin sosiaalisessa mediassa, erilaisissa verkostoissa ja yhteisöissä.

Ajatus johdattaa kuin varkain Salmenkiven kirjaan Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, jonka hän julkaisi loppuvuodesta Niko Nymanin kanssa.

Siinä kirjoittajat vakuuttavat, että pelkästään bannereista ja mainoskampanjoista puhuminen alkaa olla verkkomainonnassa auttamattoman vanhanaikaista.

– Tulevaisuuden verkkomainonnassa on paljon enemmän kohdennettuja sisältöjä. Kuluttajat ovat kranttuja, haluavat viihtyä, osallistua ja saada hyötyä. Tämä toteutuu parhaiten netin yhteisöissä.

Salmenkiven mukaan on tultu siihen tilanteeseen, että kuluttajat tietävät tuotteesta jopa enemmän kuin itse yritys.

Kuluttajasta on tullut markkinointiin osallistuja ja jopa sen tuottaja.

– Markkinointi siirtyy siihen, että ihmiset haluavat olla mainosten kanssa tekemisissä, koska kokevat, että ne palvelevat tiedontarvetta tai viihtymistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Peugeotin ja Citroenin toimitusjohtaja: Opel tarvitsee apua

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää