Puhetta burgereiden puolesta

McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen puhuu mieluummin liikaa kuin liian vähän.


Suomen McDonald'sin viestintäpäälliköllä Heli Ryhäsellä ei ole työstä pulaa.

Kun pöly oli laskeutunut Morgan Spurlockin kohua herättäneen Super Size Me
-dokumenttielokuvan ympäriltä, meni arvovaltainen sanakirja Oxford English Dictionary lisäämään sivuilleen "paskaduunia" tarkoittavan McJob-sanan.

Globaalissa maailmassa kohut kiirivät nopeasti. Hampurilaisketjusta on tullut myös Suomessa terveysalan edunvalvojien ja aktivistien silmätikku.

– Ravitsemuskeskustelusta tehtiin kansanhupia, kun se oli aiemmin asiantuntijoiden keskustelu, Ryhänen toteaa.

Terveyslobbarit ovat saaneet tahtonsa läpi monessa asiassa. Vuosi sitten McDonald's painoi ravitsemustiedot ruokapakkauksiinsa.

– Ensimmäisenä pikaruokaketjuna maailmassa, Ryhänen muistuttaa.

Joulukuussa Suomen ravintoloiden kahvi muuttuu Pauligin vastuullisuussertifioiduksi kahviksi. Nyt jo espresso valmistetaan vastuullisesti tuotetuista kahvinpavuista.

– Tuskin olisimme itse sitä keksineet. Asiakkailta tulee paljon palautetta ja kuuntelemme sitä.

McDonald'silla kuunnellaan myös Heli Ryhästä, sillä hän istuu Suomen McDonald'sin johtoryhmässä – ensimmäisenä vain viestintään keskittyvänä henkilönä. Ryhäsen missiona on luoda yhtiölle kasvot.

– Tällä hetkellä emme henkilöidy kehenkään. Olen iskostanut tämän johtoryhmäänkin ja saanut heiltä täyden tuen. Sanoin, että otan heistä kuvat ja laitan nettiin. Mitä enemmän meistä tiedetään, sitä positiivisemmin meihin suhtaudutaan.

– Haluan, että olemme mahdollisimman avoin ja helppo yhteistyökumppani. Olen ottanut sen linjan, että kerron julkisuuteen mieluummin liikaa kuin liian vähän. "En kommentoi" ei kuulu sanavarastoon.

Viestintä on otettu entistä vakavammin koko yhtiössä. Ryhänen palasi vastikään McDonald'sin omasta opinahjosta, Chicagon Hamburger Universitystä, jossa järjestettiin sen historian ensimmäinen viestinnän kurssi. Oppilaina oli yhtiön viestintäihmisiä ympäri maailmaa.

– Sain kansainvälistä näkemystä, kun viestinnän haasteet vietiin maailmanlaajuiselle tasolle. Suomessa teemme viestintää hyvin paikallisella tasolla. Kerromme, mitä McDonald's on Suomessa.

Ryhäsen mukaan McDonald's on paljon paikallisempi kuin moni uskoisi. Esimerkiksi lähes kaikki mainosfilmit tehdään Suomessa. Tuotevalikoimaan ovat ujuttautuneet ruispalat ja puuro.

Ryhäsen mielestä McDonald'sia voisi suomalaistaa vielä lisää. Suomessa on Amerikan-vastaisuutta, mikä vaikuttaa yhtiön toimintaan.

– Ranskassa viestinnässä ja tuotekehittelyssä on onnistuttu hyvin. Siellä puhutaan McDo'sta ja suosituin annos on Le Big Mac. Moni seuraa heidän esimerkkiään, sillä he ovat tehneet McDo'sta hyvin ranskalaisen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    2. 2

      Trump käy kalliiksi USA:n matkailualalle – syöksyä jopa 58 %

    3. 3

      Uusi omistaja Venäjältä tai Persianlahdelta? Nesteen työntekijät pelkäävät myyntiä ulkomaille

    4. 4

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    5. 5

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    6. 6

      Neste heikkeni pörssissä ennen Trumpin puhetta

    7. 7

      Lähteet: Terveystalo saattaa listautua pörssiin

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    10. 10

      Ekonomisti: Nyt uskotaan liikaa yksiöiden vetovoimaan – ”Yleensä paikalliset kuplat puhkeavat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    5. 5

      Trump käy kalliiksi USA:n matkailualalle – syöksyä jopa 58 %

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    8. 8

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Uusi omistaja Venäjältä tai Persianlahdelta? Nesteen työntekijät pelkäävät myyntiä ulkomaille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää