Valikko

Puhetta burgereiden puolesta

McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen puhuu mieluummin liikaa kuin liian vähän.


Suomen McDonald'sin viestintäpäälliköllä Heli Ryhäsellä ei ole työstä pulaa.

Kun pöly oli laskeutunut Morgan Spurlockin kohua herättäneen Super Size Me
-dokumenttielokuvan ympäriltä, meni arvovaltainen sanakirja Oxford English Dictionary lisäämään sivuilleen "paskaduunia" tarkoittavan McJob-sanan.

Globaalissa maailmassa kohut kiirivät nopeasti. Hampurilaisketjusta on tullut myös Suomessa terveysalan edunvalvojien ja aktivistien silmätikku.

– Ravitsemuskeskustelusta tehtiin kansanhupia, kun se oli aiemmin asiantuntijoiden keskustelu, Ryhänen toteaa.

Terveyslobbarit ovat saaneet tahtonsa läpi monessa asiassa. Vuosi sitten McDonald's painoi ravitsemustiedot ruokapakkauksiinsa.

– Ensimmäisenä pikaruokaketjuna maailmassa, Ryhänen muistuttaa.

Joulukuussa Suomen ravintoloiden kahvi muuttuu Pauligin vastuullisuussertifioiduksi kahviksi. Nyt jo espresso valmistetaan vastuullisesti tuotetuista kahvinpavuista.

– Tuskin olisimme itse sitä keksineet. Asiakkailta tulee paljon palautetta ja kuuntelemme sitä.

McDonald'silla kuunnellaan myös Heli Ryhästä, sillä hän istuu Suomen McDonald'sin johtoryhmässä – ensimmäisenä vain viestintään keskittyvänä henkilönä. Ryhäsen missiona on luoda yhtiölle kasvot.

– Tällä hetkellä emme henkilöidy kehenkään. Olen iskostanut tämän johtoryhmäänkin ja saanut heiltä täyden tuen. Sanoin, että otan heistä kuvat ja laitan nettiin. Mitä enemmän meistä tiedetään, sitä positiivisemmin meihin suhtaudutaan.

– Haluan, että olemme mahdollisimman avoin ja helppo yhteistyökumppani. Olen ottanut sen linjan, että kerron julkisuuteen mieluummin liikaa kuin liian vähän. "En kommentoi" ei kuulu sanavarastoon.

Viestintä on otettu entistä vakavammin koko yhtiössä. Ryhänen palasi vastikään McDonald'sin omasta opinahjosta, Chicagon Hamburger Universitystä, jossa järjestettiin sen historian ensimmäinen viestinnän kurssi. Oppilaina oli yhtiön viestintäihmisiä ympäri maailmaa.

– Sain kansainvälistä näkemystä, kun viestinnän haasteet vietiin maailmanlaajuiselle tasolle. Suomessa teemme viestintää hyvin paikallisella tasolla. Kerromme, mitä McDonald's on Suomessa.

Ryhäsen mukaan McDonald's on paljon paikallisempi kuin moni uskoisi. Esimerkiksi lähes kaikki mainosfilmit tehdään Suomessa. Tuotevalikoimaan ovat ujuttautuneet ruispalat ja puuro.

Ryhäsen mielestä McDonald'sia voisi suomalaistaa vielä lisää. Suomessa on Amerikan-vastaisuutta, mikä vaikuttaa yhtiön toimintaan.

– Ranskassa viestinnässä ja tuotekehittelyssä on onnistuttu hyvin. Siellä puhutaan McDo'sta ja suosituin annos on Le Big Mac. Moni seuraa heidän esimerkkiään, sillä he ovat tehneet McDo'sta hyvin ranskalaisen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    7. 7

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    8. 8

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää