Joka kolmas pikkupaja aikoo verkkokauppiaaksi

Suomen maasta ei löydy riittävät it-taidot omaavia henkilöitä avaamaan pk-yrittäjien kaavailemia verkkokauppoja kahden seuraavan vuoden aikana. Ensi vuodeksi suunnitellaan 50 000 uuden kaupan avaamista ja seuraavalle vielä 30 000 lisää.
1-9 henkeä työllistävistä mikroyrityksistä 38 prosenttia aikoo perustaa verkkokaupan. Tähän mennessä mikroyrityksistä vain 12 prosenttia on tarjonnut palvelujaan ja tuotteitaan verkossa. Suurista, yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä jo 31 prosenttia toimii myös verkossa.

Tiedot selviävät viestintäyhtiö Sopranon teettämästä valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi yli 2600 yritystä.

Selvityksen mukaan 10-45 henkeä työllistävistä yrityksistä 14 prosenttia on mukana verkkokaupassa ja 26 prosenttia aikoo siihen mennä. 50-249 työntekijän yritysten prosenttiluvut ovat lähes identtiset, 15 ja 26.

Pk-yrityksistä noin 45 000 käy kauppaa verkossa, mutta varsinainen räjähdys on tapahtumassa jo vuonna 2008. Verkkokauppiaiden määrä lisääntyy yli 50 000:lla ensi vuonna, jos yritysten aikeet toteutuvat. Vuonna 2009 lisäksi yli 30 000 pk-yrittäjää on aikeissa lähteä mukaan verkkokauppaan.

Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mukaan pk-yrityksissä tarvitaan it-taitoisia kädestä pitelijöitä nettikaupan avaamiseen. Hän sanoo, ettei siitä tule mitään, että paikallinen koodariyritys ryhtyy rakentamaan omaa nettikauppaa jokaiselle mikroyritykselle. Sen sijaan hän haluaa värvätä kaupunkien it-pajat auttamaan pk-yritykset nettiin Sopranon tarjoamalla alustalla.

– Kaikille riittää kyllä
enemmän kuin tarpeeksi tekemistä näissä talkoissa, Tenhunen vakuuttaa.

– Haluaisimme löytää jokaisesta kaupungista vähintään yhden it-taitoisen mainostoimiston tai it-yrityksen auttamaan nettikauppojen perustamisessa.

Soprano panostaa vahvasti haukatakseen mahdollisimman suuren osuuden verkkokaupoista omalle alustalleen. Pienimmille yrityksille se tarjoaa ohjelmistoalustaa 49 euron kuukausimaksulla.

Suurten yritysten
nettikaupat toimivat samalla alustalla, mutta ne räätälöidään jokaiselle erikseen.
Viestintäyritys vetoaa kotimaisuuteen hakiessaan uusia asiakkaita. Sen selvityksen mukaan suuri osa suomalaisten verkkokaupoissa käyttämistä euroista valuu ulkomaisille kauppiaille.

Verkkokauppaan lähtevien pk-yritysten perusmotiiveja on oman toiminta-alueen laajentaminen aina ulkomaille asti.

Soprano avasi keskiviikkona ensimmäisen yhteisöllisen verkkokauppakeskuksen esiversiona osoitteessa www.kotimaisetkaupat.fi. Vuorovaikutteiseen web 2.0 -tekniikkaan pohjautuvassa 13 kerroksisessa kauppakeskuksessa on vielä runsaasti tilaa uusille tulijoille.

Uudesta keskuksesta
löytyy kauppojen lisäksi kerho, tv-huone, lukusali, ilmoitustaulu ja leikkipaikka. Niiden sisältö koostuu etupäässä linkeistä.

Soprano Kauppakeskuksessa asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta kysellä verkkokauppatuotteiden perään. Samalla Soprano kerää tietokantaa kohdemainontaa varten.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    9. 9

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää