Valikko

Joka kolmas pikkupaja aikoo verkkokauppiaaksi

Suomen maasta ei löydy riittävät it-taidot omaavia henkilöitä avaamaan pk-yrittäjien kaavailemia verkkokauppoja kahden seuraavan vuoden aikana. Ensi vuodeksi suunnitellaan 50 000 uuden kaupan avaamista ja seuraavalle vielä 30 000 lisää.
1-9 henkeä työllistävistä mikroyrityksistä 38 prosenttia aikoo perustaa verkkokaupan. Tähän mennessä mikroyrityksistä vain 12 prosenttia on tarjonnut palvelujaan ja tuotteitaan verkossa. Suurista, yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä jo 31 prosenttia toimii myös verkossa.

Tiedot selviävät viestintäyhtiö Sopranon teettämästä valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi yli 2600 yritystä.

Selvityksen mukaan 10-45 henkeä työllistävistä yrityksistä 14 prosenttia on mukana verkkokaupassa ja 26 prosenttia aikoo siihen mennä. 50-249 työntekijän yritysten prosenttiluvut ovat lähes identtiset, 15 ja 26.

Pk-yrityksistä noin 45 000 käy kauppaa verkossa, mutta varsinainen räjähdys on tapahtumassa jo vuonna 2008. Verkkokauppiaiden määrä lisääntyy yli 50 000:lla ensi vuonna, jos yritysten aikeet toteutuvat. Vuonna 2009 lisäksi yli 30 000 pk-yrittäjää on aikeissa lähteä mukaan verkkokauppaan.

Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mukaan pk-yrityksissä tarvitaan it-taitoisia kädestä pitelijöitä nettikaupan avaamiseen. Hän sanoo, ettei siitä tule mitään, että paikallinen koodariyritys ryhtyy rakentamaan omaa nettikauppaa jokaiselle mikroyritykselle. Sen sijaan hän haluaa värvätä kaupunkien it-pajat auttamaan pk-yritykset nettiin Sopranon tarjoamalla alustalla.

– Kaikille riittää kyllä
enemmän kuin tarpeeksi tekemistä näissä talkoissa, Tenhunen vakuuttaa.

– Haluaisimme löytää jokaisesta kaupungista vähintään yhden it-taitoisen mainostoimiston tai it-yrityksen auttamaan nettikauppojen perustamisessa.

Soprano panostaa vahvasti haukatakseen mahdollisimman suuren osuuden verkkokaupoista omalle alustalleen. Pienimmille yrityksille se tarjoaa ohjelmistoalustaa 49 euron kuukausimaksulla.

Suurten yritysten
nettikaupat toimivat samalla alustalla, mutta ne räätälöidään jokaiselle erikseen.
Viestintäyritys vetoaa kotimaisuuteen hakiessaan uusia asiakkaita. Sen selvityksen mukaan suuri osa suomalaisten verkkokaupoissa käyttämistä euroista valuu ulkomaisille kauppiaille.

Verkkokauppaan lähtevien pk-yritysten perusmotiiveja on oman toiminta-alueen laajentaminen aina ulkomaille asti.

Soprano avasi keskiviikkona ensimmäisen yhteisöllisen verkkokauppakeskuksen esiversiona osoitteessa www.kotimaisetkaupat.fi. Vuorovaikutteiseen web 2.0 -tekniikkaan pohjautuvassa 13 kerroksisessa kauppakeskuksessa on vielä runsaasti tilaa uusille tulijoille.

Uudesta keskuksesta
löytyy kauppojen lisäksi kerho, tv-huone, lukusali, ilmoitustaulu ja leikkipaikka. Niiden sisältö koostuu etupäässä linkeistä.

Soprano Kauppakeskuksessa asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta kysellä verkkokauppatuotteiden perään. Samalla Soprano kerää tietokantaa kohdemainontaa varten.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää