Joka kolmas pikkupaja aikoo verkkokauppiaaksi

Suomen maasta ei löydy riittävät it-taidot omaavia henkilöitä avaamaan pk-yrittäjien kaavailemia verkkokauppoja kahden seuraavan vuoden aikana. Ensi vuodeksi suunnitellaan 50 000 uuden kaupan avaamista ja seuraavalle vielä 30 000 lisää.
1-9 henkeä työllistävistä mikroyrityksistä 38 prosenttia aikoo perustaa verkkokaupan. Tähän mennessä mikroyrityksistä vain 12 prosenttia on tarjonnut palvelujaan ja tuotteitaan verkossa. Suurista, yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä jo 31 prosenttia toimii myös verkossa.

Tiedot selviävät viestintäyhtiö Sopranon teettämästä valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi yli 2600 yritystä.

Selvityksen mukaan 10-45 henkeä työllistävistä yrityksistä 14 prosenttia on mukana verkkokaupassa ja 26 prosenttia aikoo siihen mennä. 50-249 työntekijän yritysten prosenttiluvut ovat lähes identtiset, 15 ja 26.

Pk-yrityksistä noin 45 000 käy kauppaa verkossa, mutta varsinainen räjähdys on tapahtumassa jo vuonna 2008. Verkkokauppiaiden määrä lisääntyy yli 50 000:lla ensi vuonna, jos yritysten aikeet toteutuvat. Vuonna 2009 lisäksi yli 30 000 pk-yrittäjää on aikeissa lähteä mukaan verkkokauppaan.

Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mukaan pk-yrityksissä tarvitaan it-taitoisia kädestä pitelijöitä nettikaupan avaamiseen. Hän sanoo, ettei siitä tule mitään, että paikallinen koodariyritys ryhtyy rakentamaan omaa nettikauppaa jokaiselle mikroyritykselle. Sen sijaan hän haluaa värvätä kaupunkien it-pajat auttamaan pk-yritykset nettiin Sopranon tarjoamalla alustalla.

– Kaikille riittää kyllä
enemmän kuin tarpeeksi tekemistä näissä talkoissa, Tenhunen vakuuttaa.

– Haluaisimme löytää jokaisesta kaupungista vähintään yhden it-taitoisen mainostoimiston tai it-yrityksen auttamaan nettikauppojen perustamisessa.

Soprano panostaa vahvasti haukatakseen mahdollisimman suuren osuuden verkkokaupoista omalle alustalleen. Pienimmille yrityksille se tarjoaa ohjelmistoalustaa 49 euron kuukausimaksulla.

Suurten yritysten
nettikaupat toimivat samalla alustalla, mutta ne räätälöidään jokaiselle erikseen.
Viestintäyritys vetoaa kotimaisuuteen hakiessaan uusia asiakkaita. Sen selvityksen mukaan suuri osa suomalaisten verkkokaupoissa käyttämistä euroista valuu ulkomaisille kauppiaille.

Verkkokauppaan lähtevien pk-yritysten perusmotiiveja on oman toiminta-alueen laajentaminen aina ulkomaille asti.

Soprano avasi keskiviikkona ensimmäisen yhteisöllisen verkkokauppakeskuksen esiversiona osoitteessa www.kotimaisetkaupat.fi. Vuorovaikutteiseen web 2.0 -tekniikkaan pohjautuvassa 13 kerroksisessa kauppakeskuksessa on vielä runsaasti tilaa uusille tulijoille.

Uudesta keskuksesta
löytyy kauppojen lisäksi kerho, tv-huone, lukusali, ilmoitustaulu ja leikkipaikka. Niiden sisältö koostuu etupäässä linkeistä.

Soprano Kauppakeskuksessa asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta kysellä verkkokauppatuotteiden perään. Samalla Soprano kerää tietokantaa kohdemainontaa varten.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    9. 9

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    10. 10

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää