Valikko

Toukan sijaan talousniilo

Lukutoukkien kutsumusalasta tuli ankaran kilpailun liiketoimintaa. Yksi syy on kaupassa.
Kirja-ala muuttuu johtaja kerrallaan. Viime viikolla Otava nimitti johtoonsa entisen nordealaisen, Sara Mellan.

WSOY:n toimitusjohtaja on ollut vuoden verran entinen Sanoman kehitys- ja lakiasiain johtaja Veli-Pekka Elonen. Tammea on johtanut puolitoista vuotta ekonomi ja entinen lehtipomo Anne Valsta ja Gummerusta jo viisi vuotta entinen mainostelevisiopomo ja niin ikään ekonomi Ilkka Kylmälä.

Mistä nyt tuulee?

Kaupasta, kuuluu vastaus.

– Aikaisemmin ala on ollut kutsumusammattilaisten, kustantamoista kauppaan. Tämä on muuttunut, Otavan toimitusjohtajana huhtikuuhun asti jatkava Antti Reenpää sanoo.

Muutos sikiää kaupasta: tavaratalot ja hypermarketit kasvattavat kirjamyyntiään. Ne murustavat kirjoihin vihkiytyneen erikoiskaupan ylivoimaa.

Kustannusyhtiöt siis tekevät kauppaa entistä useammin kaupan keskusliikkeiden kanssa, pienempien erikoiskauppojen asemesta.

– Kaupan keskusliike on kustantajalle aika erilainen asiakas kuin kirjakauppa. Siinä kaupankäynti on puhtaampaa bisnestä kuin kirja-alalla on totuttu, Reenpää pohtii.

Siksi kirja-alakin siis palkkaa puhtaampia bisnesjohtajia.

Marketille kirja on tuote siinä missä tuhannet muutkin - ja hippu valikoimasta.

Kirjakauppojen osuus kirjamyynnistä oli viime vuonna 40 prosenttia, tavaratalojen ja marketien jo 13. Taakse jäivät kirjakerhotkin.

Hypermarketit tekevät kirjakaupalle saman kuin aiemmin lelukaupalle: ne puskevat apajille tärkeimpään myyntiaikaan, jouluna.

Marketit kasvattavat valikoimaansa sesongiksi, ja kutistavat välikausiksi.

– Joulu on merkittävä myyntiaika. Valikoimamme kasvaa joulunajalle, Prisma-ketjua johtava Leena Laitinen vahvistaa.

Erikoiskaupan tilaston mukaan kirjakauppojen myynti pieneni tammi–syyskuussa kolme prosenttia.

Samaan aikaan kirjakustantajien myynti kuitenkin näyttää plussaa.

Myynti on myös tänä vuonna kasvanut marketeissa ja tavarataloissa, jotka eivät ole erikoiskaupan tilastossa mukana.

Rahavainuaan terävöittävät kustantajat jatkavat myös uusien kirjabrändien luomista. Alabrändit varjelevat totista kirjallisuutta tuhruilta.

Esimerkiksi Gummerus käynnistää ensi vuonna Kani-kustannuksen. Slogan kertoo linjan: Pää puskassa jo vuodesta 2008. Kani-kirjojen uutukaiset ammentavat esimerkiksi navanalusen sananmuunnoksista.

WSOY:n Johnny Kniga puolestaan kertoo kustantavansa kirjallisuutta, joka saa lukijat pois tolaltaan ja Otavan Like olevansa tinkimätön ja kantaaottava.

– Brändi on signaali näkökulmasta sekä kuluttajalle että jakelutielle, Antti Reenpää sanoo.

Aprillipäivästä lukien Antti Reenpää johtaa Otava-kirjaryhmää, johon kuuluvat kustannusyhtiö Otavan ja Liken lisäksi Suuri Suomalainen Kirjakerho ja Otavan kirjapaino.

– Kirjaryhmän pitäisi olla kokonaisuus, aidosti ryhmä. On kiinnostavaa miettiä, miten kustannustoimintaa voisi laajentaa, hän sanoo.

Muttei valota Otavan suunnitelmia enempää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää