Valikko

Vapo lähti mukaan biodiesel-huumaan

Turveyhtiö Vapo ryhtyy etsimään paikkaa biodieseltehtaalle. Yhtiön mukaan jollekin turvesoiden keskellä uinuvalle pikkukunnalle on tarjolla "lottovoiton kaltainen" 300 miljoonan euron investointihanke.
Valtion ja Metsäliiton omistama Vapo-konserni suunnittelee tosissaan suoturpeen ja jätepuun muokkaamista biodieselin tai -bensiinin raaka-aineeksi.

– Turpeen ja puun yhdistelmästä kaasuttamalla saadusta bioraakaöljystä voidaan jalostaa jopa puhtaampaa dieseliä kuin perinteisillä menetelmillä, kehuu Vapon biopolttoaineprojektien johtaja Mikko Kara.

Yhtiö aikoo etsiä ensi kesään mennessä Suomesta, Ruotsista tai Virosta 3–5 kuntaa, jotka sopisivat ensimmäisen biodiesellaitoksen perustamispaikaksi. Jatkotutkimusten jälkeen Vapo valitsee joulun 2008 alla yhden onnellisen turvekunnan odottamaan tehtaan perustamispäätöstä.

– Kyllä siinä kunnassa voidaan puhua lottovoiton kaltaisesta tilaisuudesta. Työpaikkoja laitokseen tulisi parisataa, Kara mainostaa.

Sopivia, riittoisia turvealueita on Vapon arvioiden mukaan lähinnä Ruotsin rajan tuntumassa Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla sekä Pohjois-Karjalassa, mutta myös Jyväskylän seudun teollisuuskeskittymillä on puolensa. 

– Kaasutusprosessissa syntyy paljon lämpöä, joten olisi hyvä jos lähistöllä olisi teollisuuslaitoksia jotka tarvitsevat lämpöenergiaa, Mikko Kara sanoo.

Tuhannen diesellitran valmistamiseen kuluisi arviolta parikymmentä kuutiota turvetta ja viitisen kuutiota puuta. Suomessa on turvesuota vähintäänkin riittävästi, 230 000 hehtaaria.

Vapo ei aio itse jalostaa bioraakaöljyä lopullisiksi polttoaineiksi, vaan liemi toimitettaisiin jollekin kaupalliselle jalostamolle.

Noin 300 miljoonaa euroa maksavan biodieseltehtaan rakentamispäätöksen Vapo aikoo tehdä vuoden 2009 aikana, mikäli ekologisempien polttoaineiden kysyntä ja hintakehitys ovat säilyneet nykyisellä tasolla.

– En näe mitään syytä, miksi kysyntä ei vain vahvistuisi, Kara sanoo.

Tehdashankkeella on silti pari epävarmuustekijää. Turve-puusekoituksen kaasutustekniikka ei toimi vielä kunnolla, vaikka Vapo uskookin teknisten pulmien poistuvan ennen laitoksen rakentamista.

– Emme ryhdy tekemään kaasutusmyllyä, vaan hankimme tekniikan sellaiselta kumppanilta joka on siinä vaiheessa saanut sen toimimaan, sanoo Vapon toimitusjohtaja Mikko Hilli.

Toinen uhka tulee Brysselistä. EU haluaa, että vähintään kymmenesosa liikennepolttonesteistä olisi biopohjaisia jo vuonna 2020. Komissio ei kuitenkaan ole halunnut määritellä turvetta uusiutuvaksi energialähteeksi.

Jos turvedieselille tai sen tuotantoketjulle ei heru EU:lta sopivan ekologista luokittelua, tuotannon kannattavuuslaskelmat heikentyvät selvästi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    4. 4

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    5. 5

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    6. 6

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    9. 9

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää