Valikko

Myyjien katoamistemput ärsyttävät verkkokaupoissa

Suomalaiset tuntevat jo verkkokaupan pelisäännöt, mutta huono asiakaspalvelu aiheuttaa joskus ongelmia. Yleisin valituksen aihe on se, ettei verkkokaupan puhelin enää vastaakaan, jos tavarassa tai toimituksessa on virhe.


Asiakaspalvelu on verkkokaupassa asia, joka välillä tökkii, kertoo lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

– Yleisimmin kuluttajat valittavat meille verkkokauppojen asiakaspalvelusta. Ongelma on useimmiten se, että yritykseen on vaikea saada yhteyttä jälkikäteen, kun tavara on yleensä jo maksettu, Väänänen sanoo.

Asiakas voi yrittää tavoitella yritystä, jos tilattua tavaraa ei kuulukaan postissa, jos tuotteessa on virhe tai jos se halutaan muusta syystä palauttaa.

– Kaupan puhelinnumero ja sähköpostiosoite kyllä ilmoitetaan usein verkkosivuilla, mutta puhelimeen tai sähköpostiin ei sitten vain enää vastatakaan.

Väänäsen mukaan verkkokaupan ongelmat eivät kuitenkaan ole juuri lisääntyneet, vaikka verkkokauppaa käydään koko ajan enemmän.

– Valituksia tulee tasaisesti kuukausittain, hän sanoo.

Kuluttajat tuntevat Väänäsen mielestä hyvin lain salliman kaupan perumisoikeuden, joka on verkkokaupassa samat 14 päivää kuin postimyynnissä.

– Toisinaan tulee ilmoituksia siitä, että joku yritys ilmoittaa peruutusoikeuden kestoksi vaikka vain 7 päivää, mikä on vastoin lakia.

Maksutavaksi Kuluttajavirasto suosittelee verkossa laskulla maksamista. Yleensä kaupat kuitenkin edellyttävät, että ostokset maksetaan etukäteen.

– Jos tuote on maksettava etukäteen, verkkopankin kautta maksaminen on turvallisinta. Aina se ei onnistu, vaan varsinkin ulkomailta ostettaessa tarvitaan yleensä luottokorttia, Väänänen sanoo.

– Luottokortilla maksamisessa on silti se hyvä puoli, että jos tulee virheitä, myös luottokorttiyhtiö on vastuussa niistä. Silloin asiakas voi kohdistaa valituksen myös korttiyhtiölle, eikä hän yleensä joudu itse maksumieheksi.

Ulkomaiset verkkokaupat eivät Väänäsen mukaan ole aiheuttaneet sen enempiä ongelmia kuin kotimaiset.

– Suurin osa valituksista koskee kotimaisia verkkokauppoja, hän toteaa.

Tällä hetkellä rahamäärässä mitattuna reilu neljännes suomalaisten verkko-ostoksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista, arvioi Elektronisen Kaupankäynnin Yhdistys ECF.

Lopuksi Väänänen suosittelee ottamaan verkko-ostoksille mukaan sähköisen verkkokauppa-apurin.

Verkkokauppa-apurin voi ladata Kuluttajaviraston sivuilta. Apuri on lista kysymyksiä, joiden perusteella kaupan palvelua ja ehtoja voi arvioida. Lopuksi apuri kertoo annettujen vastausten perusteella, millä mielellä kyseisessä verkkokaupassa kannattaa asioida.

Lisätietoja: www.kuluttajavirasto.fi

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää