Valikko

Iittalalla on nostetta

Iittala nousi ykköseksi, kun IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta alan asiantuntijoiden näkemyksiä tulevaisuuden bränditaloista. Brändijohtaja Ursula Blässar kiittää menestyksestä määrätietoisuutta.
Iittalan lisäksi markkinointiväki odottaa kansainvälistä menestystä erityisesti Taivas-ryhmään kuuluvilta kiinteistönvälitysyhtiö Igglolta ja yhteisöpalvelu Habbo Hotelilta.

Loka–marraskuussa tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan 150:tä markkinoinnin ammattilaista tai yritysjohtajaa. Heistä 83 prosenttia uskoi, että Suomesta nousee Nokian rinnalle uusia kansainvälisiä brändejä.

Kestosuosikki Marimekko ylsi jaetulle neljännelle sijalle yhdessä Fazerin kanssa. Niiden lisäksi markkinointiväki uskoo metsäkoneita valmistavaan Ponsseen, kosmetiikkabrändi Lumeneen ja hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneeseen.

Enemmän kuin yhden maininnan saivat myös muun muassa rannetietokoneita valmistava Suunto, kahvi- ja maustealan yritys Paulig, vesihanoistaan tunnettu Oras, lasten leikkivälineitä valmistava Lappset ja vaatebrändi Ivana Helsinki.

Iittalan menestys pohjautuu brändijohtaja Ursula Blässarin mukaan vuonna 2001 valitun strategian määrätietoiseen toteuttamiseen.

– Me uskomme kansainvälistymiseen konseptitavaramerkkinä. Emme halua olla enää pelkkä kategoriabrändi lasituotteissa, vaan laajemmin design-tavaramerkki koko kodin alueella.

– Uskomme pystyvämme nousemaan oman alamme Nokiaksi. Nyt viemme konseptiamme kansainvälisille markkinoille lähinnä omien myymälöiden kautta. Tulokset näyttävät tällä hetkellä lupaavilta, Blässar sanoo.

Blässarin mukaan Iittalan vahvuus on tuotteiden yhteensopivuudessa. Kaikki Iittala-tuotteet ovat yhdisteltävissä keskenään.

– Design-sanaa viljellään monessa yhteydessä, mutta meille se on sekä toiminnallisuutta että estetiikkaa, hän jatkaa.

Paulig keikkuu vahvojen bränditalojen listalla vuodesta toiseen. Silti markkinajohtajalla on tulevaisuudessa myös paljon puolustettavaa.

Brändijohtaja Siru Heino sanoo, että markkinajohtajan pitää hyödyntää kilpailussa laajasti brändistrategiansa eri elementtejä. Vain siten se voi vastata tulevaisuudessakin asiakkaiden ja kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

– Pauligin brändien vahvuus ja asema on pitkälti tulosta pauliglaisten ammattitaidosta ja yrityksen arvomaailmasta. Kuluttajat ja jakelutiet luottavat Pauligin laatuun ja arvostavat merkkiemme käyttäytymistä.

– Tuotteiden, konseptien ja kommunikaation kehityksen sekä kuluttajaymmärryksen muodostamisen on oltava päivittäistä työtä, hän sanoo.

Jos Paulig on koko kansan merkki, Ivana Helsinki puolestaan puhuttelee kapeaa kuluttajasegmenttiä. Merkin myynnistä ja markkinoinnista vastaa suunnittelija Paola Suhosen sisko Pirjo Suhonen.




– Teemme tuotemerkistä merkkituotetta. Haluamme olla vahva brändi tietyssä kuluttajaryhmässä ja tarjota selkeän identiteettipaketin arvoineen visuaalisuuden ja tyylin kautta, hän sanoo.

Suhosen mukaan brändiä voi rakentaa vain tiettyyn pisteeseen saakka. Lopulta brändin rakentavat kuluttajat ja media.

– Meidän identiteetissämme yhdistyvät muoti, muotoilu ja taide. Tämä puhuttelee tiettyjä kuluttajia.

Suhonen ei usko, että suuret brändit katoaisivat, mutta maailma polarisoituu ja tilaa tulee myös uusille toimijoille. Jatkossa brändit eivät enää rajoitu tietylle toimialalle, vaan ne edustavat tiettyjä ryhmiä ja arvoja.

Elämyksellisyyttä voi hänen mukaansa ilmentää muutenkin kuin vaatteissa. Ei ole poissuljettua, etteikö Ivana Helsinki -brändiä nähtäisi tulevaisuudessa muissakin yhteyksissä.

Tulevaisuuden merkittävimmiksi brändijohtajiksi markkinoinnin ammattilaiset arvioivat Nokian toimitusjohtajan Olli-Pekka Kallasvuon, Amer Sportsin toimitusjohtajan Roger Talermon ja elintarvikeyhtiö HKScanin toimitusjohtajan Kai Seikun.

Nokian vahvasta asemasta kertoo se, että kymmenen kärkeen kiri myös yhtiön Multimedia-toimialaryhmän johtaja Anssi Vanjoki. Nokian menestys kansainvälisillä markkinoilla on Suomen mittakaavassa vertaansa vailla, ja nykyisin yhtiön hallitusta johtava Jorma Ollila on maailmalla tunnetuin suomalainen yritysjohtaja.

Kallasvuo astuikin suuriin saappaisiin siirtyessään Ollilan paikalle toimitusjohtajaksi. Toisaalta maailman johtavan matkapuhelinbrändin vetäjänä Kallasvuolla on hyvät mahdollisuudet nousta myös henkilönä kansainvälisesti arvostetuksi yritysjohtajaksi.

Useamman kuin yhden maininnan keräsivät myös Sammon pääjohtaja Björn Wahlroos sekä pian entiset toimitusjohtajat Kirsti Paakkanen Marimekosta ja Lasse Kurkilahti Kemirasta.

Amerin merkeistä Suunto nousi erikseen esiin potentiaalisena kansainvälisenä brändinä, mutta erityistä arvostusta markkinointiammattilaisten keskuudessa nauttii yhtiön toimitusjohtaja Roger Talermo.

Talermo on rakentanut kymmenessä vuodessa tupakkatuotteistaan tunnetusta monialakonsernista yhden maailman johtavista urheiluvälineyrityksistä. Amer on koonnut hajanaisesta urheiluvälinetoimialasta omistukseensa useita huippubrändejä käsittävän kokonaisuuden.

Suunnon lisäksi Amerin brändejä ovat suksimerkki Atomic, amerikkalainen palloilubrändi Wilson, kuntolaitemerkki Precor ja etenkin talviurheiluvarusteista tunnettu ranskalainen Salomon.

Makkarataloa valmisruokayrityksen suuntaan luotsaava Kai Seikku on tuonut uusia tuulia elintarvikealalle. Entinen liikkeenjohdon konsultti ja mainostoimistojohtaja rakentaa HKScanista koko Itämeren alueella toimivaa ruokabränditaloa.

Seikun mukaan brändit ovat aina johtajia suurempia asioita. Seikku sanoo, että hänen tehtävänsä on nyt luotsata kaupunkilaisena ja miehekkäänä pidettyä HK:ta paremmin niin nuoria kuin iäkkäitäkin naisia puhuttelevaan suuntaan.

Elintarvikealalla markkinoiden vaatimukset ovat kahtalaiset. Viikolla syödään yhä enemmän valmisruokia ja viikonloppuisin myynti keskittyy laadukkaisiin ruokiin ja raaka-aineisiin. Markkinajohtajan pitää pystyä vastaamaan molempiin haasteisiin.

Mainosalalta omien brändien kehittelyyn liiketoimintaansa laajentanut Jussi Nurmio nousi tulevaisuuden brändijohtajien listalla kymmenenneksi. Hänen yritysryppääseensä kuuluvista verkkobrändeistä markkinointialan kollegat odottavat paljon.




Nurmio kehittelee verkossa nopeasti skaalautuvia bisneksiä. Taivas-ryhmään kuuluva Sulake kehittää nuorille suunnattuja yhteisöpalveluja IRC-Galleriaa ja Habbo Hotelia. Habbo Hotel toimii nykyisin 29 maassa, ja Iggloakin Nurmio on jo laajentamassa uusiin maihin.

Nurmion mukaan jatkuva kehitystyö on edellytys verkkopalvelun menestymiselle maailmalla.

– Kilpailu ihmisten ajankäytöstä kiristyy koko ajan.

Nurmio sanoo, että monilla oli hymy herkässä, kun Taivas lähti mukaan Habboon. Jatkossa Habbo Hotelin ympärille lanseerataan uusia palveluita ja konseptia levitetään myös muihin medioihin.

Igglon Nurmio uskoo muuntuvan jatkossa enemmän kodin portaaliksi. Itse kiinteistönvälitystoiminnan osuus jää pienemmäksi.

– Asunnon etsiminen, myyminen ja ostaminen ovat palvelulle keskeisiä, mutta kokonaisuuteen tulee lisää erilaisia skaalautuvia kotiin liittyviä palveluita, Nurmio sanoo.

Nurmion mukaan hyvien brändien rakentaminen on vaikeaa. Verkossa mahdollisuudet ovat kuitenkin aivan toiset kuin ennen.

– Verkko vie kehitystä siihen suuntaan, että kuluttajat hajaantuvat. Toisaalta verkossa pienelle niche-tuotteellekin riittää markkinoita maailmanlaajuisesti, hän sanoo.

Tulevina vuosina brändijohtajakisan kärkipäässä voi keikkua myös Marimekon uusi pääomistaja ja helmikuun alussa toimitusjohtajana aloittava Mika Ihamuotila. Vielä tänä vuonna hänen äänisaaliinsa jäi yhteen.

Pankinjohtajana kannuksensa hankkinut Ihamuotila on sanonut lähtevänsä rakentamaan Marimekosta muodin, sisustuksen ja lifestylen kulttibrändiä. Hän haluaa luoda Marimekosta yhtiön, jolla on kansainvälinen myymäläverkosto, intohimoinen henkilökunta sekä nykyiseen verrattuna moninkertainen markkina-arvo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää