Iittalalla on nostetta

Iittala nousi ykköseksi, kun IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta alan asiantuntijoiden näkemyksiä tulevaisuuden bränditaloista. Brändijohtaja Ursula Blässar kiittää menestyksestä määrätietoisuutta.
Iittalan lisäksi markkinointiväki odottaa kansainvälistä menestystä erityisesti Taivas-ryhmään kuuluvilta kiinteistönvälitysyhtiö Igglolta ja yhteisöpalvelu Habbo Hotelilta.

Loka–marraskuussa tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan 150:tä markkinoinnin ammattilaista tai yritysjohtajaa. Heistä 83 prosenttia uskoi, että Suomesta nousee Nokian rinnalle uusia kansainvälisiä brändejä.

Kestosuosikki Marimekko ylsi jaetulle neljännelle sijalle yhdessä Fazerin kanssa. Niiden lisäksi markkinointiväki uskoo metsäkoneita valmistavaan Ponsseen, kosmetiikkabrändi Lumeneen ja hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneeseen.

Enemmän kuin yhden maininnan saivat myös muun muassa rannetietokoneita valmistava Suunto, kahvi- ja maustealan yritys Paulig, vesihanoistaan tunnettu Oras, lasten leikkivälineitä valmistava Lappset ja vaatebrändi Ivana Helsinki.

Iittalan menestys pohjautuu brändijohtaja Ursula Blässarin mukaan vuonna 2001 valitun strategian määrätietoiseen toteuttamiseen.

– Me uskomme kansainvälistymiseen konseptitavaramerkkinä. Emme halua olla enää pelkkä kategoriabrändi lasituotteissa, vaan laajemmin design-tavaramerkki koko kodin alueella.

– Uskomme pystyvämme nousemaan oman alamme Nokiaksi. Nyt viemme konseptiamme kansainvälisille markkinoille lähinnä omien myymälöiden kautta. Tulokset näyttävät tällä hetkellä lupaavilta, Blässar sanoo.

Blässarin mukaan Iittalan vahvuus on tuotteiden yhteensopivuudessa. Kaikki Iittala-tuotteet ovat yhdisteltävissä keskenään.

– Design-sanaa viljellään monessa yhteydessä, mutta meille se on sekä toiminnallisuutta että estetiikkaa, hän jatkaa.

Paulig keikkuu vahvojen bränditalojen listalla vuodesta toiseen. Silti markkinajohtajalla on tulevaisuudessa myös paljon puolustettavaa.

Brändijohtaja Siru Heino sanoo, että markkinajohtajan pitää hyödyntää kilpailussa laajasti brändistrategiansa eri elementtejä. Vain siten se voi vastata tulevaisuudessakin asiakkaiden ja kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

– Pauligin brändien vahvuus ja asema on pitkälti tulosta pauliglaisten ammattitaidosta ja yrityksen arvomaailmasta. Kuluttajat ja jakelutiet luottavat Pauligin laatuun ja arvostavat merkkiemme käyttäytymistä.

– Tuotteiden, konseptien ja kommunikaation kehityksen sekä kuluttajaymmärryksen muodostamisen on oltava päivittäistä työtä, hän sanoo.

Jos Paulig on koko kansan merkki, Ivana Helsinki puolestaan puhuttelee kapeaa kuluttajasegmenttiä. Merkin myynnistä ja markkinoinnista vastaa suunnittelija Paola Suhosen sisko Pirjo Suhonen.




– Teemme tuotemerkistä merkkituotetta. Haluamme olla vahva brändi tietyssä kuluttajaryhmässä ja tarjota selkeän identiteettipaketin arvoineen visuaalisuuden ja tyylin kautta, hän sanoo.

Suhosen mukaan brändiä voi rakentaa vain tiettyyn pisteeseen saakka. Lopulta brändin rakentavat kuluttajat ja media.

– Meidän identiteetissämme yhdistyvät muoti, muotoilu ja taide. Tämä puhuttelee tiettyjä kuluttajia.

Suhonen ei usko, että suuret brändit katoaisivat, mutta maailma polarisoituu ja tilaa tulee myös uusille toimijoille. Jatkossa brändit eivät enää rajoitu tietylle toimialalle, vaan ne edustavat tiettyjä ryhmiä ja arvoja.

Elämyksellisyyttä voi hänen mukaansa ilmentää muutenkin kuin vaatteissa. Ei ole poissuljettua, etteikö Ivana Helsinki -brändiä nähtäisi tulevaisuudessa muissakin yhteyksissä.

Tulevaisuuden merkittävimmiksi brändijohtajiksi markkinoinnin ammattilaiset arvioivat Nokian toimitusjohtajan Olli-Pekka Kallasvuon, Amer Sportsin toimitusjohtajan Roger Talermon ja elintarvikeyhtiö HKScanin toimitusjohtajan Kai Seikun.

Nokian vahvasta asemasta kertoo se, että kymmenen kärkeen kiri myös yhtiön Multimedia-toimialaryhmän johtaja Anssi Vanjoki. Nokian menestys kansainvälisillä markkinoilla on Suomen mittakaavassa vertaansa vailla, ja nykyisin yhtiön hallitusta johtava Jorma Ollila on maailmalla tunnetuin suomalainen yritysjohtaja.

Kallasvuo astuikin suuriin saappaisiin siirtyessään Ollilan paikalle toimitusjohtajaksi. Toisaalta maailman johtavan matkapuhelinbrändin vetäjänä Kallasvuolla on hyvät mahdollisuudet nousta myös henkilönä kansainvälisesti arvostetuksi yritysjohtajaksi.

Useamman kuin yhden maininnan keräsivät myös Sammon pääjohtaja Björn Wahlroos sekä pian entiset toimitusjohtajat Kirsti Paakkanen Marimekosta ja Lasse Kurkilahti Kemirasta.

Amerin merkeistä Suunto nousi erikseen esiin potentiaalisena kansainvälisenä brändinä, mutta erityistä arvostusta markkinointiammattilaisten keskuudessa nauttii yhtiön toimitusjohtaja Roger Talermo.

Talermo on rakentanut kymmenessä vuodessa tupakkatuotteistaan tunnetusta monialakonsernista yhden maailman johtavista urheiluvälineyrityksistä. Amer on koonnut hajanaisesta urheiluvälinetoimialasta omistukseensa useita huippubrändejä käsittävän kokonaisuuden.

Suunnon lisäksi Amerin brändejä ovat suksimerkki Atomic, amerikkalainen palloilubrändi Wilson, kuntolaitemerkki Precor ja etenkin talviurheiluvarusteista tunnettu ranskalainen Salomon.

Makkarataloa valmisruokayrityksen suuntaan luotsaava Kai Seikku on tuonut uusia tuulia elintarvikealalle. Entinen liikkeenjohdon konsultti ja mainostoimistojohtaja rakentaa HKScanista koko Itämeren alueella toimivaa ruokabränditaloa.

Seikun mukaan brändit ovat aina johtajia suurempia asioita. Seikku sanoo, että hänen tehtävänsä on nyt luotsata kaupunkilaisena ja miehekkäänä pidettyä HK:ta paremmin niin nuoria kuin iäkkäitäkin naisia puhuttelevaan suuntaan.

Elintarvikealalla markkinoiden vaatimukset ovat kahtalaiset. Viikolla syödään yhä enemmän valmisruokia ja viikonloppuisin myynti keskittyy laadukkaisiin ruokiin ja raaka-aineisiin. Markkinajohtajan pitää pystyä vastaamaan molempiin haasteisiin.

Mainosalalta omien brändien kehittelyyn liiketoimintaansa laajentanut Jussi Nurmio nousi tulevaisuuden brändijohtajien listalla kymmenenneksi. Hänen yritysryppääseensä kuuluvista verkkobrändeistä markkinointialan kollegat odottavat paljon.




Nurmio kehittelee verkossa nopeasti skaalautuvia bisneksiä. Taivas-ryhmään kuuluva Sulake kehittää nuorille suunnattuja yhteisöpalveluja IRC-Galleriaa ja Habbo Hotelia. Habbo Hotel toimii nykyisin 29 maassa, ja Iggloakin Nurmio on jo laajentamassa uusiin maihin.

Nurmion mukaan jatkuva kehitystyö on edellytys verkkopalvelun menestymiselle maailmalla.

– Kilpailu ihmisten ajankäytöstä kiristyy koko ajan.

Nurmio sanoo, että monilla oli hymy herkässä, kun Taivas lähti mukaan Habboon. Jatkossa Habbo Hotelin ympärille lanseerataan uusia palveluita ja konseptia levitetään myös muihin medioihin.

Igglon Nurmio uskoo muuntuvan jatkossa enemmän kodin portaaliksi. Itse kiinteistönvälitystoiminnan osuus jää pienemmäksi.

– Asunnon etsiminen, myyminen ja ostaminen ovat palvelulle keskeisiä, mutta kokonaisuuteen tulee lisää erilaisia skaalautuvia kotiin liittyviä palveluita, Nurmio sanoo.

Nurmion mukaan hyvien brändien rakentaminen on vaikeaa. Verkossa mahdollisuudet ovat kuitenkin aivan toiset kuin ennen.

– Verkko vie kehitystä siihen suuntaan, että kuluttajat hajaantuvat. Toisaalta verkossa pienelle niche-tuotteellekin riittää markkinoita maailmanlaajuisesti, hän sanoo.

Tulevina vuosina brändijohtajakisan kärkipäässä voi keikkua myös Marimekon uusi pääomistaja ja helmikuun alussa toimitusjohtajana aloittava Mika Ihamuotila. Vielä tänä vuonna hänen äänisaaliinsa jäi yhteen.

Pankinjohtajana kannuksensa hankkinut Ihamuotila on sanonut lähtevänsä rakentamaan Marimekosta muodin, sisustuksen ja lifestylen kulttibrändiä. Hän haluaa luoda Marimekosta yhtiön, jolla on kansainvälinen myymäläverkosto, intohimoinen henkilökunta sekä nykyiseen verrattuna moninkertainen markkina-arvo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    9. 9

      Saksan keskuspankin pääjohtaja: EKP voisi nostaa korkoa 2019

    10. 10

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää