Valikko

Nuoret pois viinamainoksista

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkisti torstaina uudet ohjeet alkoholijuomien vastuullista mainontaa varten. Jatkossa nuorilla on porttikielto mainoksiin.
Uudet ohjeet tulevat käyttöön vuodenvaihteessa.

Alkoholijuomien mainonta on Suomessa jo ennestään tiukasti säädeltyä. Panimoliiton toimitusjohtajan Timo Jaatisen mukaan liitto halusi kuitenkin kirjoittaa selkokielelle sen, mitä alkoholilaissa ja Tuotevalvontakeskuksen ohjeissa sanotaan.

– Halusimme laatia mainosten tilaajille ja tekijöille konkreettiset ohjeet. Lakia ei kukaan tahallaan riko, mutta ihmiset niitä mainoksia mainostoimistoissa tekevät ja heitä varten tarvitaan selkeät ohjeet, Jaatinen sanoi Panimoliiton tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Suuria ongelmia alkoholijuomien mainonnassa ei Jaatisen mukaan ole tähänkään asti ollut. Esimerkiksi Tuotevalvontakeskus ei ole kahteen vuoteen antanut yhtään huomautusta alkoholipitoisten panimojuomien mainonnasta.

Vuosina 1995–2005 huomautuksia, kieltoja tai ohjeita kertyi vuosittain muutamia.

– Alkoholilainsäädäntö muuttui Suomen EU-jäsenyyden myötä ja ensimmäiset vuodet olivat jonkinlaista rajojen hakua, Jaatinen sanoi.

Panimoliiton uusien ohjeiden tavoitteena on korostaa alkoholilain kirjaimen noudattamisen lisäksi myös lain hengen ymmärtämistä. Käytännön tasolle menevällä ohjeistuksella pyritään välttämään ylilyönnit. Keskeisenä periaatteena on "täysikäisille kohtuudella".

– Kiinnitämme erityistä huomiota alaikäisten alkoholinkäyttöön ja alkoholin väärinkäyttöön, Jaatinen sanoo.

Uusien ohjeiden mukaan panimoala ei puhu lapsista, nuorista ja aikuisista, vaan alaikäisistä ja täysikäisistä. Rajanvetoa auttaa se, ettei mainoksissa käytetä alle 25-vuotiaita malleja.

Ohjeiden mukaan kiellettyä on myös esimerkiksi alkoholijuomien liiallisen käytön tai siihen yllyttämisen kuvaaminen, kohtuukäytön kuvaaminen kielteisessä valossa ja tuotteiden esittäminen estoja poistavana tai henkilön seksuaalista menestystä tai vetovoimaa lisäävänä.

Kovaa vauhtia kasvavaa tuotesijoittelua uudet ohjeet eivät kuitenkaan koske.

Myös alkoholimainonnan lainsäädännölliset rajoitukset tiukentuvat entisestään vuodenvaihteessa, kun eduskunnan vuosi sitten hyväksymät alkoholilain mainontaa koskevat muutokset astuvat voimaan.

Muutokset rajoittavat esimerkiksi televisiomainontaa: jatkossa alkoholimainoksia saa lähettää vain iltayhdeksän ja aamuseitsemän välillä. Myös tarjousmainontaa rajoitetaan niin, ettei alle kaksi kuukautta voimassa olevia tarjoushintoja saa enää mainostaa myymälöiden tai ravintoloiden ulkopuolella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää