Kaikki metsästävät mainetta

Poliitikot ja yritysjohtajat ovat verkkoaikana yhtäläisten haasteiden edessä. Poliitikoille ei enää riitä kerran vaalikaudessa käyty kosiskelukampanja, eivätkä yritysjohtajat voi levätä tuotteidensa hyvän maineen varassa.
– Maine on ansaittava joka päivä, sanoo tutkimusyhtiö Chimen hallituksen puheenjohtaja Deborah Mattinson.

Yritysjohtajien ja poliitikkojen elämää hankaloittavia haasteita on viisi.

Ensinnäkin media toimii entistäkin vikkelämmin. Maine voi mennä perättömien huhujen vuoksi, eikä sitä ole helppo palauttaa, vaikka asioiden oikea laita julkistettaisiinkin.

Toiseksi kansalaiset ovat usein vakuuttuneita omien tietojensa oikeellisuudesta ja toimivat sen mukaan. Northern Rock -pankin hiljattaiset vaikeudet syvenivät, koska kansa uskoi sen kaatuvan. Tilannetta pahensivat tv-kuvissa näytetyt pitkät jonot pankin Lontoon-konttoreiden edessä. Missään ei kerrottu, että koko Lontoossa konttoreita on vain muutama.

Kolmantena ongelmana nettimaailmassa on pienten vähemmistöjen vaikutusvalta. Muutamia vuosia sitten bensan korkeaan hintaan kyllästyneet maanviljelijät saivat koko Britannian polvilleen, vaikka ennen heidän tempauksiaan useimmat britit pärjäsivät ihan mukavasti kalliin menoveden kanssa.

Julkkikseksi nouseminen on jokaisen johtajan neljäs haaste. Yksityiselämä joutuu luupin alle eikä paljastuminen muuksi kuin perusperheenisäksi tai -äidiksi lupaa hyvää.

Esimerkiksi öljy-yhtiö BP:n edellinen pääjohtaja, lordi John Browne joutui eroamaan tehtävästään, kun hänen entinen miespuolinen rakastajansa puhui sivu suunsa. Brownen varsinainen rike oli hyvin vaatimaton, mutta lehdistö rakasti tarinaa, koska Browne oli pitänyt seksuaalisuutensa salassa.

Viimeisimpänä kiusana on kansalaisten kyynisyys. Julkkisjohtajan motiiveja pidetään usein epäilyttävinä. Netin suojassa ihmiset voivat ruotia niitä huomattavasti härskimmällä tavalla kuin mihin julkisen sanan neuvostojen valvomat tiedotusvälineet pystyvät.

Ei ihme, että monet yritykset valitsevat puolustautumiskeinoksi riskienhallinnan. Pelkästään ikävien yllätysten välttäminen johtaa kuitenkin helposti tilanteeseen, jossa brändit elävät omaa elämäänsä eikä yritys pysty hallitsemaan niiden kehitystä.

Mattinsonin mukaan fiksuimmat yritykset ovatkin jo siirtymässä päivittäisen kampanjoinnin aikaan.

– Olennaista on löytää vaikuttajayksilöt, joiden mielipidettä muut seuraavat, hän sanoo.

– Lisäksi internet tarjoaa mahdollisuuden ottaa ihmiset mukaan brändinkehitykseen.

Mattinson kehuu brittiläisen satelliitti-tv-yhtiön BSkyB:n tapaa hahmottaa tulevaisuuttaan. Nuori johtaja James Murdoch – joka äskettäin nimitettiin emoyhtiö News Corporationin johtoon – keräsi ison joukon erilaisia ihmisiä Sky-päiville kertomaan toiveistaan, tutustumaan yhtiöön ja tekemään ryhmätöitä.

– Vaikka tämä ryhmä kokoontui kongressikeskuksessa, vastaavanlaista materiaalia voisi asiakkailta kerätä netissä, Mattinson sanoo.

Hän muistuttaa myös markkinatutkimuksen perussäännöistä, jotka pätevät yhä. BSkyB valitsi osallistujat itse ja maksoi heille palkkion.

– Jos kommentteja kerätään vain niiltä, jotka oma-aloitteisesti lähtevät mukaan, tulokset vääristyvät.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    9. 9

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    10. 10

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    9. 9

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää