Digitoimistojen uusi vuosi näyttää valoisalta

Mainostajat odottavat mainostoimistoilta strategiaosaamista. Markkinointiviestinnän asiantuntija-yrityksistä suotuisimmat näkymät ensi vuonna on digitoimistoilla, kertoo Mainostajien liiton vuotuinen Mainos- ja mediatoimistosuhteet -tutkimus.
Tutkimuksen mukaan mainostajat kokevat mainostoimistoyhteistyössä tärkeimmäksi sen, että toimisto ymmärtää mainostajan strategiset tavoitteet. Seuraavaksi tärkeintä on yhteistyö ilmapiirissä, jossa molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan.

Mainostajilta kysyttiin myös, miten läpinäkyvänä he pitävät mainostoimistoyhteistyötä esimerkiksi palkkioiden ja alihankintalaskutuksen osalta.

Läpinäkyvyyttä pitää erittäin tai melko hyvänä 56 prosenttia. Tyytyväisimpiä ovat suurimpien mainosbudjettien haltijat, jotka ovat myös parhaiten selvillä mainostoimistojen saamasta katteesta.

Yrityksen osto-osaston osallistuminen markkinointiviestinnän hankkeisiin ei ole tutkimuksen mukaan Suomessa yleistynyt. Ostotoiminto on mukana vain noin joka viidennessä yrityksessä.

– On harmillista huomata, ettei yritysten ostajien käyttö markkinointiviestinnän ostamisessa yleisty Suomessa kuten muualla Euroopassa, koska se varmasti lisäisi tehoa ostamiseen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski tiedotteessa.

Suosituin laskutustapa mainostoimistoyhteistyössä on kiinteä palkkio, jota käyttää 45 prosenttia. Vuotta aiemmin kiinteän palkkion osuus oli 38 prosenttia.

Seuraavaksi yleisin on aikaveloitus, jota soveltaa 38 prosenttia vastanneista. Tulospalkkion käyttö ainakin osana mainostoimistosopimusta on vähentynyt 12 prosentista viiteen prosenttiin.

Mainostoimiston kaikkien toimintojen keskituntihinta on tutkimuksen mukaan nyt 114 euroa. Kaksi vuotta aiemmin keskituntihinta oli 117 euroa.

Mainostoimiston johdon tuntihinta sen sijaan on noussut 11 prosenttia 163 euroon vuodesta 2005, jolloin asiaa kysyttiin edellisen kerran.

Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten ensi vuodelle suunnittelemia markkinointiviestintäostoja.

Eniten kysyntää on tutkimuksen mukaan digitaalisen viestinnän palveluille. Seuraavaksi eniten mainostajat aikovat lisätä viestintätoimistojen
käyttöä.

Myös mediatoimistojen ja mainostoimistojen näkymät ovat suotuisat. Telemarkkinoinnin käyttö sen sijaan näyttää hiipuvan.

Tällä hetkellä mediatoimistoa käyttää 71 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Näistä valtaosa, 68 prosenttia, maksaa toimistolleen palvelupalkkion perusteella.

Mainostajien liiton marras–joulukuussa 2007 tekemään kyselyyn vastasi 116 liiton jäsenyritystä. Niiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 35, kauppaa 28, palvelualoja 26 % ja moniala- tai muita yrityksiä 11 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    5. 5

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    10. 10

      Omatoimisuuden kasvu näkyy – valitukset lentolipuista lisääntyivät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää