Valikko

Digitoimistojen uusi vuosi näyttää valoisalta

Mainostajat odottavat mainostoimistoilta strategiaosaamista. Markkinointiviestinnän asiantuntija-yrityksistä suotuisimmat näkymät ensi vuonna on digitoimistoilla, kertoo Mainostajien liiton vuotuinen Mainos- ja mediatoimistosuhteet -tutkimus.
Tutkimuksen mukaan mainostajat kokevat mainostoimistoyhteistyössä tärkeimmäksi sen, että toimisto ymmärtää mainostajan strategiset tavoitteet. Seuraavaksi tärkeintä on yhteistyö ilmapiirissä, jossa molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan.

Mainostajilta kysyttiin myös, miten läpinäkyvänä he pitävät mainostoimistoyhteistyötä esimerkiksi palkkioiden ja alihankintalaskutuksen osalta.

Läpinäkyvyyttä pitää erittäin tai melko hyvänä 56 prosenttia. Tyytyväisimpiä ovat suurimpien mainosbudjettien haltijat, jotka ovat myös parhaiten selvillä mainostoimistojen saamasta katteesta.

Yrityksen osto-osaston osallistuminen markkinointiviestinnän hankkeisiin ei ole tutkimuksen mukaan Suomessa yleistynyt. Ostotoiminto on mukana vain noin joka viidennessä yrityksessä.

– On harmillista huomata, ettei yritysten ostajien käyttö markkinointiviestinnän ostamisessa yleisty Suomessa kuten muualla Euroopassa, koska se varmasti lisäisi tehoa ostamiseen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski tiedotteessa.

Suosituin laskutustapa mainostoimistoyhteistyössä on kiinteä palkkio, jota käyttää 45 prosenttia. Vuotta aiemmin kiinteän palkkion osuus oli 38 prosenttia.

Seuraavaksi yleisin on aikaveloitus, jota soveltaa 38 prosenttia vastanneista. Tulospalkkion käyttö ainakin osana mainostoimistosopimusta on vähentynyt 12 prosentista viiteen prosenttiin.

Mainostoimiston kaikkien toimintojen keskituntihinta on tutkimuksen mukaan nyt 114 euroa. Kaksi vuotta aiemmin keskituntihinta oli 117 euroa.

Mainostoimiston johdon tuntihinta sen sijaan on noussut 11 prosenttia 163 euroon vuodesta 2005, jolloin asiaa kysyttiin edellisen kerran.

Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten ensi vuodelle suunnittelemia markkinointiviestintäostoja.

Eniten kysyntää on tutkimuksen mukaan digitaalisen viestinnän palveluille. Seuraavaksi eniten mainostajat aikovat lisätä viestintätoimistojen
käyttöä.

Myös mediatoimistojen ja mainostoimistojen näkymät ovat suotuisat. Telemarkkinoinnin käyttö sen sijaan näyttää hiipuvan.

Tällä hetkellä mediatoimistoa käyttää 71 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Näistä valtaosa, 68 prosenttia, maksaa toimistolleen palvelupalkkion perusteella.

Mainostajien liiton marras–joulukuussa 2007 tekemään kyselyyn vastasi 116 liiton jäsenyritystä. Niiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 35, kauppaa 28, palvelualoja 26 % ja moniala- tai muita yrityksiä 11 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Veikkaukseen yhdistyvä RAY jättää jälkeensä 500 miljoonan perinnön

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Lähteet: EKP:n neuvostossa erimielisyyttä satojen miljardien osto-ohjelman jatkosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää