Valikko

Auto(n)kuluttajan asialla

Kaikissa talouslehdissä pitää kuulemma olla koeajojuttuja, mieluiten työsuhdekuskien suosituimmista uutuusmalleista. Toisaalta vauraiden perheiden kakkosautoihin kuuluvia kauppakassejakaan ei voi jättää sivuun. Ja edustusautot – näitä yritysjohtajien päiväunia nyt ainakaan ei saa unohtaa.
Ökymaastureita, avoautoja ja limusiineja testattaessa hinnan tai kulutuksen kaltaiset pikkuseikat voi huoletta jättää sivuun, niitä varten ovat kuluttajalehtien köyhäilyvertailut. Parikin maahantuojaa meitä lehdentekijöitä vuosien varrella valisti.

Nykyautoissakin on onnistuneita ja vähemmän onnistuneita yksityiskohtia. Molemmista täytyy kertoa. Lukija saa itse pohtia, mikä ominaisuus on hänelle tärkeä ja mitkä pikkupuutteet hän voi ostoksessaan hyväksyä.

Kun toimittaja oli erehtynyt moittimaan 21 litraa satasella syövää ja 330 gramman hiilidioksidipäästöjä puhisevaa jenkkirautaa "epäekologiseksi menneisyyden jäänteeksi", automyyjien ja tosimiesten palaute oli äreää ja kovasanaista. Kuulemma vain ajonautintoja ymmärtämätön pölvästi jättää huomiotta, että kaaralla pääsee nollasta sataan viidessä sekunnissa. Päästötkin ovat epäolennaisia silloin, kun autolla voi painella parhaimmillaan 265 kilometrin tuntinopeudella.

Tottumuksetkin muuttuvat. Vielä vuosituhannen alussa lukijat saattoivat moittia, jos lehden testiautoksi oli valittu mallin dieselversio. Kuluvan vuoden aikana taas bensamalleista kirjoittaminen on aiheuttanut lukijoissa kummastusta, varsinkin jos kyse on ollut yli 1,8 litran moottoreista.

Eniten palautetta viime vuosina on tullut Taloussanomien Lauantailiitteen Kumman kaa -juttusarjasta. Viikonvaihdelehti aloitti vuonna 2004 uudentyylisen testaustavan, jossa samaa autoa vertailivat raskaskaasujalkainen työmatka-autoilija, nainen sekä satunnaisesti ajava pikkulasten kuljettaja, mies. Talouslehtien autojutuissa oli siihen asti harvoin eritelty, kuinka hyvin tavalliset arkivarusteet kuten lastenvaunut ja turvaistuimet oikeasti ajokkeihin mahtuvat.

Testisarja tuotti yllätyksiä. 98 000 euron katumaasturissa takaturvavyöt eivät välttämättä yllä lastenistuinten ympärille yhtään sen paremmin kuin parinkymmenen tonnin kansanautossakaan. Sporttifarmarin kehuttu dynaaminen muotoilu puolestaan voi tarkoittaa sitä, että perheen iso koira joutuu istumaan ylimatalassa tavaratilassa niska kaksinkerroin.

Eivätkä autot ole muuttuneet uudella vuosituhannella yhtään luotettavammiksi. Päinvastoin, elektroniikan vikaherkkyys on viime vuosina tuottanut koeajajille erilaisia ihmetyksen aiheita, jopa vaaratilanteita. Kojetaulujen hätäisinä vilkkuvat varoitusvalot, ajonhallintajärjestelmän häiriöt ja sähkökatkot ovat autokokeilijan arkea.

Nämä autot jäivät mieleeni:

Mini Cabrio

Vallan tyylikäs retropaketti. Talveksi talliin, mutta kesän tullen katto auki ja baanalle.

VW Golf GTi

Jokaisesta koeajajasta löytyy sittenkin se pikkupoika. Uskomaton tehopakkaus perheauton kuoressa. Nostattaa muidenkin verenpainetta liikennevaloissa.

Smart

Auto, jonka rattiin halusivat kaikki naapuritkin.

Lexus RX400h

Jos auton on ihan pakko olla sekä iso että järjettömän nopea, parempi sitten tehdä syntiä hybridinä.

Chevrolet Captiva

Ensimmäinen Chevrolet-merkkinen maasturi, joka toimi Taloussanomien koeajossa häiriöittä kokonaisen viikon.

Mazda Premacy

Maahantuoja ei ole antanut vieläkään anteeksi...

Subaru Forester 2,5 XT

Näytti nelivetojen kaikki parhaat puolet, mutta kulutti rutkasti polttoainetta. Olisi ollut dieselinä unelma.

Audi Q7

Todisti, että auto on valtavan paljon enemmän kuin vain auto. Aiheutti kateutta ja nyrpistelyä liikenteessä, varsinkin muissa Audi-kuskeissa.

Volvo V70 Bi-Fuel

Mielenkiintoinen tuttavuus. Valitettavasti liian pieni kaasutankki: auto vaihtoi jo 226 kilometrin jälkeen bensiinille.

Lada Niva

Etenemiskykyinen työkalu metsurihenkisille. Kaikkien kerskamaasturien jälkeen raikkaan arkinen, kuin sirpillä ja vasaralla viimeistelty maastoajokki.

Jaguar X-type Estate 2,2 D

Herrasmiesfarmari, joka viimeistään käännytti minut dieselmoottorien ystäväksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää