Valikko

Saksa rajoittaa saastuttavien autojen ajoa

Saastuttavilla autoilla ei enää saa ajaa keskustaan ilman sakkoja monessa saksalaisessa suurkaupungissa. Vuodenvaihteessa rajoitukset astuivat voimaan Berliinissä, Hannoverissa ja Kölnissä.


Hiukkaspäästöillä ilmaa pilaavilla autoilla ei ole enää asiaa saksalaisten suurkaupunkien keskustaan. Ympäristövyöhykkeiden odotetaan ehkäisevän sairauksia, koska pienhiukkaset ovat merkittävä terveysriski.

Vuodenvaihteesta alkaen Berliinissä, Hannoverissa ja Kölnissä autojen tuulilasin oikeaan alakulmaan on liimattava vihreä, keltainen tai punainen tarra kertomaan hiukkassuodattimen olemassaolosta ja tehokkuudesta.

Bensakäyttöiset ja uusimmalla suodatustekniikalla varustetut dieselautot saavat vihreän tarran vapaan ajon tunnukseksi. Vanhoille dieselautoille annetaan saastuttavuusasteesta riippuen keltainen tai punainen tarra, joka on voimassa 2009 loppuun.

Tarrattomalla autolla, olipa se kuinka uusi ja ympäristöystävällinen tahansa, ei ole asiaa ympäristövyöhykkeelle. Määräyksen rikkomisesta seuraa 40 euron sakko sekä saksalaisille autoilijoille yksi rangaistuspiste liikennerikkomusrekisteriin.

Viranomaiset voivat kieltää ajon myös punaisilla ja keltaisilla tarroilla merkityiltä autoilta, jos ilmanlaatu sitä edellyttää.

Tarra vaaditaan myös ulkomaalaisilta autoilta. Katsastuksia suorittavat korjaamot myyvät niitä 5–19 eurolla. Tarran voi tilata rekisteriotteeseen merkityillä pakokaasutiedoilla ennen matkaa internetin kautta. Myös hotellit auttavat tarran hankinnassa.

Ympäristövyöhyke on merkitty liikennemerkeillä. Berliinissä rajoitukset koskevat kehäradan sisälle jäävää 88 neliökilometrin aluetta, jolla asuu yli miljoona ihmistä. Alueella sijaitsevat useimmat hotellit ja nähtävyydet.

– Eihän tämä ole suuri vaiva, kun ottaa huomioon hyvän tarkoituksen. Autoilijatkin hengittävät mielellään puhdasta ilmaa, sanoo kahdeksan vuotta vanhalla dieselautolla ajeleva berliiniläinen Jürgen Eichler.

Ainoa murhe on huoli siitä, mitä tehdä kulkupelille kahden vuoden kuluttua, jolloin edes keltaisella tarralla ei ole asiaa keskustaan ja kotikadulle.

– Jos kärry pysyy ajokelpoisena, niin ehkäpä asennutan siihen uuden hiukkasuodattimen. Tuleehan se halvemmaksi kuin uusi auto, Eichler tuumii.

Uudet hiukkassuodattimet maksavat asennuksineen 500–1 200 euroa. Saksan valtio avustaa remonttia alentamalla omistajan autoveroa 330 euroa suodattimen hankintavuonna.

Luonnonsuojelujärjestöjen, talouselämän vaikuttajien ja poliitikkojen yhteisen ympäristöjärjestön Deutsche Umwelthilfen mukaan ympäristövyöhykkeet ovat lähteneet hyvin käyntiin.

Vaadittu tarra on kolmella autolla neljästä. Loppuihinkin niiden veikataan ilmestyvän ennen helmikuuta, jolloin poliisi ja pysäköinninvalvojat aloittavat tarrattomien sakottamisen. Tammikuussa tyydytään vain huomauttamaan.

– Päinvastoin kun monet poliitikot ja etujärjestöt väittivät, enemmistö autoilijoista näyttää hyväksyvän rajoitukset mukisematta, sanoo Deutsche Umwelthilfen toiminnanjohtaja Jürgen Resch.

Ympäristövyöhykettä on luonnehdittu valtavaksi harppaukseksi puhtaamman hengitysilman ja terveellisemmän kaupunkiympäristön suuntaan.

– Vilkkaimpien katujen varsilla pienhiukkasista vähenee näillä konsteilla neljännes, kiittelee vasemmistopuoluetta edustava Berliinin osavaltion ympäristöministeri Katrin Lompscher.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    8. 8

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Nordea: Vienti ei riitä nostamaan työllisyyttä hallituksen tavoitteisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää