Eurooppa nousemassa Aasian konttivirran pääimuriksi

Euroopan odotetaan ohittavan Pohjois-Amerikan Aasiasta lähtevien tavaravirtojen merikuljetusten pääteasemana. Talouskasvun hidastuminen leikkaa konttiliikennettä Aasiasta Yhdysvaltoihin, mutta Suezin kanavan laivajonojen arvioidaan yhä kasvavan.
Global Insight -tutkimuslaitoksen arvion mukaan jo viime vuonna konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan ylitti viime vuonna 12 miljoonaa teuta. Teu-yksikkö viittaa kuusi metriä pitkään peruskonttiin.

Aasiasta Yhdysvaltoihin suuntautuvan konttiliikenteen määrä oli laskentatavasta riippuen noin 12-14 miljoonaa teuta, mutta tutkimuslaitos povaa Euroopan ohittavan tänä vuonna tilastoissa Amerikan.

– Euroopan painottuminen on trendinä alkanut jo näkyä. Yhdysvaltain kysyntä hidastuu, mutta alan ennusteissa globaalin konttiliikenteen odotetaan yhä kasvavan noin kymmenen prosentin luokkaa, sanoo erikoistutkija Tapio Karvonen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.

Itämeren konttiliikenteen kasvuodotukset ovat vielä korkeammalla, vaikka maailman suurimmat valtamerialukset eivät täälläpäin seilaakaan. Merenkulkulaitoksen selvityksen mukaan lähivuosikymmeninä Itämeren konttikuljetusten määrä nousee kolminkertaiseksi nykyisestä alle seitsemästä miljoonasta teusta.

Itämeren meriliikenne paisuu, koska vaurastuva Venäjä alkaa imeä kiihtyvällä tahdilla muualla maailmassa tuotettuja tavaroita. Ainakaan lähivuosina aasialaistehtaiden tuotteita ei kannata suuressa mitassa siirtää Venäjälle kiskoilla.

– Merikuljetusten mittakaavaetu on niin massiivinen verrattuna rautatiekuljetuksiin. Kun iso valtamerilaiva pystyy kuljettamaan 10 000 konttia kerralla, niin jokainen voi kuvitella, miten pitkä jono jo yhden laivan tavaramäärästä syntyy kiskoille, kuvailee Karvonen.

Venäjä varautuukin tulevaan rakentamalla jättimäistä konttisatamaa Ust-Lugaan ja Puolassakin suunnitellaan isojen alusten satamaa. Euroopan suurimmat konttisatamat Rotterdam ja Hampuri ovat kuitenkin vastanneet kasvuhaasteisiin lähinnä laajentamalla kontinkäsittelyalueitaan.

– Satamien läpäisykyky ja kapasiteetti alkaa Pohjanmerellä olla jo äärirajoilla. Niiden häiriötilanteiden kesto on alentunut, esimerkiksi kova myrsky tai työntekijöiden lakko voi saada Pohjanmeren satamien logistiikan nopeasti sekaisin, arvioi Karvonen.

Merkkejä kapasiteettiongelmistakin on jo ilmassa, sillä kontteja valtamerialuksista eteenpäin siirtävien syöttöalusten kilpailu laituripaikoista on kiristynyt. Valtamerisatamat ovat alkaneet suosia isokokoisia syöttöaluksia.

– Ja se heijastuu lopulta Suomenkin satamiin, odotettavissa on isompaa kalustoa. Lisäksi meilläkin on alkanut näkyä konttiliikenteen tasapaino-ongelma, sillä satamista lähtevien tyhjien konttien määrä on ollut syksystä asti kasvussa, lisää Karvonen.

Osa Suomeen täysinä tulevista konteista lähtee paluumatkalle tyhjinä, koska metsäteollisuuden vienti on supistunut. Sama epätasapaino on jo pitempään jäytänyt Aasian konttiliikennettä, sillä arviolta yli kolmannes Yhdysvalloista ja Euroopasta palaavista konteista on tyhjiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    3. 3

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    4. 4

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    5. 5

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    8. 8

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    9. 9

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    10. 10

      Kaljarallille on povattu hiipumista, mutta viime vuonna se ei näkynyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää