Valikko

Eurooppa nousemassa Aasian konttivirran pääimuriksi

Euroopan odotetaan ohittavan Pohjois-Amerikan Aasiasta lähtevien tavaravirtojen merikuljetusten pääteasemana. Talouskasvun hidastuminen leikkaa konttiliikennettä Aasiasta Yhdysvaltoihin, mutta Suezin kanavan laivajonojen arvioidaan yhä kasvavan.
Global Insight -tutkimuslaitoksen arvion mukaan jo viime vuonna konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan ylitti viime vuonna 12 miljoonaa teuta. Teu-yksikkö viittaa kuusi metriä pitkään peruskonttiin.

Aasiasta Yhdysvaltoihin suuntautuvan konttiliikenteen määrä oli laskentatavasta riippuen noin 12-14 miljoonaa teuta, mutta tutkimuslaitos povaa Euroopan ohittavan tänä vuonna tilastoissa Amerikan.

– Euroopan painottuminen on trendinä alkanut jo näkyä. Yhdysvaltain kysyntä hidastuu, mutta alan ennusteissa globaalin konttiliikenteen odotetaan yhä kasvavan noin kymmenen prosentin luokkaa, sanoo erikoistutkija Tapio Karvonen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.

Itämeren konttiliikenteen kasvuodotukset ovat vielä korkeammalla, vaikka maailman suurimmat valtamerialukset eivät täälläpäin seilaakaan. Merenkulkulaitoksen selvityksen mukaan lähivuosikymmeninä Itämeren konttikuljetusten määrä nousee kolminkertaiseksi nykyisestä alle seitsemästä miljoonasta teusta.

Itämeren meriliikenne paisuu, koska vaurastuva Venäjä alkaa imeä kiihtyvällä tahdilla muualla maailmassa tuotettuja tavaroita. Ainakaan lähivuosina aasialaistehtaiden tuotteita ei kannata suuressa mitassa siirtää Venäjälle kiskoilla.

– Merikuljetusten mittakaavaetu on niin massiivinen verrattuna rautatiekuljetuksiin. Kun iso valtamerilaiva pystyy kuljettamaan 10 000 konttia kerralla, niin jokainen voi kuvitella, miten pitkä jono jo yhden laivan tavaramäärästä syntyy kiskoille, kuvailee Karvonen.

Venäjä varautuukin tulevaan rakentamalla jättimäistä konttisatamaa Ust-Lugaan ja Puolassakin suunnitellaan isojen alusten satamaa. Euroopan suurimmat konttisatamat Rotterdam ja Hampuri ovat kuitenkin vastanneet kasvuhaasteisiin lähinnä laajentamalla kontinkäsittelyalueitaan.

– Satamien läpäisykyky ja kapasiteetti alkaa Pohjanmerellä olla jo äärirajoilla. Niiden häiriötilanteiden kesto on alentunut, esimerkiksi kova myrsky tai työntekijöiden lakko voi saada Pohjanmeren satamien logistiikan nopeasti sekaisin, arvioi Karvonen.

Merkkejä kapasiteettiongelmistakin on jo ilmassa, sillä kontteja valtamerialuksista eteenpäin siirtävien syöttöalusten kilpailu laituripaikoista on kiristynyt. Valtamerisatamat ovat alkaneet suosia isokokoisia syöttöaluksia.

– Ja se heijastuu lopulta Suomenkin satamiin, odotettavissa on isompaa kalustoa. Lisäksi meilläkin on alkanut näkyä konttiliikenteen tasapaino-ongelma, sillä satamista lähtevien tyhjien konttien määrä on ollut syksystä asti kasvussa, lisää Karvonen.

Osa Suomeen täysinä tulevista konteista lähtee paluumatkalle tyhjinä, koska metsäteollisuuden vienti on supistunut. Sama epätasapaino on jo pitempään jäytänyt Aasian konttiliikennettä, sillä arviolta yli kolmannes Yhdysvalloista ja Euroopasta palaavista konteista on tyhjiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää