Valikko

Finnair suitsii myöhästymisiä lisähuolloilla

Toimitusjohtaja Jukka Hienonen suunnittelee lentokoneisiin tiheämpiä huoltovälejä ja lisää etukäteistsekkauksia, jotta myöhästymiset saataisiin kuriin.
Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen koko aamupäivä on mennyt lentoyhtiön viimeaikaisten myöhästelyjen selvittelyyn.

Hienonen palasi varhain aamulla lomaltaan Thaimaasta.

– Tulin Finnairin lennolla. Se oli 10–15 minuuttia etuajassa. Kyllä meillä suurin osa lennoista kulkee edelleen aikataulussa.

Hienonen myöntää, että myöhästymisiä on sattunut viime aikoina harmittavan paljon. Hän oikoo samalla julkisuudessa olleita tietoja, joiden mukaan Finnair kärsii mekaanikkopulasta.

– Vaikka meillä olisi sata tai 300 ukkoa enemmän kuin nykyisin, tilanne ei olisi yhtään sen parempi. Minkäs me voimme, jos joku ajaa lentokentällä autolla koneen siipeen tai sylinteri menee rikki.

Yhtä hokkus pokkus –temppua ei Hienosen mukaan ole tilanteen ratkaisemiseksi. Kaikki viimeaikaiset myöhästelyt ovat johtuneet erilaisista tekijöistä.

Parantamisen varaa voi Hienosen mielestä olla lentokoneiden huolloissa.

Finnair on maailman lentoyhtiöistä tehokkain kaluston käyttäjä. Sen koneet ovat ilmassa vuorokaudessa keskimäärin 14,5 tuntia. Koneiden huoltoväli on kerran kahdessa viikossa.

– Meidän pitää selvittää, pitäisikö koneiden huoltovälejä tihentää. Se sitten vaikuttaa muuhun aikataulusuunnitteluun. Voisimme myös lisätä koneiden ennakkotsekkauksia.

Poissa laskuista on Hienosen mukaan se, että Finnair hankkisi itselleen erillisen varakoneen mahdollisia myöhästelyjä varten. Tiukassa kilpailutilanteessa millään yhtiöllä ei ole varaa seisottaa pahan päivän varalta noin 50 miljoonan euron arvoista konetta.

Finnair ei myöskään muuta nykyistä Suomi-keskeistä huoltokäytäntöään.

Lentoyhtiö ei aio perustaa eksoottisille lentokentille omia varaosavarastojaan. Finnair kuljettaa myös tulevaisuudessa varaosat ja mekaanikot Helsinki-Vantaan kentältä ulkomaille koneita korjaamaan.

Huollon tasosta Hienonen ei myöskään aio tinkiä.

– Kiusaus voisi olla tässä suuri, mutta se ei kuulu meillä kulttuuriin. Yhtään lentoa ei meillä tehdä vikaantuneella koneella eikä huoltotyötä jätetä kesken. Ei, vaikka hintana olisi se, että 300 ihmistä joutuu odottamaan lentoa 12 tuntia.

Lentojen myöhästely kuuluu Hienosen mukaan nykyajan verkostoituneeseen ilmailubisnekseen.

– Ihmiset muistelevat vanhoja aikoja, jolloin ei ollut näin paljon viivästyksiä. Mutta pitää muistaa, että silloin Finnairin lennot olivat yhdestä pisteestä toiseen tapahtuvia lentoja. Nyt lennot ovat riippuvaisia muista lennoista ja jatkoyhteyksistä. Jos joku kone myöhästyy, se vaikuttaa dominoteorian tavoin muihin lentoihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää