Finnair suitsii myöhästymisiä lisähuolloilla

Toimitusjohtaja Jukka Hienonen suunnittelee lentokoneisiin tiheämpiä huoltovälejä ja lisää etukäteistsekkauksia, jotta myöhästymiset saataisiin kuriin.
Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen koko aamupäivä on mennyt lentoyhtiön viimeaikaisten myöhästelyjen selvittelyyn.

Hienonen palasi varhain aamulla lomaltaan Thaimaasta.

– Tulin Finnairin lennolla. Se oli 10–15 minuuttia etuajassa. Kyllä meillä suurin osa lennoista kulkee edelleen aikataulussa.

Hienonen myöntää, että myöhästymisiä on sattunut viime aikoina harmittavan paljon. Hän oikoo samalla julkisuudessa olleita tietoja, joiden mukaan Finnair kärsii mekaanikkopulasta.

– Vaikka meillä olisi sata tai 300 ukkoa enemmän kuin nykyisin, tilanne ei olisi yhtään sen parempi. Minkäs me voimme, jos joku ajaa lentokentällä autolla koneen siipeen tai sylinteri menee rikki.

Yhtä hokkus pokkus –temppua ei Hienosen mukaan ole tilanteen ratkaisemiseksi. Kaikki viimeaikaiset myöhästelyt ovat johtuneet erilaisista tekijöistä.

Parantamisen varaa voi Hienosen mielestä olla lentokoneiden huolloissa.

Finnair on maailman lentoyhtiöistä tehokkain kaluston käyttäjä. Sen koneet ovat ilmassa vuorokaudessa keskimäärin 14,5 tuntia. Koneiden huoltoväli on kerran kahdessa viikossa.

– Meidän pitää selvittää, pitäisikö koneiden huoltovälejä tihentää. Se sitten vaikuttaa muuhun aikataulusuunnitteluun. Voisimme myös lisätä koneiden ennakkotsekkauksia.

Poissa laskuista on Hienosen mukaan se, että Finnair hankkisi itselleen erillisen varakoneen mahdollisia myöhästelyjä varten. Tiukassa kilpailutilanteessa millään yhtiöllä ei ole varaa seisottaa pahan päivän varalta noin 50 miljoonan euron arvoista konetta.

Finnair ei myöskään muuta nykyistä Suomi-keskeistä huoltokäytäntöään.

Lentoyhtiö ei aio perustaa eksoottisille lentokentille omia varaosavarastojaan. Finnair kuljettaa myös tulevaisuudessa varaosat ja mekaanikot Helsinki-Vantaan kentältä ulkomaille koneita korjaamaan.

Huollon tasosta Hienonen ei myöskään aio tinkiä.

– Kiusaus voisi olla tässä suuri, mutta se ei kuulu meillä kulttuuriin. Yhtään lentoa ei meillä tehdä vikaantuneella koneella eikä huoltotyötä jätetä kesken. Ei, vaikka hintana olisi se, että 300 ihmistä joutuu odottamaan lentoa 12 tuntia.

Lentojen myöhästely kuuluu Hienosen mukaan nykyajan verkostoituneeseen ilmailubisnekseen.

– Ihmiset muistelevat vanhoja aikoja, jolloin ei ollut näin paljon viivästyksiä. Mutta pitää muistaa, että silloin Finnairin lennot olivat yhdestä pisteestä toiseen tapahtuvia lentoja. Nyt lennot ovat riippuvaisia muista lennoista ja jatkoyhteyksistä. Jos joku kone myöhästyy, se vaikuttaa dominoteorian tavoin muihin lentoihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    7. 7

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää