Valikko

Kanta-asiakasohjelmat ovat miljardibisnes

Suomalaisyritysten kanta-asiakasohjelmissa liikkuu vuositasolla yli miljardi euroa, kertoo konsulttiyhtiö Vectian tuore tutkimus. Valtaosa ohjelmista keskittyy asiakkaiden rahalliseen palkitsemiseen volyymin perusteella.
Tutkimuksen vastaajista 59 prosenttia ennakoi, että asiakasohjelmien kustannukset nousevat edelleen palkitsemiskustannusten ja jäsenmäärän nousun sekä tietojärjestelmä- ja hallintokulujen vuoksi.

Puolet tutkimuksen vastaajista ilmoitti, että 60 prosenttia niiden ostoksista tehdään asiakasohjelman piirissä. Näin ollen voidaan sanoa, että asiakasohjelmat tuottavat suomalaisille yrityksille vuosittain miljardeittain liikevaihtoa.

Tutkimus kertoo myös, että vaikka yritysjohto pitää asiakasohjelmia tärkeänä strategisena työkaluna, ohjelmat ovat yhä ensisijaisesti markkinointiosaajien vastuulla. Asiakastietoa hyödynnetään lähinnä markkinoinnin ja viestinnän tarpeissa sekä tarjooman kehittämisessä. Vain alle puolet tutkimukseen vastanneista yrityksistä ilmoitti, että asiakastietoa käytetään liiketoiminnan ohjauksen välineenä.

Yksi asiakasohjelmien tärkeimmistä tavoitteista on avainasiakkaiden sitouttaminen.

– Yhden avainasiakkaan menettäminen saattaa toimialasta riippuen edellyttää 10–40 satunnaisasiakkaan löytämistä, jotta sama katetaso säilytetään, Vectian partner Mika Rytkönen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Asiakasohjelmien tärkeimpinä kilpailuetuina vastaajat pitivät merkityksellisyyttä ja selkeyttä. Lähes 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että palkitsemismalli on asiakkaan kannalta mielenkiintoinen, ja yli 90 prosenttia koki ohjelman konkretisoivan yrityksen brändiä ja asiakaslupausta. Silti yli 80 prosenttia ohjelmista keskittyy asiakkaiden rahalliseen palkitsemiseen volyymin perusteella, ei esimerkiksi paremman palvelutason tuottamiseen avainasiakkaille.

Tutkimuksen tekijät kysyvätkin, ovatko eri yritysten kanta-asiakasohjelmat asiakkaiden silmissä riittävän erilaisia.

– Yritysten kannattaisi rohkeasti määritellä oma hyvä asiakkaansa ja erilaistaa asiakasohjelmansa sen pohjalta. Ostojen kokonaismäärän lisäksi on hyvä arvioida vähintäänkin kannattavuutta, sitoutumista ja ostoskorien sisältöä, Rytkönen sanoo.

Hyvän asiakkaan määritelmää voisi Rytkösen mielestä hyödyntää myös palkitsemismallissa, jolloin ei enää palkittaisi vain volyymistä ja kaikkia samalla tavalla.

Vectia toteutti tutkimuksen marraskuussa 2007. Siihen osallistui 28 suomalaista eri toimialoilla toimivaa yritystä. Tutkimus kattoi lähes kaikki maan merkittävimmät asiakasohjelmat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    9. 9

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää