Valikko

Kunnon käkätys kohentaa terveyttä

Terveyden edistämisen ei tarvitse olla pelkkää salaattia ja lenkkeilyä. Parempaa terveyttä voi tavoitella myös pitämällä hauskaa ja nauramalla. Hyvä nauru rentouttaa, poistaa stressiä, treenaa vatsalihaksia ja parantaa verenkiertoa.


Kiireistä ihmistä ei Suomen talvikaamoksessa välttämättä kuitenkaan naurata tarpeeksi. Mutta ei hätää, nauramista voi harrastaa naurujoogassa.

Suomessa toimii jo toistasataa koulutettua nauruohjaajaa, joita voi tilata naurattamaan ihmisiä. Anu Saari on yksi heistä. Hän on myös Suomen Nauru ry:n puheenjohtaja.

Saari vakuuttaa, että naurujooga puolustaa paikkaansa tavallisen joogan, pilateksen ja muiden muotilajien joukossa.

– Tähän on helpompi tulla, jos kroppa ei ole kunnossa tai on vaikka ylipainoa. Naurujooga vaikuttaa myös tunteisiin tehokkaammin kuin perinteinen liikunta. Tästä tulee parempi mieli.

Naurujoogassa ei tehdä joogaliikkeitä, joten sikäli se ei ole fyysisesti vaativaa. Pitkään nauraminen on kuitenkin yllättävän rankkaa, minkä huomaa vatsalihasten aristuksena tunnin jälkeen.

Saaren naurujoogatunnilla kuvitellaan mielikuvaharjoitusten avulla erilaisia arkipäivän tilanteita, joissa voisi räjähtää nauramaan. Yksinään kadulla voi käkättää täysillä, kun pitää mykkää kännykkää korvallaan. Työpaikan vessassa voi hirnua äänetöntä naurua. Kaupassa voi nauraa laskun loppusummalle ja näyttää naurettavaa kuittia muillekin.

Leikkiin lähdetään tekonaurun kautta. Ohjaajan päästäessä naurunsa valloilleen ensimmäinen porukasta repeää ja nauru tarttuu muihinkin. Välillä vedetään syvään henkeä ja vaihdetaan harjoitusta.

Tunti päättyy vaakatasoon lattialle vapaan naurun osioon ja loppurentoutukseen.

Naurujoogaan ensi kertaa osallistuneet ryhmäläiset yllättyvät siitä, että tunnilla alkaa oikeasti naurattaa.

Saari vakuuttaa, ettei tunti mene pilalle, vaikka kaikkia ei naurattaisikaan. Toisten naurun kuunteleminenkin voi tehdä hyvää. Nauraminen vapauttaa myös muita tunteita ja itkukin saattaa tirahtaa.

Naurun tutkimus psykologiassa on jäänyt useimpien muiden positiivisten asioiden lailla vähäiseen rooliin.

Tutkimustuloksia on siitä, että nauru vähentää stressiä, ahdistusta ja aggressiivisuutta, kertoo psykologian professori Markku Ojanen Tampereen yliopistosta. Lisäksi nauru voi vähentää kipua, alentaa verenpainetta ja lisätä jopa vastustuskykyä.

– Naurun puuttumisella elämästä on varmasti kielteisiä vaikutuksia. Masentuneethan eivät naura, Ojanen pohtii.

Naurujoogaan Ojanen suhtautuu kannustavasti.

Terveyden edistämisen ei tarvitse olla pelkkää salaattia, lenkkeilyä ja tupakoimattomuutta. Parempaa terveyttä voi tavoitella myös pitämällä hauskaa ja nauramalla.

Kunnon nauru rentouttaa tehokkaasti, poistaa stressiä, treenaa vatsalihaksia ja parantaa verenkiertoa.

– Sen uskallan sanoa, että ei siitä mitään haittaa voi kenellekään olla. Voi siitä hyvinkin olla hyötyä. Hetkellistä mielihyvää pitäisi muutenkin arvostaa paljon enemmän!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää