Valikko

Ceauşescun suosikkimerkki pääsee Suomen teille

Markkinaosuutensa menettänyt Renault yrittää Suomessa jaloilleen romanialaisen halpa-auton Dacian avulla. Tehdas tuo nyt Renaultitkin maahan itse, koska entinen maahantuoja Volvo päästi myynnin lässähtämään.


Renaultin markkinaosuus putosi Suomen autokaupassa viime vuonna noin 1,5 prosenttiin, kun se edellisvuonna oli pysynyt 6 prosentin paremmalla puolella.

Yhtiön mukaan selkeimpänä romahduksen syynä oli liian pitkään kestänyt maahantuojan vaihto.

Tehdas irtisanoi kesällä pohjoismaisen tuontisopimuksensa Volvon kanssa, ja päätti ryhtyä vuoden 2008 alusta maahantuomaan Renaultia itse. Ruotsalaismerkin edustajien yhteistyömotivaatio lopahti kaikkialla Pohjolassa.

– Viimeiset kuukaudet Volvo-avioliittoamme olivat kyllä erittäin vaikeita. Heillä ei ollut ymmärrettävästi halua edistää myyntiämme, sanoo uutta Renault Nordic-maahantuontiyhtiötä johtava Alain Margaritopol.

Myös malliston ilme ehti hieman ikääntyä ennen uuden Lagunan ilmestymistä.

Ranskalaisyhtiön johto käväisi tänään keskiviikkona Suomessa esittelemässä uuden nousun keinoja.

Yhtiö suunnittelee myyvänsä Pohjoismaissa ensi vuonna jo 45 000 uutta autoa, lähes tuplaten sen mitä viime vuonna.

Renault myöntää, että massamarkkinoiden takaisinvaltaus onnistuu nopeimmin korealaismerkkien tapaan hintoja laskemalla.

Koska ranskalaismallien hinnasta ei voi juuri niistää, yhtiö tuo nyt alunperin Itä-Euroopan vähävaraisille kuluttajille suunnatun Dacia Loganin myös Pohjolaan.

Romaniassa valmistettu halpa-auto on kuulemma saatu viilattua pohjoismaiseenkin makuun sopivaksi.

– Nykyisen Dacia-mallin kanssa olemme viimeinkin päässeet sellaiseen muotokieleen, mitä tavoittelimme, kertoo Renault Europea johtava Marie-Christine Caubot.

Dacia Loganin kolme versiota tulevat Suomeen syyskuussa. Keski-Euroopassa autoa on myyty noin 7000 eurolla, joten meillä malliston lähtöhinta kivunnee yli 10 000 euroon.

– Euroopassa Daciaa on kannattanut markkinoida heille, jotka muuten ostaisivat uudehkon käytetyn auton, luonnehtii Suomen Renaultin toimitusjohtaja Timo Lehtonen.

Renaultilaisten onneksi harvalla suomalaisella on omakohtaisia muistikuvia vanhasta Daciasta, wartburgien ja polski-fiatien aikalaisesta.

Kommunistisen Romanian valtionmerkkiä ja diktaattori Nicolae Ceauşescun lempibrändiä Daciaa ei 1970-luvulla tuotu Suomeen kuin yksittäiskappaleita, koska yhtiön autojen laatua pidettiin jopa itäblokin tuotteiksi harvinaisen kehnona.

– En usko, että Suomessa Daciaan liittyisi erityisiä ennakkoasenteita, arvelee Lehtonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    4. 4

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Ekonomisti: EKP:n kaksijakoinen päätös viestii suunnan kääntymisestä

    9. 9

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää