Ceauşescun suosikkimerkki pääsee Suomen teille

Markkinaosuutensa menettänyt Renault yrittää Suomessa jaloilleen romanialaisen halpa-auton Dacian avulla. Tehdas tuo nyt Renaultitkin maahan itse, koska entinen maahantuoja Volvo päästi myynnin lässähtämään.


Renaultin markkinaosuus putosi Suomen autokaupassa viime vuonna noin 1,5 prosenttiin, kun se edellisvuonna oli pysynyt 6 prosentin paremmalla puolella.

Yhtiön mukaan selkeimpänä romahduksen syynä oli liian pitkään kestänyt maahantuojan vaihto.

Tehdas irtisanoi kesällä pohjoismaisen tuontisopimuksensa Volvon kanssa, ja päätti ryhtyä vuoden 2008 alusta maahantuomaan Renaultia itse. Ruotsalaismerkin edustajien yhteistyömotivaatio lopahti kaikkialla Pohjolassa.

– Viimeiset kuukaudet Volvo-avioliittoamme olivat kyllä erittäin vaikeita. Heillä ei ollut ymmärrettävästi halua edistää myyntiämme, sanoo uutta Renault Nordic-maahantuontiyhtiötä johtava Alain Margaritopol.

Myös malliston ilme ehti hieman ikääntyä ennen uuden Lagunan ilmestymistä.

Ranskalaisyhtiön johto käväisi tänään keskiviikkona Suomessa esittelemässä uuden nousun keinoja.

Yhtiö suunnittelee myyvänsä Pohjoismaissa ensi vuonna jo 45 000 uutta autoa, lähes tuplaten sen mitä viime vuonna.

Renault myöntää, että massamarkkinoiden takaisinvaltaus onnistuu nopeimmin korealaismerkkien tapaan hintoja laskemalla.

Koska ranskalaismallien hinnasta ei voi juuri niistää, yhtiö tuo nyt alunperin Itä-Euroopan vähävaraisille kuluttajille suunnatun Dacia Loganin myös Pohjolaan.

Romaniassa valmistettu halpa-auto on kuulemma saatu viilattua pohjoismaiseenkin makuun sopivaksi.

– Nykyisen Dacia-mallin kanssa olemme viimeinkin päässeet sellaiseen muotokieleen, mitä tavoittelimme, kertoo Renault Europea johtava Marie-Christine Caubot.

Dacia Loganin kolme versiota tulevat Suomeen syyskuussa. Keski-Euroopassa autoa on myyty noin 7000 eurolla, joten meillä malliston lähtöhinta kivunnee yli 10 000 euroon.

– Euroopassa Daciaa on kannattanut markkinoida heille, jotka muuten ostaisivat uudehkon käytetyn auton, luonnehtii Suomen Renaultin toimitusjohtaja Timo Lehtonen.

Renaultilaisten onneksi harvalla suomalaisella on omakohtaisia muistikuvia vanhasta Daciasta, wartburgien ja polski-fiatien aikalaisesta.

Kommunistisen Romanian valtionmerkkiä ja diktaattori Nicolae Ceauşescun lempibrändiä Daciaa ei 1970-luvulla tuotu Suomeen kuin yksittäiskappaleita, koska yhtiön autojen laatua pidettiin jopa itäblokin tuotteiksi harvinaisen kehnona.

– En usko, että Suomessa Daciaan liittyisi erityisiä ennakkoasenteita, arvelee Lehtonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    4. 4

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    5. 5

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    6. 6

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    7. 7

      Moni jättää edelleen turvavyön kiinnittämättä – tai hutiloi

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää