Valikko

Miljardiristeilijät myöhästyvät

Alihankkijoiden mukaan Akerin saamat miljarditilaukset ovat ajautumassa suuriin vaikeuksiin. Lisäksi pelko uusien tilausten puutteesta kasvaa.
Akerin Genesis-jättiristelijöiden valmistumisaikataulut ovat uhattuna jo nyt, vaikka työt ovat vasta alkuvaiheessa.

Vasta kuluneella viikolla ilmeni, että Tallink Galaxyn toimitus viivästyy kolme kuukautta. Jättimäiset Genesis-alukset ovat kaksi kertaa Galaxyn kokoisia aluksia, joiden viivästymissakko yhdeltä viikolta liikkuu miljoonissa euroissa.

Alihankkijoita kismittää, että Aker kaataa julkisuudessa ongelmat kumppaneiden niskoille. Alihankkijoiden mielestä ongelmat ovat Akerin omassa päässä.

Tehokkuutta tavoitteleva yhtiö ei saa toimitettua suunnitelmiaan ajoissa kumppaneille ja heikko suunnittelu sotkee projektit täydellisesti.

Lisäksi näyttää ilmeiseltä, että ensimmäisen Genesiksen suunnittelussa tehdyt virheet siirtyvät automaattisesti sisaralukseen Genesis kakkoseen. Laivat on tarkoitus luovuttaa asiakkaalle vuoden välein, minkä takia monet kakkoslaivan hankkeet ovat käynnissä samaan aikaan ensimmäisen kanssa.

Kun Yrjö Julin nousi Masa-Yardsin toimitusjohtajaksi, aikoi hän parantaa yhteistyötä alihankkijoiden kanssa. Julin sanoi tuolloin Taloussanomissa, että kumppanit pitää ottaa mukaan hankkeisiin jo tarjousvaiheessa. Julinin mukaan alihankkijat hinnoittelevat Masalle hankalan työmaan lisän, koska Masa ei hoida riittävän hyvin yhteistyötä.

Alihankkijat uskovatkin, että nykyisen Akerin ylin johto ymmärtää tilanteen. Mutta silti mikään ei ole mennyt hyvään suuntaan. Kumppanit eivät saa suunnitelmia ajoissa, asioita tehdään väärässä järjestyksessä ja sieltä sun täältä puuttuu tavaraa.

Genesis-projektin ongelmat näkyvät jo nyt suomalaisten alihankkijoiden mukaan siinä, että laivan suurlohkot eivät valmistu kokonaan ajoissa.

Lohkot ovat 600 tonnia painavia perusrakenteita, joita ei pitäisi nostaa laivaan ennen kuin ne on varusteltu tarvittavilla komponenteilla. Kaikki komponentit eivät ole kuitenkaan valmistuneet, koska tieto ei ole kulkenut suunnittelijoiden ja alihankkijoiden välillä.

Kun suurlohkot nostetaan keskeneräisesti varusteltuina laivaan, joutuvat alihankkijat tekemään varustelutöitä runkovalmiissa laivassa. Se puolestaan on hidasta, hankalaa ja joissakin tapauksissa lähes mahdotonta.

Viivästyminen on johtanut siihen, että monet alihankkijat eivät ole päässeet tekemään asioita ajoissa. Odottelun jälkeen samat alihankkijat joutuvat tekemään töitä läpi vuorokauden ja viikonloppuisinkin. Se taas aiheuttaa alihankkijoille lisäkustannuksia, joiden jakamisesta telakka ei haluaa keskustella.

Osa alihankkijoista on puolestaan saanut niskaansa varastointiongelman. Esimerkiksi ajoissa valmiiksi tehtyjä hyttimoduuleja seisoo mitä ihmeellisimmissä paikoissa kuten parkkipaikoilla Piikkiössä ja Paimiossa. Yhteen jättilaivaan tarvitaan noin 2 600 hyttimoduulia.

Alihankkijoiden mukaan on suuri riski, että talvi-ilmassa seisovien moduulien puumateriaalit ja laminaatit alkavat irtoilla. Se taas ei näytä hyvältä luksusristeilijässä.

Alihankkijat ovat aiemmin esittäneet Akerille, että suurta hanketta varten tarvittaisiin telakka-alueelle isoja puskurivarastoja. Aker ei ole niitä tehnyt. Osa alihankkijoista on laajentanut kapasiteettia, mutta uusia lisäinvestointeja ei uskalleta tehdä. Uusien tilausten tuleminen on liian epävarmaa.

Alihankkijoilla on hyvä syy olla huolissaan tulevaisuudesta, sillä viime vuonna uusia tilauksia ei enää tullut Akerille parin edellisvuoden tahtiin.

Tilausten hiipuminen ei sinänsä ole ihmeellistä, sillä edellisvuosina tilauksia tuli ennätystahtiin eivätkä varustamot voi tilata jättiristeilijöitä joka kuukausi.

USA:n heikko talous antaa kuitenkin syyn pelätä, että amerikkalaisvarustamojen investointeihin voi tulla reilu tauko. Dollari on heikko ja amerikkalaiskuluttajien risteilyinto voi olla vähissä. Aiemmin risteilijät oli tehty rikkaille ihmisille, joilla on varaa matkustaa jopa lama-aikana. Uudet risteilijät ovat massatuotteita, joilla seilaa suurten asuntolainojen kanssa painiskeleva keskiluokka.

Viimeinen nyt tekeillä olevista risteilijöistä valmistuu vuonna 2010. Monella alihankkijalla työt loppuvat jo ensi vuonna ja suunnittelupuolella tekeminen alkaa olla vähissä kesälomien jälkeen.

Alihankkijat arvioivatkin, että koko toimialalla tulee hiljaisia hetkiä, ellei uusia tilauksia julkisteta lähikuukausina.

Nyt tehtävien alusten sisaralus ehtisi vielä tuotantoon niin, että alalle ei tulisi kuoppaa. Täysin uudenkaltaisen laivan suunnittelu on niin pitkä tapahtuma, että rakennustyöt eivät välttämättä käynnisty vuonna 2010.

Tilanne koettelee sekä alihankkijoiden että Akerin kannattavuutta. Viime vuonna yksi suuri alihankkija kaatui ja toinen ajautui yrityssaneeraukseen. Kolmas on syytteessä talousrikoksista, joihin osaltaan vaikuttavat varmasti alan kovat kustannuspaineet.

Suurin taakka tulee varmasti Akerille. Metallit ja monet muut kustannukset ovat kallistuneet rajusti kauppojen tekemisen jälkeen. Katteiden kapeneminen pakottaa painamaan kustannuksia joka paikasta. Tämä on osasyy siihen, että telakalla on tiettävästi noin 1 500 ulkomaista työntekijää, joista osa tulee Tunisiasta asti.

Aker ei kommentoinut tietoja viivästymisestä Taloussanomien verkkopalvelulle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Finnairin matkustajamäärä kasvoi marraskuussa – perutut lennot supistivat Amerikan-liikennettä

    9. 9

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    10. 10

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää