Lisähinta vihreistä laitteista ei pelota it-johtajia

Kaikkiaan 82 prosenttia Euroopan tietohallintojohtajista olisi valmiita maksamaan pienen lisähinnan laitteen energiatehokkuudesta, ilmenee Lenovon ja AMD:n teettämästä tutkimuksesta.


Tulos heijastaa yleistä käsitystä vihreämpien ratkaisujen kalleudesta ja toisaalta kasvavasta halukkuudesta ottaa käyttöön energiatehokkaampaa teknologiaa.

Tutkimuksen mukaan ympäristöä vähemmän kuormittavista ratkaisuista on tullut kriittinen tekijä liiketoiminnan menestyksen kannalta. Kuitenkin peräti 72 prosenttia vastaajista ei tiennyt energiatehokkaisiin tuotteisiin liittyvistä eduista ja lainsäädännöstä. Brittiläisistä vastaajista tietämättömiä oli 53 prosenttia, ranskalaisista 77 prosenttia ja saksalaisista 85 prosenttia.

60 prosentilla kyselyyn vastanneista ei ole käytössään energiatehokkaita tai EPEAT (elektronisten laitteiden arviointityökalu) -listattuja tietokoneita. Kuitenkin saksalaisista peräti puolella oli jo käytössään energiatehokkaiksi luokitellut tietokoneet.

Brittiläisistä vastaajista 65 prosentilla ei ollut energiatehokkaiksi luokiteltuja tietokoneita ja ranskalaisista 66 prosentilla. Tämä selittyy osin sillä, että EPEAT-luokitus tuli vasta kesäkuussa 2006. Monissa yrityksissä yli kolme vuotta vanhat tietokoneet menevät pian vaihtoon.

Kyselyyn vastanneiden tuli arvioida mikä on tärkein tietokoneen hankintapäätökseen vaikuttava ominaisuus. Vaihtoehtoja olivat toiminnallisuus, hinta, ulkonäkö, tuotemerkki ja energiatehokkuus. Kaikkien vastaajien kesken tärkeimmiksi nousivat toiminnallisuus (47%), hinta (29%) ja energiatehokkuus (9%). Brittiläisistä energiatehokkuuden nimesi tärkeimmäksi ominaisuudeksi 4 prosenttia vastaajista, ranskalaisista 14 prosenttia ja saksalaisista 9 prosenttia.

Brittiläisistä vastaajista 53 prosenttia piti toiminnallisuutta ja 31 prosenttia hintaa merkittävimpinä ominaisuuksina. Sen sijaan tuotemerkkiä piti tärkeimpänä vain 6 prosenttia ja ulkonäköä 5 prosenttia vastaajista. Ranskalaiset ovat hieman uskollisempia tuotemerkeille (11%) ja välittävät myös tuotteen ulkonäöstä (9%). Toiminnallisuus (34%) ja hinta (32%) saivat melkein yhtä paljon kannatusta ranskalaisten vastaajien keskuudessa. Saksalaiset arvostavat selkeästi eniten toiminallisuutta (54%) ja toiseksi tärkein ominaisuus oli hinta (24%). Ulkonäköä piti tärkeimpänä ominaisuutena 10 prosenttia ja tuotemerkkiä vain 3 prosenttia saksalaisista vastaajista.

Red Shift toteutti tutkimuksen Lenovon ja AMD:n toimeksiannosta tammikuun 2008 aikana. Kyselyyn vastasi yli 600 tietohallintojohtajaa Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta. Tutkimukseen valittiin yrityksiä, jotka työllistävät 500-2500 henkeä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää