Valikko

Hääpari astuu alttarille brändi edellä

Suomalaispariskunta vastasi myöntävästi monikansallisen design-projektin kosintaan.


Avioliiton satamaan ei saavuta välttämättä kaksistaan. Nyt alttarille mielivät mukaan myös designerit ja muotibrändit.

Kun suomalaiset internet-vaikuttajat Jyri Engeström ja Ulla-Maaria Mutanen menevät naimisiin 29. helmikuuta, muotimaailma on tiiviisti läsnä. Japanilainen Issey Miyake tekee pariskunnalle hääasut, kengät ovat espanjalaiselta Camperilta ja sormuksista vastaa suomalainen Ilkka Suppanen.

Engeströmin ja Mutasen häät ovat osa It's a beautiful day -designseminaarista ponnistanutta konseptia.

Jyväskylässä pidetyssä seminaarissa muotibrändi Issey Miyaken taiteellinen johtaja Dai Fujiwara lupasi suunnitella hääasut suomalaiselle pariskunnalle. Samalla hän rohkaisi seminaarin muita suunnittelijoita osallistumaan teemahäihin omalla panoksellaan.

Syntyi managerointifirman koordinoima projekti, jonka tarkoituksena on kokeilla uudenlaisia yhteistyökuvioita. Sekä tietenkin kalastella julkisuutta.

Design-ammattilaiset ideoivat teemahäät, ja Huippu Design Management etsi sopivan parin toteuttamaan niitä. Laura Sarvilinna päätyi tuttavapariskuntaansa, joka oli suunnittelemassa muuttoa San Franciscoon.

– Häät tulivat meille sopivaan hetkeen ja kuulostivat mielenkiintoiselle mahdollisuudelle, sanoo Engeström, joka kuuluu Googlelle myydyn mikrobloggauspalvelu Jaikun perustajiin.

Engeströmin mukaan pariskunta oli puhunut häistä, mutta tarvitsi niiden toteuttamiseen ulkopuolisen sysäyksen.

Projektiin osallistuva suunnittelija vakuuttaa tyytyväisyyttään.

– Tässä on haluttu kokeilla uutta tapaa tuoda näkyvyyttä suunnittelijoille, häiden logosta ja kuvituksesta vastaava Aimo Katajamäki sanoo.

Sekä Katajamäki että Sarvilinna haluavat korostaa, ettei kyseessä ole häiden sponsorointi, vaan hankkeessa on edetty suunnittelijoiden tahdissa.

– Ei tätä olisi lähdetty tekemään jollekin julkkispariskunnalle, Sarvilinna sanoo ja puhuu mieluummin suunnittelijoiden antamasta lahjasta.

Tarkoituksena on kuitenkin "ilmiön" synnyttäminen.

– Totta kai tässä on tarkoituksena saavuttaa mediajulkisuutta, Sarvilinna sanoo.

Mutta meneekö brändien näkyvyys häissä jo liian pitkälle?

Muotitalo IVANAhelsingin Pirjo Suhonen sanoo yhtiön vierastavan yleisellä tasolla häiden yltiöpäistä brändäämistä.

– Totta kai nykymaailmassa kaikki on brändätty ja brändit ovat läsnä häissäkin, Suhonen sanoo.

Suhonen toivoisi kuitenkin aloitteen tulevan pikemminkin hääparin kuin suunnittelijoiden puolelta. Se, että hääpari lähtee toteuttamaan suunnittelijoiden luomaa konseptia, kuulostaa Suhosesta vieraalta.

Vaikka brändihääprojektin tekijät vakuuttavat tyytyväisyyttään hankkeeseen, moni suhtautuu varovaisesti konseptin monistamiseen.

Sarvilinna pitää hankkeen toistamista toisen hääparin ja uusien suunnittelijoiden kanssa mahdollisena. Se kuitenkin edellyttäisi paljon muutoksia.

– Tällaisen projektin täytyy syntyä spontaanisti, jotta se säilyy sympaattisena, Sarvilinna sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää