Hääpari astuu alttarille brändi edellä

Suomalaispariskunta vastasi myöntävästi monikansallisen design-projektin kosintaan.


Avioliiton satamaan ei saavuta välttämättä kaksistaan. Nyt alttarille mielivät mukaan myös designerit ja muotibrändit.

Kun suomalaiset internet-vaikuttajat Jyri Engeström ja Ulla-Maaria Mutanen menevät naimisiin 29. helmikuuta, muotimaailma on tiiviisti läsnä. Japanilainen Issey Miyake tekee pariskunnalle hääasut, kengät ovat espanjalaiselta Camperilta ja sormuksista vastaa suomalainen Ilkka Suppanen.

Engeströmin ja Mutasen häät ovat osa It's a beautiful day -designseminaarista ponnistanutta konseptia.

Jyväskylässä pidetyssä seminaarissa muotibrändi Issey Miyaken taiteellinen johtaja Dai Fujiwara lupasi suunnitella hääasut suomalaiselle pariskunnalle. Samalla hän rohkaisi seminaarin muita suunnittelijoita osallistumaan teemahäihin omalla panoksellaan.

Syntyi managerointifirman koordinoima projekti, jonka tarkoituksena on kokeilla uudenlaisia yhteistyökuvioita. Sekä tietenkin kalastella julkisuutta.

Design-ammattilaiset ideoivat teemahäät, ja Huippu Design Management etsi sopivan parin toteuttamaan niitä. Laura Sarvilinna päätyi tuttavapariskuntaansa, joka oli suunnittelemassa muuttoa San Franciscoon.

– Häät tulivat meille sopivaan hetkeen ja kuulostivat mielenkiintoiselle mahdollisuudelle, sanoo Engeström, joka kuuluu Googlelle myydyn mikrobloggauspalvelu Jaikun perustajiin.

Engeströmin mukaan pariskunta oli puhunut häistä, mutta tarvitsi niiden toteuttamiseen ulkopuolisen sysäyksen.

Projektiin osallistuva suunnittelija vakuuttaa tyytyväisyyttään.

– Tässä on haluttu kokeilla uutta tapaa tuoda näkyvyyttä suunnittelijoille, häiden logosta ja kuvituksesta vastaava Aimo Katajamäki sanoo.

Sekä Katajamäki että Sarvilinna haluavat korostaa, ettei kyseessä ole häiden sponsorointi, vaan hankkeessa on edetty suunnittelijoiden tahdissa.

– Ei tätä olisi lähdetty tekemään jollekin julkkispariskunnalle, Sarvilinna sanoo ja puhuu mieluummin suunnittelijoiden antamasta lahjasta.

Tarkoituksena on kuitenkin "ilmiön" synnyttäminen.

– Totta kai tässä on tarkoituksena saavuttaa mediajulkisuutta, Sarvilinna sanoo.

Mutta meneekö brändien näkyvyys häissä jo liian pitkälle?

Muotitalo IVANAhelsingin Pirjo Suhonen sanoo yhtiön vierastavan yleisellä tasolla häiden yltiöpäistä brändäämistä.

– Totta kai nykymaailmassa kaikki on brändätty ja brändit ovat läsnä häissäkin, Suhonen sanoo.

Suhonen toivoisi kuitenkin aloitteen tulevan pikemminkin hääparin kuin suunnittelijoiden puolelta. Se, että hääpari lähtee toteuttamaan suunnittelijoiden luomaa konseptia, kuulostaa Suhosesta vieraalta.

Vaikka brändihääprojektin tekijät vakuuttavat tyytyväisyyttään hankkeeseen, moni suhtautuu varovaisesti konseptin monistamiseen.

Sarvilinna pitää hankkeen toistamista toisen hääparin ja uusien suunnittelijoiden kanssa mahdollisena. Se kuitenkin edellyttäisi paljon muutoksia.

– Tällaisen projektin täytyy syntyä spontaanisti, jotta se säilyy sympaattisena, Sarvilinna sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    5. 5

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää