Valikko

Kuluttajavirasto äkämystyi tv-mainosten pieneen pränttiin

Kuluttajavirasto selvittää, että erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa usein markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa.


Mainoksen lopussa vilahtavassa pienessä tekstissä kerrotaan yleensä kuluttajan ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot: palvelun tai tuotteen todellinen hinta sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvät rajoitukset. Jos
nämä tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa tarjouksesta harhaanjohtavan kuvan, kuluttajavirastosta huomautetaan.

Pientä pränttiä ovat perinteisesti suosineet erityisesti operaattorit, mutta nyt ilmiö on nyt levinnyt muillekin aloille. Esimerkiksi Delta-Auto lupasi mainoksessaan huomiota herättävästi auton ostajalle kaupan päälle 1 000 euron polttoaineet. Pikkupräntissä kuitenkin kerrottiin, että etu koski vain yli 10 000 euroa maksavia autoja. K City-Marketin mainoksessa puolestaan kerrottiin
näyttävästi, että asiakas saa kassalla ostoksistaan viiden prosentin pikaedun. Mainoksen
lopussa välähti nopeasti tieto siitä, että edun saadakseen asiakkaan ostosten
loppusumman on ylitettävä 200 euroa.

- Kuluttajille voi tarjota huippuetuja ja kaupanpäällisiä, mutta silloin on
kerrottava reilusti, millä ehdoilla ne voi saada. Kuluttajalle ei saa selvitä vasta ostohetkellä, että mainoksen pääviestinä olleen edun saa vain tiettyinä ajankohtina tai että sen voi käytännössä saada vain murto-osa asiakkaista, toteaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Pikkupräntti hämärtää myös kuluttajan hintatietoisuutta. Kun mainoksissa vyörytetään yksittäisiä edullisia hintaesimerkkejä  ja piilotellaan rajoituksia, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä tuote tai palvelu todella maksaa. Hän ei myöskään pysty vertailemaan tuotteita ja palveluita keskenään eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa.

Virasto muistutti puolitoista vuotta sitten kahdeksaa yritystä tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Näille yrityksille painotettiin, että pelkkä rajoitusten ja ehtojen kertominen ei riitä, vaan kuluttajien on todella pystyttävä lukemaan ne ilman pinnistelyä.

Osa yrityksistä korjasi mainontaansa. Lisäksi K City-Market on luvannut, että muuttaa pikaetumainostaan, jos vielä jatkaa kampanjaa tulevaisuudessa. Sen sijaan osa huomautuksen saaneista yrityksistä, kuten Delta-Auto, Plus-Tv ja
R-kioski, käyttävät edelleen pikkupränttiä.

- On täysin mahdollista rakentaa mainoskampanja, joka on sekä lainmukainen että kuluttajaa kiinnostava. Olennaisia tietoja ei ole silloin väkisin sullottu mainoksen loppuun, vaan asia on ratkaistu jollain muulla tavalla. Esimerkiksi Tele Finland ohjaa ulkomainoksessaan kuluttajat hakemaan
lisätietoja liittymästä ilmaisella tekstiviestillä. Myös vakuutusala on perinteisesti välttänyt pienen präntin sudenkuopat, mainitsee Peltonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    5. 5

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää