Kuluttajavirasto äkämystyi tv-mainosten pieneen pränttiin

Kuluttajavirasto selvittää, että erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa usein markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa.


Mainoksen lopussa vilahtavassa pienessä tekstissä kerrotaan yleensä kuluttajan ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot: palvelun tai tuotteen todellinen hinta sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvät rajoitukset. Jos
nämä tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa tarjouksesta harhaanjohtavan kuvan, kuluttajavirastosta huomautetaan.

Pientä pränttiä ovat perinteisesti suosineet erityisesti operaattorit, mutta nyt ilmiö on nyt levinnyt muillekin aloille. Esimerkiksi Delta-Auto lupasi mainoksessaan huomiota herättävästi auton ostajalle kaupan päälle 1 000 euron polttoaineet. Pikkupräntissä kuitenkin kerrottiin, että etu koski vain yli 10 000 euroa maksavia autoja. K City-Marketin mainoksessa puolestaan kerrottiin
näyttävästi, että asiakas saa kassalla ostoksistaan viiden prosentin pikaedun. Mainoksen
lopussa välähti nopeasti tieto siitä, että edun saadakseen asiakkaan ostosten
loppusumman on ylitettävä 200 euroa.

- Kuluttajille voi tarjota huippuetuja ja kaupanpäällisiä, mutta silloin on
kerrottava reilusti, millä ehdoilla ne voi saada. Kuluttajalle ei saa selvitä vasta ostohetkellä, että mainoksen pääviestinä olleen edun saa vain tiettyinä ajankohtina tai että sen voi käytännössä saada vain murto-osa asiakkaista, toteaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Pikkupräntti hämärtää myös kuluttajan hintatietoisuutta. Kun mainoksissa vyörytetään yksittäisiä edullisia hintaesimerkkejä  ja piilotellaan rajoituksia, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä tuote tai palvelu todella maksaa. Hän ei myöskään pysty vertailemaan tuotteita ja palveluita keskenään eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa.

Virasto muistutti puolitoista vuotta sitten kahdeksaa yritystä tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Näille yrityksille painotettiin, että pelkkä rajoitusten ja ehtojen kertominen ei riitä, vaan kuluttajien on todella pystyttävä lukemaan ne ilman pinnistelyä.

Osa yrityksistä korjasi mainontaansa. Lisäksi K City-Market on luvannut, että muuttaa pikaetumainostaan, jos vielä jatkaa kampanjaa tulevaisuudessa. Sen sijaan osa huomautuksen saaneista yrityksistä, kuten Delta-Auto, Plus-Tv ja
R-kioski, käyttävät edelleen pikkupränttiä.

- On täysin mahdollista rakentaa mainoskampanja, joka on sekä lainmukainen että kuluttajaa kiinnostava. Olennaisia tietoja ei ole silloin väkisin sullottu mainoksen loppuun, vaan asia on ratkaistu jollain muulla tavalla. Esimerkiksi Tele Finland ohjaa ulkomainoksessaan kuluttajat hakemaan
lisätietoja liittymästä ilmaisella tekstiviestillä. Myös vakuutusala on perinteisesti välttänyt pienen präntin sudenkuopat, mainitsee Peltonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    4. 4

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    10. 10

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää